/
۲۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۱
میرزایی:

برای قطع وابستگی به نفت نیازمند اجماع نخبگان سیاسی هستیم

یک عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت که تصمیم گیری در خصوص قطع وابستگی به نفت نیازمند اجماع نخبگان سیاسی است تا با در نظر گرفتن مصالح و منابع کشور به تصمیم مشخصی برسیم.
کد خبر : ۲۰۳۲۳
نبض نفت - جلال میرزایی گفت: از سال گذشته و زمانی که بودجه در کمیسیون تلفیق مطرح بود، رهبری به رییس جمهوری دستور دادند که با توجه به شرایط کشور به سمت تغییر ساختار بودجه و کاهش وابستگی به نفت برویم زیرا پیش بینی می‌شد که احتمالا بخش عمده‌ای از درآمدهای نفتی محقق نمی‌شود.

وی افزود: این مسئله بعد از اعمال تحریم‌ها در مدار عملیاتی شدن قرار گرفت تا این که در دستور کار سازمان برنامه و بودجه قرار گرفت و آقای نوبخت با استفاده از نظر صاحب نظران بسته‌ای را تهیه کرده که تمرکز عمده آن روی مالیات‌ها است تا کشور را براساس مالیات اداره کنیم و کاهش هزینه‌ها و همچنین ساماندهی حامل های انرژی را در دستور کار قرار دهیم.

میرزایی ادامه داد: با توجه به وضعیت اقتصادی کشور ما یارانه پنهان زیادی پرداخت می‌کنیم و یکی از حوزه‌هایی که روی آن تمرکز وجود دارد میزان یارانه پرداختی به مردم و قیمت حامل‌های انرژی است این موضوع در جلسه سران قوا نیز مطرح شده و بسته‌ای در خصوص حامل‌های انرژی، کاهش هزینه‌ها و همچنین افزایش درآمدهای مالیاتی آماده شده است البته جایگاه مجلس باید در بررسی این پیشنهادها بررسی شود.

نماینده مردم ایلام در مجلس یادآور شد: یکی از سوالاتی که ما باید درباره افزایش درآمد مالیاتی به آن پاسخ دهیم این است که با توجه به این که واحدهای تولیدی بخشی در رکود به سر می‌برند، چطور می‌توانیم مالیات بیشتری بگیریم؟ از سویی درآمدهای گمرکی نیز کاهش یافته و باید هزینه‌ها را نیز کم کنیم این کار با ساختار اداری گسترده و پراکنده چطور ممکن است.

میرزایی اضافه کرد: من نگران هستم در این مسئله مجلس قبول مسئولیت نکند زیرا خیلی‌ها نگران تاثیرگذاری این مسائل روی آرای‌شان در انتخابات آینده هستند. احتمالا دولت هم به تنهایی در این زمینه مسئولیت قبول نمی‌کند و ما برای تصمیم گیری در این حوزه نیازمند اجماع نخبگان سیاسی و جناح‌ها هستیم که با در نظر گرفتن مصالح و منابع کشور به تصمیم مشخصی برسیم تا کسانی نخواهد از این موضوع در انتخابات استفاده کنند.

منبع: ایسنا

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر