/
۱۷ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۶
برای امریکا مسکو قابل پیش بینی نیست

واکنش بالقوه روسیه به درگیری احتمالی آمریکا و ایران

روسیه پیشتر اعلام کرده که ترجیح می دهد در هر گونه رویارویی نظامی احتمالی بین ایران و ایالات متحده درگیر نشود؛ اما با توجه به اینکه هر گونه درگیری خیلی زود به باقی منطقه خاورمیانه هم کشیده خواهد شد و منافع روسیه را به خطر خواهد انداخت، احتمال اینکه کرملین گزینه های خود را مجدد بررسی کند، زیاد است و این مساله هزینه مواجه با ایران را برای آمریکا بالا می برد.
کد خبر : ۱۹۰۰۶
واکنش بالقوه روسیه به درگیری احتمالی آمریکا و ایران
نویسنده: توماس بنومو
نبض نفت-مداخله سریع نظامی روسیه در سال 2015 برای در قدرت نگه داشتن دولت بشار اسد در سوریه باید سیاست گذاران آمریکایی را درباره جنگ با ایران که در سراسر عراق، سوریه، لبنان، اسرائیل و خلیج فارس گسترش خواهد یافت، نگران کند. همانطور که جان کری، وزیر امور خارجه پیشین آمریکا در خاطرات خود نوشته است، روسیه درباره آنچه قرار بود در سوریه رخ دهد، هیچ هشداری به دولت اوباما نداد. درگیری احتمالی با یک نیروی اصلی هسته ای رقیب که سعی کرده ایالات متحده را از طریق اقداماتی همچون مداخله در انتخابات و دیگر موارد پنهانی بی ثبات کند، به طور قطع هزینه درگیری با ایران را برای آمریکا بالاتر می برد. چنین مداخله ای احتمالا در قالب انتقال پنهانی تسلیحات صورت می گیرد، اما ممکن است همانند سوریه و در صورت درخواست ایران، اعزام نیروهای نظامی را نیز شامل شود.

برای روسیه، ایران یک عامل جغرافیایی استراتژیک ارزشمند در برابر سلطه ایالات متحده در خاورمیانه و نفوذ فزاینده جهانی آن در تعین قیمت نفت و گاز است. ایران همچنین بر توانایی ایالات متحده در تخصیص و جایگزینی منابع به منظور تحت فشار گذاشتن روسیه برای ورود آن به نظم بین المللی، تاثیر منفی می گذارد. ظهور نفوذ روسیه در خاورمیانه ورای سوریه زمانی به شدت هشدار دهنده شد که ترکیه درصدد خرید سامانه دفاع موشکی اس-400 برآمد. این سامانه موشکی حتی برای پیشرفته ترین هواپیماهای موشک انداز آمریکایی هم یک تهدید ضمنی محسوب می شود. در هفته های اخیر خبرهای ضد و نقیضی منتشر شد مبنی بر اینکه روسیه احتمالا این سامانه را در اختیار ایران نیز قرار خواهد داد. قطر نیز در ماه های اخیر برای دریافت این سامانه در حال مذاکره با روسیه بوده است. روسیه همچنین پوشش دیپلماتیک لازم برای اقدام ایران در فراهم آوردن دسترسی حوثی ها به موشک های بالستیک که به اراضی عربستان سعودی شلیک شده را نیز فراهم آورده است.

هماهنگ کننده برنامه خاورمیانه آفریقای جنوبی در شورای امور بین المللی روسیه اخیرا در مصاحبه ای گفته که کشورش ترجیح می دهد بر سر ایران با ایالات متحده درگیر نشود. با این حال، روسیه از اتحادیه اروپا می خواهد که ابتکارعمل اینستکس را اجرایی کند و امکان دور زدن تحریم های ایالات متحده علیه ایران را برای شرکت های اروپایی فراهم آورد. او در ادامه اینستکس را ابزاری بالقوه برای نجات توافق هسته ای ایران و در عین حال، پیش درآمدی برای پایان دادن به هژمونی آمریکا بر نظام مالی جهانی توصیف کرد. او همچنین گفت که روسیه منافع متفاوتی از ایران دارد و خوستار ارتش سوری «با ثبات، سکولار و قدرتمند» است و از نیروهای تحت حمایت ایران در سوریه، لبنان یا عراق حمایت نمی کند. با این حال، روسیه اعلام کرده که بی ثبات شدن ایران خلاف منافع روسیه است و ایران باثبات نه تنها در خاورمیانه، بلکه در منطقه قفقاز و همچنین در افغانستان برای روسیه اهمیت دارد.

روسیه همچنین اعلام کرده که به منافع اسرائیل در سوریه نیز همانند منافع ایران احترام می گذارد. منافع روسیه به وضوح در از بین بردن تنش ها بین ایران و اسرائیل است، اما در صورت یک درگیری نظامی تمام عیار بین این دو، روسیه احتمالا گزینه های خود را از نو بررسی خواهد کرد. استفن بلنک، استاد امنیت ملی روسی در دانشکده نظامی ایالات متحده در سال های 1989 تا 2013، در این باره گفت: «فکر می کنم [برخی از مقامات ایالات متحده] به دنبال تغییر نظام در ایران هستند. فکر نمی کنم که آنها واقعا به دنبال جنگ با ایران باشند، اما ممکن است ایران را به شدت تحت فشار بگذارند و آنگاه معلوم نیست که ایرانی ها چه واکنشی نشان خواهند داد. ممکن است در چنین شرایطی حزب الله یا حماس علیه اسرائیل اقدام کنند. فکر می کنم روسیه امیدوار است که بتواند ایران را از حمله به اسرائیل بازدارد چرا که نمی خواهد ایران وارد جنگی شود که احتمال شکست خوردنش در آن وجود دارد. آنچه روسیه حاضر به انجام آن است، حمایت دیپلماتیک و اقتصادی از ایران در برابر ایالات متحده است؛ شاید انتقال پنهانی یا عیان تسلیحات از جمله دفاع هوایی یا موشک های کوتاه و میان برد هم صورت بگیرد.»

با توجه به وابستگی روسیه به نیروهای زمینی ایران برای محافظت از دولت بشار اسد، هر گونه درگیری احتمالی میان ایالات متحده، ایران و اسرائیل که درگیری های نظامی در سوریه و لبنان را نیز شامل می شود، تاثیر شدیدی بر منافع روسیه در سوریه خواهد داشت و دست کم هزینه های مربوط به تعهدات نظامی آن در سوریه را افزایش خواهد داد. در حالی که ایالات متحده از تعهدات خود به توافق هسته ای ایران سر باز زده و برجام در آستانه فروپاشی قرار گرفته و ایران غنی سازی اورانیوم را مجددا شروع کرده، سیاست گذاران در ایالات متحده باید این مساله را در نظر داشته باشند که با توجه به تجربه جنگ های گذشته، هر گونه تلاش فزاینده برای مواجهه نظامی با ایران احتمالا خیلی سریع به یک درگیری گسترده تر ورای کنترل ایالات متحده خواهد انجامید که قدرت های هسته ای رقیب همچون روسیه نیز در آن ایفای نقش خواهند کرد.

منبع: لوبه لوک

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر