/
۰۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۹
وحید عرب مدیر کل تشخیص و وصول درآمد شهرداری تهران پاسخ می‌دهد؛

چرائی و چگونگی پرداخت و جرائم عدم پرداخت عوارض خودرو

کد خبر : ۲۰۵۷۲
چرائی و چگونگی پرداخت و جرائم عدم پرداخت عوارض خودرو

نبض نفت-نحوه محاسبه، چرائی و چگونگی پرداخت و جرائم عدم پرداخت عوارض خودرو در گفتگو با وحید عرب مدیر کل تشخیص و وصول درآمد شهرداری تهران:

- چرا باید خودروها در تهران عوارض پرداخت کنند و ملاک پرداخت بر اساس کدام قوانین بالادستی می باشد؟ با توجه به یکسان بودن بهای عوارض خودرو در سراسر کشور و به استناد بند (ب) ماده 43 قانون مالیات بر ارزش افزوده، مالک خودرو می بایست عوارض خودرو را براساس مبلغ اعلامی خودروها توسط سازمان امور مالیاتی پرداخت نماید و مطابق بند (ب) ماده 46 قانون مزبور، شهروندان لازم است، عوارض سالیانه خودرو تحت مالکیت خویش را به حساب شهرداری محل واریز کنند. ضمنا این عوارض جزء درآمد های پایدار شهرداری ها می باشد.

- نحوه محاسبه عوارض خودرو در سال 1398 چگونه است( هم خودروهای داخلی و هم وارداتی)؟ عوارض خودروهای سواری و وانت دوکابین به استناد قوانین مالیات بر ارزش افزوده، بر مبنای 5/1در هزار قیمت فروش کارخانه (خودرو های داخلی) و یا5/1 در هزار مجموع ارزش گمرکی و حقوق ورودی آنها(خودرو های وارداتی) محاسبه می شود. ضمنا از خودرو های وانت تک کابین ،کامیونت،کامیون و تریلرکه دارای پلاک انتظامی تهران هستند، بر اساس مصوبات شورای اسلامی شهر تهران و درچارچوب اخذ عوارض محلی، به میزان یک در هزار ارزش خودرو عوارض سالیانه محاسبه و اخذ می گردد. شایان ذکر است ارزش گذاری قیمت کلیه خودروها توسط سازمان امور مالیاتی به شهرداری ها اعلام می گردد.

- روش پرداخت عوارض خودرو چگونه است و به چه روشهایی امکان پذیر است؟ به صورت حضوری و غیر حضوری امکان پذیر است.1- از طریق مراجعه حضوری به دفاتر خدمات الکترونیک شهر (وابسته به شهرداری) و دفاتر پیشخوان خدمات دولت
2- از طریق مراجعه به سامانه اینترنتی شهرداری تهران (Tehran.ir)-3- از طریق ثبت نام در سامانه تهران من (my.tehran.ir)

- عدم پرداخت عوارض خودرو چه جرائمی را بدنبال دارد؟ نظر به بند (الف) ماده 42 قانون مالیات برارزش افزوده در صورتی که عوارض خودرو در سال مورد نظر پرداخت نشود یا کمتر از میزان مقرر پرداخت شده باشد علاوه بر پرداخت عوارض و مابه التفاوت آن ، مشمول جریمه ای به میزان دو درصد در ماه (24درصد سالیانه)، نسبت به عوارض پرداخت نشده و مدت تاخیر می باشد و جریمه مذکور غیر قابل بخشودگی است .


مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر