/
۳۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۱

اشکالات جداسازی بخش تولید گاز از نفت

یک کارشناس صنعت نفت با اشاره به پیچیدگی فعالیت تولید نفت و گاز گفت: متاسفانه نمایندگان مجلس بدون کار کارشناسی و تحقیقاتی فعالیت می کنند و پاسخگوی رفتار خود نیستند.
کد خبر : ۲۰۴۸۴

نبض نفت - علیرضا دانشی با اشاره به اساسنامه شرکت ملی گاز که براین اساس امکان تولید و بخش بالادست گاز نیز زیر مجموعه این شرکت واقع خواهد شد گفت: اول اینکه باید دید روی این اساسنامه کار مطالعاتی صورت گرفته است یا خیر که قطعا کار مطالعاتی صورت نگرفته است.

وی ادامه داد: کار تولید از مخزن نیازمند یک سری متخصص است که شرکت ملی گاز قطعا یک متخصص فنی برای توسعه بالادست ندارد.

تولید گاز و نفت در شرکت مناطق مرکزی دو قسمت می شود

این کار شناس صنعت نفت در پاسخ به این سوال که وقتی شرکت بالادست مانند نفت مناطق مرکزی و یا شرکت نفت و گاز پارس به شرکت گاز منتقل می شود با تمام نیروهایش منتقل خواهد شد و مشکلی از بابت نیرو وجود ندارد گفت: شرکت نفت مناطق مرکزی بخشی از کارش تقسیم شده است در مخازن نفتی خب اگر مناطق مرکزی به شرکت گاز منتقل شود تکلیف مخازن نفتیش چه می شود؟ آیا مانند گذشته باز می گردد به مناطق نفتخیز جنوب؟ یا اینکه دوباره قرار است یک سازمان جدیدی ایجاد شود که مانند شرایط فعلی شرکت نفت مناطق مرکزی فعالیتش را ادامه دهد.

دانشی خاطرنشان کرد: در گذشته به دلایلی شرکت نفت مناطق مرکزی از شرکت مناطق نفتخیز جنوب جدا شده است خب الان آیا آن دلایل دیگر اهمیت ندارند و این شرکت دوباره باز می گردد به شرکت مناطق نفتخیز یا قرار است دوباره شرکت جدیدی تاسیس شود.

به گفته وی، مخازن نفتی گره خورده است با مخازن گازی و این گونه نیز که این مخازن از هم جدا شده باشند. همین الان در برخی از مخازن نفتی گاز تزریق می کنیم. هرچند که الان به دلایلی مانند فشارهایی که از سوی برخی از بخش ها اعمال می شود تزریق گاز به مخازن نفتی برای صیانت از نفت این مخازن نسبت به گذشته کاهش یافته است و الان گاز به اندازه مناسب به این مخازن تزریق نمی شود. خب با این شرایط چگونه قرار است یک شرکت که هم وظیفه تولید گاز و هم وظیفه تولید نفت دارد را تفکیک کرد.

پیچیدگی و تداخل در تولید گاز و نفت پس از تفکیک

این کارشناس صنعت نفت تصریح کرد: همانطور که گفته شد برخی از مخازن گازی ما دقیقا در مخازن نفتی قراردارند مانند مخزن اهواز، آغاجاری، مارون بنابراین توسعه مخازن گازی این میادین باید در منطقه ای باشد که مخازن نفتی درآنجا وجود و توسعه داده شده اند بنابراین تداخل فعالیت ایجاد می شود با این موارد چه کار خواهند کرد؟

دانشی با اشاره به اینکه این کار بروکراسی اداره را افزایش می دهد گفت: الان ما در تولید نفت با مشکلاتی مواجه هستیم که عمده آن باز می گردد به شرایط میادینی که تولیدکننده گاز هم هستند و این مخازن پرفشارند و نیاز به متخصصان خبره دارد خب با این شرایط چگونه میتوان تولید گاز و نفت را از هم جدا کرد.

وی ادامه داد: برخی از مخازن گازی ما نیز دارای کلاهک گازی هستند با این مخازن چه کار می خواهند انجام دهند مانند رگ سفید، بی بی حکیمه، گچساران و غیره که دارای کلاهک گازی بزرگ هستند که این هما مشکلات مخصوص به خود را دارند.

تحمیل هزینه به شرکت گاز

وی ادامه داد: قوانین و مقررات کشور اجازه این کار را نمی دهد به نظرم به جای آنکه بیایند ساختار را تغییر دهند مسئولان و نمایندگان مجلس بروند و موضوع اصل 44 را بازبینی کنند و این کار مجوزات ویژه می خواهد و شرکت گاز در گروه یک و دو قرار دارد و در گروه سه نیست که بخواهند این کار را انجام دهند، قرار براین بود که برخی از تاسیسات واگذار شود و نه بخش بالادست اما اینها دارن بخش بالادست را واگذار می کنند.

دانشی گفت: متاسفانه مجلس به هیچ کس پاسخگو نیست و هرکاری که می خواهد را انجام می دهد بدون آنکه نظرات کارشناسی را دریافت کند حتی کمیسیون انرژی مجلس اصلا نظر ما را نسبت به این موضوع جویا نشد در حالی که شرکت مناطق نفتخیز شرکتی قدر در تولید نفت در ایران و خاورمیانه است.

وی ادامه داد: بررسی هایی که ما انجام دادیم نشان می دهد بعد از این کار هزینه ها چندین برابر می شود و این هزینه ها از کجا قرار است تامین شود؟

صنعت نفت صنعت احساسی نیست

این کارشناس صنعت نفت خاطرنشان کرد: متاسفانه برخی ها ید طولایی در از هم پاشیدن صنعت نفت دارند که در دولت اصلاحات آمدند شرکت مناطق نفتخیز جنوب را به چندین بخش تقسیم کرد و فشار زیادی به بودجه کشور وارد آورد و اکنون نیز می خواهند این کار را تکرار کنند.

وی ادامه داد: در پروژه مطالعاتی نصر نیز که انجام شد گفته شده است که آن کار اشتباه بود اما آیا حاضرند دوباره به همان شرایط قبل بازگردند که اینگونه نیست در واقع آبی که ریخته شده دیگر قابل جمع شدن نیست.

دانشی ادامه داد: به نظرم برخی ها خانه بنشینند و کار نکنند و در عوض پول بگیرند منافعش به کشور خیلی بیشتر از آن است که بیایند و خراب کاری کنند.

دانشی گفت: نفت یک موضوع احساساتی نیست و نمی توان با آن احساسی برخورد کرد من درخواست می کنم آن عده ای که معتقدند برای این اساسنامه کار مطالعاتی شده است مطالعات خود را منتشر کنند تا دیگران نیز این مطالعات را مورد بررسی قراردهند.

وی در پاسخ به این سوال که در جهان شرکتهای بزرگی هستند که هم کار تولید و هم کار توزیع گاز را انجام می دهند که ظاهرا قرار است از این شرکت ها الگو گرفته شود تصریح کرد: در دنیا شرایط کار در صنعت نفت با ایران فرق می کند، آنها بخش خصوصی قوی و فعال دارند و دولت ها از این بخش حمایت می کند، آنها تولید نفت وگازشان  را حتی به بخش خصوصی واگذار می کنند اما آیا ایران می تواند این کار را انجام دهد؟ پس مقایسه ایران با دیگر کشورها اشتباه است.

اولویت اصلی شرکت گاز ایجاد ارزش افزوده است

این کارشناس صنعت نفت ادامه داد: فرض کنیم این کار صورت گیرد کلی زمان نیاز است که شرکت گاز بیاید تا فرایند تولید را در چارت خود ببیند و آن را به کار بندد و دقیقا هرآنچه که در نفت وجود دارد برای گاز باید ایجاد شود و این یک هزینه ای برای شرکت گاز ایجاد می کند که هم اکنون با مشکلات جدی مواجه است بنابراین چه ضرورتی دارد که این کار را انجام دهد آیا الان اولویت یک صنعت نفت ایران این است؟

وی گفت: الان اولویت اصلی ما این است که گاز بیشتری تولید کنیم و آن را به ارزش افزوده بیشتر تبدیل کنیم الان گاز تولید می شود اما شرکت ملی گاز فکر اساسی برای مصرفش نکرده است که باید روی آن کار کرد نه اینکه همه را بسوزانیم الان قطر همین گازی که ما تولید میکنیم ارزش افزوده می دهد و از کنار ان تبدیل شده به دومین کشور تولید گاز هلیم در جهان اما ایران نتوانسته در این بخش کاری انجام دهد.

دانشی در پایان خاطرنشان کرد: بنابراین اول اینکه نمایندگان مجلس باید حتما از نظرات کارشناسی استفاده کنند و نسبت به اعمالشان در مجلس پاسخگو باشند و همچنین اولویت اصلی را روی ایجاد ارزش افزوده بگذارند تا اینکه گاز با زحمت تولید می شود بتوان آن را تبدیل به ثروت کرد.

منبع : فارس

 


مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر