/
۱۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۳

بحران آب موجودیت عربستان را تهدید می‌کند

نفت، عربستان مدرن را ساخته است ولی کمبود آب می تواند این کشور را ویران کند و باید خیلی زود راه حلی جدی پیدا شود.
کد خبر : ۲۰۰۳۶
به گزارش نبض نفت به نقل از گاردین، در عربستان سعودی فقط دو منبع آب وجود دارد:  دریا و چاه های عمیق. احمد صفر الاسمری، مدیر دو کارخانه آب براین در ریاض گفت:« چون ما در منطقه مرکزی عربستان قرار داریم، تنها می توانیم از چاههای عمیق استفاده کنیم».

 وی گفت:« ذخایر آب عربستان می تواند تا 150 سال دیگر دوام بیاورد. ما در عربستان سعودی  ذخایر زیادی داریم و هیچ مشکلی در این منطقه وجود ندارد».

 اعتماد به نفس او در مورد ذخایر آب عربستان با حقیقت فرق میکند .یک متخصص آب در دانشگاه ملک فیصل  در 2016 پیش بینی کرد که این کشور تنها برای 13 سال دیگر ذخایر زیرزمینی آب دارد.

 بخش غذا و کشاورزی سازمان ملل در 2018 اعلام کرد:« ذخایر آب زیرزمینی عربستان سعودی به سرعت تخلیه می شوند. بیشتر آب عربستان از سفره های زیرزمینی آن می آید و برخی پیش بینی می کنند این ذخایر بیش از 25 سال دوام نمی آورند».

 در کشوری که به ندرت باران می بارد، بیرون کشیدن آب های زیرزمینی مانند کاری که کارخانه براین انجام می دهد خطرناک است: آب های زیرزمینی 98% آب شیرین عربستان را تأمین می کنند.

درواقع نفت، عربستان مدرن را ساخته است ولی کمبود آب می تواند آن را ویران کند و باید خیلی زود راه حلی جدی پیدا شود.

ولی ریاض به این وضعیت اورژانسی توجه نمی کند و در حال تقویت ساخت و ساز در کشور است. در حالی که همه می‌دانند این شهر بیابانی موجودیت خود را به کشف نفت در 1938 مدیون است، افراد کمی هستند که متوجه اهمیت بالای آب شده باشند. دهه ها تلاش برای رونق بیابان و تامین غذای جمعیت شهر باعث ایجاد پروژه‌های کشاورزی شده که نیاز زیادی به آب دارند مانند کشت گندم.

در حالی که بسیاری در مورد دقت تخمین های خوشبینانه عربستان در مورد ذخایر نفتی می پرسند، تهدید کمبود آب می تواند مشکل بزرگتری باشد. عربستان سعودی دو برابر میانگین جهانی در ازای هر نفر آب مصرف می کند یعنی  هر نفر 263 لیتر در روز که رو به افزایش است.

در ماه مارس، دولت عربستان طی برنامه « قطره » از شهروندان خواست مصرف آب خود را پایین بیاورند. هدف عربستان از این کار کاهش سرانه مصرف آب به 200 لیتر در روز تا 2020 و 150 لیتر تا سال 2030 است.

این کشور همچنین سعی کرده صنعت کشاورزی پر مصرف خود را اصلاح کند و تولید غلات را کاهش دهد. طرح دورنمای 2020 عربستان هم که هدفش متنوع کردن اقتصاد این کشور بدون نفت است، بر کاهش بیرون کشیدن آب از سفره های زیرزمینی برای کشاورزی تمرکز دارد. طی این طرح 191 درصد از ذخایر زیرزمینی آب برای کشاورزی استفاده می شود که از 411 درصد فعلی کمتر است.

طرح نمک زدایی آب دریا هم برای مقابله با تهدید فزاینده کمبود آب در کل خاورمیانه مورد توجه بوده است. عربستان سعودی از نظر مقدار آبی که به این صورت تولید می‌کند، پیشتاز است و 31 کارخانه نمک زدایی آب دارد. آب نمک زدایی شده حدود 50 درصد آب مصرفی عربستان را تشکیل می دهد و 50 درصد باقیمانده از آب های زیرزمینی تامین می شود.

ولی اینکار انرژی بالایی مصرف میکند. به گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، در ‏2016 نمک زدایی آب 3 درصد ذخایر آب خاورمیانه را تامین کرد ولی 5 درصد هزینه کل انرژی  این منطقه را تشکیل داد. محققان تخمین می زنند  تقاضای آب نمک زدایی شده سالانه 14 درصد افزایش یابد ولی این فرایند بسیار هزینه بر است و نمی تواند ادامه یابد. کارخانه های نمک زدائی برای محیط زیست اطرافشان مضر هستند و هوا را آلوده و اکوسیستم دریایی را به خطر می اندازند.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر