/
۲۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۳
دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت:

تولید فرآورده‌های کیفی کشور را از واردات سوخت بی‌نیاز کرد

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت گفت: با تکیه بر توان داخلی و تولید فرآورده‌های با کیفیت داخلی، از آذرماه سال گذشته حتی یک لیتر سوخت نیز به کشور وارد نشده است.
کد خبر : ۲۰۲۲۸
به گزارش نبض نفت به نقل از روابط عمومی وزارت نفت، ناصر عاشوری در نشستی خبری که صبح امروز (سه‌شنبه، ۲۲ مردادماه) با حضور نمایندگان رسانه‌های داخلی در محل این این انجمن برگزار شد، در این باره افزود: پالایشگاه‌های کشور به لحاظ کمی و کیفی از سال‌های گذشته تکالیفی را به‌عهده داشتند که خوشبختانه در این برنامه‌ها موفق بوده و با افزایش توان تولیدات داخلی، از آذر ماه سال ۹۷ در تولید سوخت موردنیاز کشور به ویژه بنزین خودکفا شده‌ایم.

وی با اشاره به نقش مهم پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس به عنوان یک ابرپالایشگاه در افزایش کمی تولید روزانه بنزین کشور تاکید کرد: هم اکنون این پالایشگاه روزانه بیش از ۴۵ میلیون لیتر بنزین در کشور تولید می‌کند.

عاشوری با اشاره به میانگین مصرف روزانه ۸۵ تا ۹۰ میلیون لیتر بنزین در کشور گفت: خوشبختانه کشور توانست با افزایش توان داخلی، مسئله سوخت را از بحث تحریم‌ها خارج و حتی مقدمات صادرات فرآورده‌های تولید داخل را نیز فراهم کند.

وی با اشاره به اجرای طرح‌های توسعه‌ای مهمی در پالایشگاه‌های کشور از جمله تبریز، اصفهان و ... افزود: با اجرای موفق طرح‌های توسعه‌ای، کیفیت فرآورده‌های تولیدی در پالایشگاه‌های کشور به نحو قابل ملاحظه‌ای افزایش یافت و هم‌اکنون در بیشتر روزها، آثاری از آلایندگی هوا در پایتخت و کلانشهرها دیده نمی‌شود.

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی تاکید کرد: با توجه به اینکه کیفیت فرآورده‌های یورو ۴ و ۵ تولیدی در پالایشگاه‌های کشور از سطح استانداردهای بین‌المللی نیز بالاتر است، نیازی به تولید بنزین سوپر در کشور نداریم.

عاشوری با اشاره به تصویب کلیات طرح افزایش ظرفیت پالایشگاه‌های گازی و نفتی در مجلس شورای اسلامی گفت: امیدواریم با کمک دولت بتوانیم دیدگاه‌های کارشناسی در این حوزه را ارائه و فضای مناسبی برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و مردم در این حوزه فراهم کنیم.

وی درباره بحث قیمت‌گذاری فرآورده‌های ویژه گفت: از آذرماه سال گذشته این اختیار به پالایشگاه‌های بخش خصوصی و پس از آن به انجمن واگذار شد که ما نیز بر اساس فرمول‌ها و آیتم‌هایی که در گذشته بر اساس آن قیمت‌گذاری انجام می‌شد، نسبت به قیمت‌گذاری اقدام می‌کنیم،‌ اما متاسفانه برخی صنعتگران فقط زمانی که قیمت‌ها افزایش‌ می‌یابد، شروع به فضاسازی می‌کنند، این در حالی است که قیمت فرآورده تابعی از قیمت نفت و در بسیاری از موارد کاهشی نیز بوده است.

انجمن صنفی کارفرمایی شرکت‌های صنعت پالایش نفت در جهت اجرای ماده ۱۳۱ قانون کار جمهوری اسلامی ایران و آیین‌نامه انجمن صنفی و کانون‌های مربوطه به منظور حفظ حقوق و منافع مشروع و قانونی و بهبود وضعیت اقتصادی این صنعت که خود حافظ منافع سهامداران، جامعه و مصرف‌کنندگان است، در سال ۹۲ با حضور شرکت‌های پالایشی خصوصی تهران، تبریز، اصفهان، بندرعباس، شیراز و لاوان تشکیل شد و در سال ۹۶ نیز پالایشگاه‌های کرمانشاه و  ستاره خلیج‌فارس به عضویت جدید این انجمن درآمدند.

اعضای این انجمن حدود ۸۰ درصد از سهم تولید داخلی کشور شامل محصولات نفتی از قبیل گاز مایع، بنزین، نفت سفید، نفت گاز، نفت کوره، قیر، گوگرد، سوخت هواپیما، سوخت جت و محصولات ویژه را به‌عهده دارند.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر