/
۰۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۱:۲۷

بیانیه پایانی چهارمین همایش مسئولیت اجتماعی صنعت نفت

چهارمین همایش یک‌روزه مسئولیت اجتماعی صنعت نفت روز سه‌شنبه (پنجم شهریورماه ۹۸) با انتشار بیانیه‌ای به کار خود پایان داد.
کد خبر : ۲۰۷۳۲
نبض نفت - سیدامیر طالبیان پیش از سخنان بیژن زنگنه، وزیر نفت، در آیین پایانی چهارمین همایش مسئولیت اجتماعی صنعت نفت با قرائت بیانیه پایانی گفت: «پارسال با بذل توجه به بخشنامه وزیر مبنی بر صرفه‌جویی در هزینه‌ها، با وجود برگزار نکردن همایش سالانه، روند فعالیت گزارش‌گیری را تعطیل نکردیم و از شرکت‌ها خواستیم اقدام‌های مسئولیت اجتماعی را در قالب گزارش‌های پایداری به دبیرخانه همایش ارسال کنند که در این مدت با اینکه همایش برگزار نشد و انگیزه‌ای برای دریافت جایزه مطرح نبود، تعداد ۶۷ فقره گزارش پایداری به دبیرخانه ارسال شد و همین امر، انگیزه‌ای برای دریافت مجوز از وزیر برای برگزاری صرفه‌جویانه همایش و حذف تشریفات و هزینه‌های اضافی شد.»

طالبیان با بیان اینکه همایش طبق توصیه وزیر نفت همایشی مسئولانه، فاقد حامی ‌مالی و وجه ثبت‌نام؛ اما مبتنی بر مشارکت جمعی شرکت‌ها بود، افزود: «چهارمین همایش مسئولیت اجتماعی صنعت نفت با مشارکت جمعی و داوطلبانه همه شرکت‌ها و متکی به امکانات موجود برگزار شد که از تمامی ‌آنان تشکر می‌کنم.»

به گفته دبیر چهارمین همایش مسئولیت اجتماعی صنعت نفت، در این دوره در موضوع داوری گزارش‌ پایداری شرکت‌ها از توانمندی‌های داوران و چارچوب ارزیابی، تخصصی‌تری بهره بردیم و داوران گزارش‌ها متشکل از استادان دانشگاهی و کارشناسان ارزیابی بوده و در فرایند داوری، هر گزارش حداقل از سوی سه نفر از داوران مورد ارزیابی قرار گرفت. طالبیان یادآور شد: چارچوب این ارزیابی نیز دربرگیرنده شاخص‌های اصلی و فرعی مشخص و برآمده از استاندارد بین‌المللی مسؤولیت اجتماعی شرکت و چارچوب گزارش‌دهی GRI بود که طی نشست‌های کارشناسی و اجماع داوران برای هریک از آنها وزن مشخصی تعیین شد و در مرحله بعد گزارش‌ها و اقدام‌های شرکت‌ها در حوزه‌های جامعه محلی، محیط زیست و کارکنان و براساس خوداظهاری شرکت‌ها ارزیابی شد، سرانجام شرکت‌ها براساس میانگین نمرات هر گزارش و به‌طور کاملا بی‌طرفانه رتبه‌بندی شدند و در سطوح مختلف جایزه و سپاس‌نامه دریافت کردند.

وی در بررسی گزارش‌های دریافتی از سوی شرکت‌ها نکاتی را مورد اشاره قرار داد و گفت: نخست با وجود اقدام‌های قابل توجه انجام شده از سوی شرکت‌ها در حوزه‌های جامعه محلی، محیط زیست و کارکنان همچنان چالش‌ها و مسائلی در این حوزه‌ها دیده می‌شود که می‌توان با شناسایی و اولویت‌بندی موضوع‌های اساسی، شناسایی ذی‌نفعان کلیدی و برقراری تعامل دوسویه با ذی‌نفعان، برای رفع مسائل موجود و ارتقای سطح رضایتمندی جامعه محلی و افزایش اثر بخشی اقدام‌ها در محیط زیست گام برداشت و دیگر اینکه بیشتر اقدام‌های انجام شده ازسوی شرکت‌ها با عنوان مسئولیت اجتماعی شرکتی در حوزه‌های یادشده تنها در حد اجرای ضوابط قانونی، مقررات و استانداردها بوده است، در حالی که با یک رویکرد خلاقانه و مبتکرانه می‌توان ضمن رعایت همین مقررات و استانداردها گام‌های موثرتری در مسیر توجه به مسؤولیت‌ اجتماعی برداشت.

طالبیان بیانیه نهایی همایش را در محورهای زیر اعلام کرد:

۱- در این همایش نمونه‌های موفقی از ابتکارعمل‌ها و برنامه‌های سودمند مسئولیت اجتماعی از سوی شرکت‌ها در معرض معرفی و تبادل تجربه قرار گرفت. تاکید داریم ‌این ‌روند با کیفیت بالاتری ازسوی شرکت‌ها در مناطق نفتی تداوم یابد.

۲- لازم است شرکت‌ها و سازمان‌های فعال در صنعت نفت کشور، به اولویت‌های صنعت نفت در موضوع مسئولیت اجتماعی توجه جدی داشته باشند و با شناخت بیشتری موضوع‌های اساسی خود در این زمینه را مشخص و بر اساس آنها اقدام و گزارش ارائه دهند.

۳- مدیریت هزینه‌کردها از موارد مهم در تعیین و اجرای برنامه‌های مسئولیت اجتماعی است و باید به برنامه‌هایی اولویت داده شود که نخست از برآورد هزینه‌ معقول برخوردار بوده و دیگر اینکه نتایج مثبت بیشتر و عمیق‌تری داشته و رضایتمندی مردم را در پی داشته باشد.

۴- بسیار مهم است شرکت‌ها در مناطق عملیاتی تلاش کنند به چالش‌های منطقه‌ای توجه کنند و رویکرد مسئولیت اجتماعی مشارکتی را دنبال کنند و چالش‌های یادشده را از این طریق کاهش دهند یا از بین ببرند.

۵- توصیه می‌شود مدیران شرکت‌های نفتی نسبت به افزایش دانش خود در موضوع مسئولیت اجتماعی شرکت اقدام کرده و سرمایه انسانی تحت مدیریت خود را نیز در مسیر آموزش این موضوع قرار دهند. به‌ویژه تاکید می‌شود، در شرکت‌های پیمانکاری نفتی اطلاع‌رسانی، آموزش و تسهیل‌گری این موضوع انجام شود، بهره‌گیری از مشاوران و صاحبنظران صاحب صلاحیت توصیه شود.

وی در پایان اظهار امیدواری کرد که در چشم‌اندازهای آینده، شاهد توسعه مسئولیت اجتماعی در صنعت نفت باشیم و از نتایج آن برای تقویت فعالیت‌های ذاتی صنعت و هم‌زیستی و همراهی شایسته با مردم و حفاظت محیط زیست در مناطق عملیاتی بهره‌مند شویم.

منبع: شانا

 

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر