/
۲۳ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۱

سومین سکوی فاز 14 پارس جنوبی نصب شد

سومین سکوی فاز 14 پارس جنوبی روز گذشته با موفقیت در بلوک گازی این طرح نصب شد.
کد خبر : ۱۹۲۲۵

به گزارش نبض نفت به نقل از روابط عمومی شرکت نفت و گاز پارس همزمان با بهره برداری از دو سکوی اصلی و اقماری بخش نخست طرح توسعه فاز14 پارس جنوبی با ظرفیت تولید روزانه 28 میلیون متر مکعب گاز غنی، سکوی 14B، توسط متخصصان ایرانی و با موفقیت در آب‌های خلیج فارس نصب شد.

مجری طرح توسعه فاز 14 پارس جنوبی در جریان عملیات نصب سومین سکوی این طرح گفت: سازه عرشه این سکو توسط مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران در یارد ایزوایکو بندرعباس برای برداشت روزانه 14.2میلیون متر مکعب گاز غنی از میدان مشترک پارس جنوبی ساخته شده و به پایان مرحله نصب رسید.

محمدمهدی توسلی پور اظهار کرد: عرشه 14B، توسط شناور تندگویان به بلوک مخزنی این طرح واقع در 105 کیلومتری ساحل عسلویه منتقل شده و شناور نصاب HL-5000 این ابر سازه 2450 تنی را در موقعیت خود نصب کرد.

وی درباره مشخصات و میزان پیشرفت ساخت سکوی 14B گفت: در این سکو 80 کیلومتر کابل کشی و 37 هزار اینچ قطر لوله کشی انجام شده و پیشرفت ساخت آن به 97 درصد رسیده است.

مجری طرح توسعه فاز14پارس جنوبی به پایان عملیات حفاری چاه‌های این سکو اشاره کرد و گفت: پس از پایان عملیات هوک آپ، راه‌اندازی و تکمیل خط لوله دریا، بهره برداری از این سکو از ابتدای آذر ماه سال جاری آغاز خواهد شد.

توسلی پور با بیان اینکه با بهره برداری از سکوی14B ، علاوه بر تولید گاز شیرین، روزانه 20 هزار بشکه میعانات گازی و 100 تن گوگرد و سالانه 250 هزار تن گاز مایع و 250 هزار تن اتان فرآوری می شود، گفت: با احتساب سکوی14B، ظرفیت تولید گاز در بخش فراساحل فاز 14 پارس جنوبی به 42 میلیون مترمکعب گاز(معادل یک و نیم میلیارد فوت مکعب) در روز خواهد رسید.

بر اساس اعلام مجری این طرح، عرشه اقماری 14D، آخرین سکوی فاز14پارس جنوبی که هم اکنون با پیشرفت 92درصد در یارد شرکت صدرا در بوشهر مراحل پایانی ساخت را سپری می کند، تا پایان مهرماه امسال در این موقعیت نصب خواهد شد.

وي افزود:عملیات حفاری چاه‌های موقعیت این سکو توسط دکل حفاری درحال انجام است و مطابق برنامه تا اوایل مهرماه حفاری آن به پایان خواهد رسید.

بخش فراساحل فاز ١٤ شامل ٤سكو (دو سكوي اصلي و دو سكوي اقماري) هركدام با ظرفيت برداشت ٥٠٠ ميليون فوت مكعب گاز از مخزن پارس جنوبي است و سكوي 14B، دومين سكوي اصلي و سومين سکو از چهار عرشه توليدي اين طرح است.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر