/
۲۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۶
تشریح اقدام‌های مسؤولیت اجتماعی در گفت‌و‌گو با رییس منطقه لاوان؛

شرکت نفت فلات قاره ایران در خدمت مردم لاوان

جزیره لاوان، از توابع بندر لنگه در استان هرمزگان با طول تقریبی 25 کیلومتر و عرض حدود 7 کیلومتر دارای مساحتی بالغ بر حدود 76 کیلومترمربع است که با اکتشاف نفت در خلیج فارس و فعال شدن شرکت لاپکو در سال 1346، استخراج نفت در این منطقه نفتی نخستین بار عملیاتی شد.
کد خبر : ۲۰۲۳۳
به گزارش نبض نفت به نقل از شرکت نفت فلات قاره ایران، این منطقه دهه‌های زیادی است که به عنوان یکی از بخش‌های تولید نفت و گاز شرکت نفت فلات قاره ایران مطرح است و به دلیل دارا بودن حجم عظیمی از ذخایر، منابع و خصوصیت گذرگاه انرژی جهان، 30 کیلومتر از جزیره مرجانی لاوان را به حوزه فعالیت‌های بسیار موثر و قابل توجه خود تبدیل کرده است. این حوزه میدان‌های بلال، رشادت، رسالت و سلمان و همچنین میدان گازی لاوان را پوشش می‌دهد. در این منطقه عملیاتی، فعالیت خانواده بزرگ صنعت نفت با جمعیت بیش از 1700 نفر به شکل اقماری در منطقه و سکوها جریان و در شرایط سخت آب و هوایی تداوم دارد و به گفته علی‌آبادی، رییس منطقه لاوان که خود 20 سال در سکوهای نفتی فعالیت داشته، این فعالیت را فقط نفتی‌ها درک می‌کنند.

علی‌آبادی، رییس منطقه لاوان در گفت‌وگو با «مشعل» ابتدا با تشکر از تلاش بی‌وقفه فعالیت کارکنان در این منطقه به تشریح مهمترین اقدام‌های انجام شده، برنامه‌های توسعه‌ای و همچنین گزارش عملکرد در حوزه مسؤولیت اجتماعی در این بخش می‌پردازد.

رییس منطقه لاوان با اشاره به پشتیبانی کامل از اهالی دهکده لاوان، آن را از وظایف شرکت نفت فلات قاره همسو با انجام وظایف حوزه مسؤولیت اجتماعی می‌داند و می‌گوید: «این شرکت برای ارتقای وضعیت عمومی جزیره لاوان و بهبود ساختارهای فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی اهالی، اجرای پروژه‌های مختلف عمرانی، آموزشی، بهداشتی و درمانی، محیط زیستی، تفریحی و اشتغالزایی را که ماهیت آن با مسؤولیت اجتماعی شرکت همسو بوده، انجام داده است.»

علی‌آبادی عمده خدمات ارائه شده به اهالی دهکده لاوان را شامل مواردی هم چون توزیع آب شرب و تامین برق رایگان، خدمات ترابری و مسافرتی و خدمات اعزام بیمار می‌داند و مجموع هزینه انجام شده در مقطع زمانی یک سال گذشته (97) را حدود 15 میلیارد تومان اعلام می‌کند که شامل خدمات ارائه شده از سوی شرکت نفت فلات قاره به عنوان مسؤولیت اجتماعی به اهالی دهکده تلقی می‌شود.

وی با اشاره به رشد مهاجرت در دهکده لاوان طی سال‌های گذشته که حالا جمعیت حدود 2 هزار نفر را دربر می‌گیرد، می‌گوید: «ارائه خدمات به این جمعیت تداوم داشته، به‌گونه‌ای که هر کدام از آنها سهم قابل توجهی از دریافت این خدمات را به خود اختصاص می‌دهند. بر این اساس حدود 11 میلیون و 600 هزار تومان در سال سرانه‌ای است که به ازای هر نفر به اهالی دهکده خدمات ارائه کردیم. به عبارتی به هر یک از اهالی در ماه یک میلیون تومان از شرکت نفت فلات قاره خدمات ارائه می‌شود که عمده آن شامل آب و برق رایگان است.» رییس منطقه عملیاتی لاوان، میزان آب مصرفی دهکده لاوان را در بازه زمانی یک ساله (97) حدود 968.85 مترمکعب برای هر نفر اعلام می‌کند و می‌گوید: «افزون بر آن تامین 100 درصدی برق دهکده لاوان را شرکت نفت فلات قاره به عهده دارد که میزان برق مصرفی برای هر نفر از اهالی دهکده در مقطع زمانی مورد بررسی، حدود 11 میلیارد و 355 هزار کیلووات ساعت است.» وی با ارائه این آمار، این نکته را یادآوری می‌کند که آب و برق از زیرساخت‌های اجتماعی و به عهده وزارت  نیروست؛ اما در این منطقه عملیاتی، صنعت نفت آن را تامین می‌کند.  علی‌آبادی با اشاره به افزایش معدل 12 درصدی نیازمندی به آب و برق در منطقه و دهکده، محدودیت و هزینه‌های بالای تولید انرژی را گوشزد می‌کند و خواستار همکاری و مشارکت سایر اداره‌ها، وزارتخانه‌های متعهد به ارائه خدمات و زیرساخت‌های پشتیبانی می‌شود که از سوی آنها هیچ تلاشی برای ایجاد و ارائه امکانات و زیرساخت‌ها به مردم نشده و برنامه‌ای نیز در این زمینه در دستور کار ندارند. رییس منطقه عملیاتی لاوان می‌گوید: «تاسیسات ما وابسته به یک نیروگاه است که این وظیفه ما را در تامین برق تاسیسات و اهالی دهکده، با سختی همراه ساخته است.»

خدمات ترابری و مسافرتی

خدمات ترابری و مسافرتی نیز برای اهالی دهکده به صورت رایگان انجام می‌شود که به گفته علی‌آبادی، امور مسافرت و ارائه خدمات شناور و هواپیما برای هر نفر یک میلیون و 72 هزار ریال و استفاده از بالگرد و شناور برای اعزام پزشکی رقمی حدود 516 هزار و 933 ریال برای هر نفر بوده است. افزون بر آن ارائه خدمات واحدهای نوسازی و تعمیرات برای هر نفر 251 هزار ریال و ارائه خدمات واحدهای تدارکات و امور کالا حدود 531 هزار و 913 ریال به ازای هر نفر در مقطع مورد بررسی بوده است.

تامین کادر پزشکی

به گفته او، 50 درصد از کادر پزشکی متشکل از پزشک و... به طور مستقیم برای اهالی تامین شده است، همچنین در صورت نیاز، بیماران از طریق بالگرد، کشتی و هواپیما به مقاصد درمانی هدایت شده‌اند.

تعهدات آموزشی

علی‌آبادی در ادامه با تشریح بخشی از اقدام‌های آموزشی انجام شده برای جامعه محلی توضیح می‌دهد: «در زمینه آموزش و پرورش هم وظیفه خود دانستیم که در حد امکان، توانایی‌های مجموعه را به سمت ارائه خدمات در این زمینه به کار بگیریم. مدرسه‌سازی با مشارکت خیران و مجری‌گری شرکت نفت فلات قاره در حال انجام است. همچنین در زمینه ساخت باشگاه ورزشی، بازسازی مدارس قدیمی، مساجد، جاده و برگزاری مجالس مختلف در خدمت اهالی لاوان بوده‌ایم و باید این نکته را یادآوری کنم که در هر زمینه، درخواستی از سوی آنان باشد، دریغ نشده و انجام آن را وظیفه خود می‌دانیم.»

اشتغال، مستلزم سرمایه‌گذاری

او در زمینه ایجاد اشتغال، به عنوان یکی از مطالبات مردم توضیح می‌دهد: «نمی‌توان امیدوار بود که همپای توسعه جمعیتی بتوانیم برای اهالی جزیره اشتغال ایجاد کنیم، مگر اینکه زمینه سرمایه‌گذاری‌های وسیع با ایجاد واحدهای صنعتی همراه با کارآموزی فراهم شود تا از این مسیر بتوانیم آنان را به شکل نیروی فعال جذب کنیم.»

علی‌آبادی با تشریح اقدام‌های گفته شده، این نکته را یادآوری می‌کند که کارکنان شرکت نفت فلات قاره بر اساس تعهد اخلاقی در همیاری و مشارکت با اهالی دهکده در زمینه‌های مختلف، بدون منت از جان مایه گذاشته‌اند و به شکل شبانه‌روزی در خدمت مردم هستند. اگر قرار به محاسبه عملکرد در زمینه مسؤولیت اجتماعی باشد، سربلند هستیم.»

صیانت از تولید پایدار

گفتوگو با رییس منطقه عملیاتی لاوان را با موضوع برنامه‌ها و اولویت‌های سال 98 ادامه می‌دهیم که در این زمینه توضیح می‌دهد: «رسالت مهم ما بر مبنای سیاست وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران، تولید نفت، گاز، فراورش، ذخیره و صادرات آن است که از گذشته تا امروز تداوم داشته است. در این جبهه تلاش ما در این مسیر است که هیچگاه از تلاش برای تولید بهینه در حفظ، نگهداشت و صادرات محصولات کوتاهی نشود.»

وی مجموعه برنامه‌های سال 98 در این منطقه عملیاتی را شامل مجموعه اقدا‌مهای گسترده توسعه‌ای، تعمیراتی و بازسازی با محوریت خودکفایی و اقتصاد مقاومتی می‌داند و می‌گوید: «این روند با قوت از سوی همکاران ما در حال انجام است.»

میدان رسالت

وی با اشاره به برنامه توسعه‌ای در میدان رسالت به عنوان یکی از بسته‌های طرح نگهداشت و افزایش توان تولید شرکت نفت فلات قاره ایران که مناقصه برگزار و برنده مشخص شده است، توضیح می‌دهد: «در این باره حفاری چند حلقه چاه جدید، طرح توسعه مسکونی و اقدام‌های موثر زیادی دنبال می‌شود.»

سکوی رشادت

به گفته علی‌آبادی، اقدام‌های توسعه‌ای در سکوی رشادت به عنوان پروژه بزرگی در حال انجام و تجهیزات آن آماده شده است. در ابن بخش نیز شاهد ایجاد تاسیسات سطحی، نیروگاه، خطوط انتقال و... خواهیم بود.

بازسازی مخازن

رییس منطقه لاوان همچنین به برنامه بازسازی مخازن اشاره می‌کند و می‌گوید: «تعمیرات اساسی مخزن (7) از یک سال پیش انجام شد و در سرویس قرار گرفت. چند مخزن برای تعمیر اساسی انتخاب شده و پس از طی مراحل قانونی به پیمانکار واگذار می‌شود.»

میدان گازی لاوان

علی‌آبادی با اشاره به میدان گازی لاوان که از سال‌ها قبل کشف شده بود، می‌گوید: «با حفر چاه‌های اکتشافی، توسعه‌ای و انتقال گاز به تاسیسات و پالایشگاه، گاز در این حوزه تامین شد و اکنون حجم محدودی با توجه به ظرفیت تولید در میدان گازی برداشت می‌کنیم و سعی داریم مصارف گازی از این میدان را با هدف حفظ آن برای فعالیت‌های نوین با ارزش افزوده بالا به صفر برسانیم.» به اعتقاد او، این ظرفیت در جزیره لاوان وجود دارد که این میدان گازی در مسیر ایجاد و گسترش واحدهای پتروشیمی به کار گرفته شود و سیاست وزارت نفت نیز همواره این مهم بوده است. بنابراین ما بهره‌برداری از این میدان گازی را وظیفه خود می‌دانیم.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر