/
۳۰ تير ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۰
ظریف در گفتگو با فرید زکریا؛

آمریکا در برابر اتحاد شرکت های نفتی کاری از پیش نمی برد

وزیر امور خارجه ایران در گفتگو با یک رسانه آمریکایی، گفت: اگر تمام شرکت‌های نفتی تصمیم بگیرند که به تحریم‌های آمریکا بی‌توجهی کنند، واشنگتن در برابر آنها نمی تواند کاری انجام بدهد.
کد خبر : ۱۹۵۱۱

به گزارش نبض نفت، «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران در گفتگو با سی ان ان به مجری‌گری فرید زکریا، در مورد موارد متعددی همچون امکان مذاکره مجدد با آمریکا، سفر «شینزو آبه» نخست وزیر ژاپن به تهران، اینستکس، تحریم‌های آمریکا و توان اروپا برای مقابله با واشنگتن سخن گفت.

این بخش از سخنان وزیر امور خارجه ایران در ویدئویی که توسط فرید زکریا در توئتیر منتشر شده ایراد گردیده است.

ظریف در این مصاحبه درباره نامه مکتوبی که گفته می‌شود شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن در سفرش به ایران برای تحویل به رهبر انقلاب اسلامی به همراه داشته و حاوی پیشنهاد دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا برای شروع دوباره مذاکرات با ایران بود، گفت: ترامپ نامه‌ای نفرستاد، بلکه نخست‌وزیر آبه پیام او را آورد، یک پیام شفاهی و مقام معظم رهبری نیز با دقت به آن گوش داد. مشکل اینجا است که ما نمی‌توانیم با هر دولت جدید آمریکا مذاکره کنیم. کشورها بر این مبنا که دولت نماینده آنها است، با هم مذاکره می‌کنند. در آمریکا فقط یک انتخابات برگزار شد، انقلاب که نشد! ترامپ، بعد از اوباما رئیس‌جمهور شد. دولت‌ها توافقنامه‌های اجرایی و معاهده دارند اما هر نوع توافقی کماکان الزام‌آور خواهد بود. نمی‌توانید بگویید که من از دولت قبلی خوشم نمی‌آید و می‌خواهم مجدداً بر سر هر کاری که کردند، مذاکره کنم. این ممکن است یک مسئله داخلی برای شما باشد اما ما سال‌ها، ساعت‌ها، روزها، هفته‌ها، ماه‌ها و شب‌ها برای این مذاکرات صرف کردیم. یکی از جلسات مذاکره ما با جان کری ساعت ۹ شب شروع شد و بدون وقفه در ساعت ۶ صبح فردا پایان یافت. این چیزی نیست که بتوان دوباره بر سر آن مذاکره کرد. اگر رئیس جمهور ترامپ می‌گوید که این یک معاهده نبود و صرفاً یک موافقت‌نامه اجرایی بوده است، این مشکلی داخلی است. اما او معاهده‌های زیادی را نقض کرده است. نفتا، پیمان موشک‌های میان برد، و یونسکو را به یاد دارید؟

وزیر خارجه ایران درباره شرط‌های ۱۲ گانه مایک پمپئو که پیش از این برای مذاکرات با ایران مطرح شده بود گفت: این یک نابودی ملی است غیرعقلانی نیز هست. بعد از پمپئو، من یادداشت خود را با ۱۵ بند منتشر کردم. پس اگر می‌خواهید شرط بگذارید، شروط زیادی هست که می‌توان قرار داد.

محمد جواد ظریف همچنین درباره توان اروپا و دیگر کشورهای جهان برای مقابله با فشارهای اقتصادی آمریکا بر ایران، گفت: اگر تمام شرکت‌های نفتی اروپا به همراه هندی‌ها، چینی‌ها، روس‌ها و ژاپنی‌ها تصمیم بگیرند که به تحریم‌های آمریکا بی‌توجهی کنند، آمریکا نخواهد توانست با این ابتکار مقابله کند و اقتصاد بین‌المللی نیز اعمال تحریم‌های ایالات متحده بر تمام این شرکت‌های را تحمل نخواهد کرد.

ظریف درباره اینستکس نیز گفت: اینستکس هنوز شروع به کار نکرده، این مسئله باید بیشتر محلی از نگرانی برای اروپایی‌ها باشد تا ما، زیرا آنها نتوانستند خودشان را ثابت کنند. اروپایی‌ها با یکدیگر قدرت اقتصادی بزرگتری از آمریکا هستند.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر