/
۲۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۵

کارآموزی فارغ التحصیلان قبل از پیدا کردن کار

یک کارشناس حوزه کار معتقد است دانشجویان قبل از فارغ التحصیلی باید از طریق کارآموزی و کارورزی مهارتهای مورد نیاز برای ورود به بازار کار را فرا گیرند.
کد خبر : ۲۰۱۸۶
 به گزارش نبض نفت عبداله مختاری درباره کارآموزی فارغ التحصیلان دانشگاهی پیش از ورود به بازار کار گفت: دانشجویان قبل از ورود به بازار کار باید با مهارتهای لازم آشنا شوند تا پس از فارغ التحصیلی از عهده راه اندازی یک کسب و کار برآیند و اگر نزد بنگاه‌های تولیدی کارآموزی کنند در جذب آنها به بازار کار اثرگذار است.
وی اجرای طرح کارورزی به شرط آنکه مورد سو استفاده ابزاری قرار نگیرد و حقوق افراد اعم از حق  بیمه و دستمزد و حداقل های قانون کار در آن رعایت شود را مورد پذیرش قرار داد و گفت: ماده ۱۴۸ قانون کار صراحتا بر بیمه نیروی کار تاکید کرده است تا اگر حین کار برای فرد اتفاقی افتاد هم کارگر و هم کارفرما تحت پوشش حمایتی قرار گیرند.
این کارشناس حوزه کار گفت: اگر در اجرای طرح کارورزی موضوع بیمه اجتماعی مخصوصا بیمه حوادث دیده شود هم انگیزه نیروی کار را بالا می‌برد و هم در هنگام بروز حوادث غیرمترقبه کار به کمک می‌آید.
مختاری تاکید کرد: در طرح‌هایی مثل کارورزی، کارآموزی و استاد شاگردی باید حداقل‌های قانون کار رعایت و با درنظر گرفتن معیشت فرد، دستمزدی شایسته برای او تعریف شود؛ همچنین باید به کارفرما مشوق‌ها و مزایای بیمه‌ای و مالیاتی اختصاص یابد تا به ارزش کار نیروی کار خود پی برده و او را در بنگاه نگه دارد و به تبع آن نیروی کار نیز به کارفرما اعتماد پیدا کرده و تجربه کسب می‌کند.
وی با بیان اینکه آموزش در حین کار زمانی خوب است که برایش ارزش قایل شویم، اظهار کرد: اگر هزار بار مهارت به دست آوریم ولی کار را به چشم حقارت ببینیم ارزشی ندارد باید برای کار ارزش قایل شویم و به کارهای یدی بیشتر حقوق بدهیم.
در حالی که بخش اعظمی از فارغ‌التحصیلان با چالش بی مهارتی در بازار کار مواجه هستند، آمارها نشان می‌دهد بیش از ۴۰ درصد افرادی که به قصد اشتغال وارد دوره‌های مهارتی می‌شوند، در راهیابی به بازار کار موفق‌ترند. کارشناسان معتقدند پیوند میان آموزش با نیاز بازار کار موجب می‌شود تا دانشجویان پس از فارغ‌التحصیلی شغل مورد نظر خود را سریع‌تر پیدا کنند.
مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر