/
۲۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۹

بلومبرگ: دونالد ترامپ با نگرانی از رکود اقتصادی به شی جین‌پینگ پناه می‌برد

بلومبرگ در مطلبی به دلیل تغییر لحن ترامپ در ارتباط با چین و اشتیاقش برای انعقاد قرارداد تجاری با پکن پرداخت.
کد خبر : ۲۰۲۸۳
به گزارش نبض نفت به نقل از بلومبرگ: چین قبلا مجازات فشار اقتصادی را تحمل کرده و آنطور که آمریکا ممکن است تصور کند، اکنون برای انعقاد یک توافق تجاری مستاصل نیست پس از آنکه شکاف میان بازده اوراق قرضه دو ساله و ده ساله آمریکا برای اولین بار از سال ۲۰۰۷ منفی شد، متوسط شاخص سهام صنعتی داوجونز با بیش از ۸۰۰ واحد کاهش بدترین سقوط امسال را تجربه کرد. منحی بازده منفی پیش بینی کننده هفت رکود قبلی در آمریکا بوده است.

بنابر این گزارش، رئیس جمهور آمریکا که همواره نسبت به تحرکات بازار‌های بورس حساس بوده، سعی در آرام کردن بازار‌ها داشته است و با کنار گذاشتن لفاظی‌های تجاری جنگ طلبانه‌اش، در توئیت‌های اخیر رویکردی صلح جویانه در مقابل شی جین‌پینگ، رئیس جمهور چین اتخاذ کرد و او را یک "رهبر بزرگ و مردی خوب" خطاب کرد و از "ملاقات شخصی" سخن گفت، بدون آنکه مشخصا پیشنهاد یک نشست سران را داده باشد.


سوال این است آیا شی به این پیشنهاد ترامپ که هم اکنون اشتیاق بیشتری به انعقاد قرارداد تجاری دارد، پاسخ خواهد داد یا نه.


برای این منظور باید موقعیت چین و آمریکا را در چرخه‌های تجاری‌شان در نظر گرفت. از زمان آغاز جنگ تجاری، مصرف کنندگان آمریکایی بر اساس لاف زنی ترامپ از دوره شکوفایی خود لذت برده‌اند. اما اقتصاد چین دوره بسیار سخت تری داشته است. در یک سال و نیم قبل، پکن مجبور بوده است با همه نوع مسائل اعتباری که می‌توانند به یک بحران اقتصادی وسیع‌تر منجر شوند، مقابله کند.


ممکن است این وضعیت بدی بنظر برسد، اما اکنون به چین کمک می‌کند، همانطور که اگر یک آتشنشان طی یک سال هر روز سرگرم اطفاء حریق باشد، کارآمدتر می‌شود. پکن اکنون در چنین وضعیتی قرار دارد. اما در مورد آمریکا چنین مسئله‌ای صادق نیست. سقوط بازده اوراق درازمدت آمریکا که معیاری برای اعتماد سرمایه گذار است، روندی سریع داشته است.


بلومبرگ افزود: مطمئنا رشد اقتصاد چین کندتر شده است. رشد بازده صنعتی در پایین‌ترین سطح از سال ۲۰۰۲ است. اما بررسی داده‌های موجود تصویری را از دولتی ارائه می‌دهد که اقداماتش سنجیده و مطمئن است. اگر پکن خواهان بازده صنعتی بهتری باشد فقط کافی است نقدینگی اش را افزایش دهد- همان وضعی که در سه ماهه اول سال شاهد بودیم.


وقتیکه مسئله مدیریت اقتصادی در میان باشد، نظام مالی چین مزایای خود را دارد. توانایی وزارتخانه‌ها برای هماهنگ سازی سیاست‌های واکنشی خود بدین معنی است که چین بخوبی می‌تواند در نهایت طبق نظریه پولی مدرن عمل کند و این احتمالا همان چیزی است که آمریکا هم اکنون برای مثبت کردن مجدد منجی بازدهی خود به آن نیاز دارد.


بنابراین در حالیکه ترامپ ممکن است شاخه زیتون پیشنهادی اش را یک معامله بزرگ بداند، پیام آن برای واشنگتن این است که فکر نکن چین را به شکست کشانده‌ای؛ شی جین‌پینگ یک سال قبل نگران می‌شد، اما اکنون می‌تواند صبر کند.


 

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر