/
۰۹ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۶

برای اولین بار در کشور: پتروشیمی شازند با متخصصان بومی اورهال شد

مدیرعامل پتروشیمی امام خمینی (ره) شازند گفت: ۶۵۰ قطعه اساسی به همت متخصصان پتروشیمی برای اورهال این مجموعه بومی سازی شده که از خروج بیش از یک میلیون یورو جلوگیری می کند.
کد خبر : ۲۰۷۸۲

به گزارش نبض نفت  به نقل از روابط عومی پتروشیمی شازند،ابراهیم ولد خانی در نشست خبری که به مناسبت پایان موفقیت آمیز تعمیرات اساسی پتروشیمی شازند برگزار شد، اظهار داشت: پتروشیمی شازند سال گذشته ۴۰۰ میلیون دلار ارز وارد کشور کرده و به سامانه نیما عرضه کرده است.

وی افزود:  اورهال (تعمیرات و نگهداری) پتروشیمی شازند با ۱۷ واحد تولیدی و پنج واحد پشتیبان به‌طور همزمان در کمتر از یک ماه انجام شد. با توجه به تحریم‌های ظالمانه علیه کشور، همه فرآیند اورهال با توانمندی متخصصان داخلی انجام شده است.
مدیرعامل شرکت پتروشیمی شازند افزود: با بهره گرفتن از متخصصان داخلی توانستیم به دستاورد بزرگی برسیم و اعلام می کنیم که حاضریم این دستاورد را در اختیار سایر پتروشیمی های کشور قرار دهیم.

ولدخانی گفت: در هر اورهالی که در پتروشیمی ها صورت می گیرد، کارشناسان خارجی حضور دارند و در همین شازند هربار اورهالی صورت می گرفت و کارشناسان خارجی می آمدند اجازه حضور به متخصصان ایرانی نمی دانند و کارها را به شکل مخفیانه انجام می دادند تا نیروهای ما چیزی فرا نگیرند.

وی افزود: همه دستاوردهایی که امروز به آن داست یافته ایم متکی به دانش متخصصان داخلی بوده است.

ولدخانی گفت: متخصصان ما به ویژه در بخش توربین کمپرسور‌های واحد الفین به قابلیت های بی نظیری دست یافته اند که نقطه عطفی در این عرصه محسوب می شود.

برخی از دستاوردهای عملیات تعمیرات در شازند:
در تعمیرات اساسی شازند که با به کارگیری بیش از ۲۷۰۰ نفر نیروی بومی کارگری و متخصص انجام شد برای نخستین بار برخی واحد‌ها برای دوره زمانی مشخصی بعد از از کارافتادن واحد الفین به عنوان قلب تپنده تولید مجتمع، در مدار تولید باقی ماندند و برخی پیش از راه اندازی الفین به مدار تولید اضافه شدند که سبب تولید حدود ۱۶ هزار تن محصول در زمان اورهال گردید.

این امر در کنار تمرکز برفروش حداکثری و سریع ته مانده انبار‌ها سبب شد علی رغم انجام تعمیرات اساسی، به میزان ۳۴۰ میلیارد تومان درامد حاصل از فروش داخلی و صادراتی هم کسب شود که تقریبا معادل هزینه انجام تعمیرات اساسی می‌باشد.

شایان ذکر است درآمد فروش متوسط پتروشیمی شازند به صورت ماهانه تقریبا معادل ۶۰۰ میلیارد تومان است ودر زمان تعمیرات اساسی بیش از نیمی از درآمد فروش روتین ماهانه هم کسب گردیده است.

عمده دستاورد‌ها و نوآوری‌های حاصل شده را می‌توان در بخش‌های زیر خلاصه کرد:

۱. بومی سازی ساخت و نصب برخی قطعات توربین کمپرسور‌های زیمنس از جمله GUIDE BLADE CARRIER‌های توربین کمپرسور‌های الفین برای اولین بار در کشور

۲. بازو بست و انجام تعمیرات توربین کمپرسور‌های خاص و حساس واحد الفین (۲۰۱ و و ۵۰۲ و ۵۰۱) بدون حضور کارشناسان خارجی بعد از نزدیک ۱۵ سال کارکرد بدون توقف که شامل بازبینی، تمیزکاری و تعویض بیش از ۱۰ هزار قطعه بوده است.

۳. انجام تعمیرات ۶۲ دستگاه توربین کمپرسور موجود در مجتمع توسط متخصصین پتروشیمی شازند. در این مورد تنها ۸ مورد از این تجهیز توسط پیمان کار مورد تعمیرات قرار گرفت.

۴. ساخت فن کویل واحد وینیل استات برای اولین بار در کشور

۵. تعویض کویل‌های کوره واحد تولید اکسو الکل‌ها بعد از ۲۴ سال و نصب و راه اندازی UPS این واحد

۶. تعویض مبدل‌های اصلی واحد پلی اتیلن گازی بعد از ۹ سال

۷. نوسازی کامل بخش FINISHINIG واحد PBR برای اولین در حیات پتروشیمی شازند

۸. تعویض تیپ مشعل مجتمع بعد از ۱۲ سال

۹. انجام زیرساخت و برقراری خطوط ارتباطی لازم (TIE-IN) برای پروژه آتی شامل ساخت برج ۴۰۶ الفین که مصرف خوراک گازی را تا ۲۰% افزایش می‌دهد، طرح متان بالاست واحد اتیلن اکساید، طرح جامع آب و پساب و نصب مخازن کروی خوراک‌های گازی، طرح تولید بنزین با کتان ۹۵ و استاندارد یورو ۴ که منجر به انجام بیش از ۳ هزار اینچ قطر جوشکاری گردید.

۱۰. دستیابی به دانش فنی تکنولوژی ساخت انواع SCREW و مونتاژ آن‌ها

۱۱. تمیز کاری راکتور پیش پلیمریزاسیون واحد پلی پروپیلن برای نخستین بار با روشی جدید توسط آب و با بکارگیری نازل مخصوص

۱۲. تعمیر توریبن کمپرسور سیکل تبرید و تعویض کمپرسور گاز پروسس واحد پلی پروپیلن برای اولین بار

۱۳. صدور مجور ایمنی تعمیرات سرد و گرم به تعداد ۶۵ هزار PERMIT

۱۴. انجام تعمیرات ۱۴۵۰ تجهیز واحد‌های یوتیلیتی و تعمیر تجهیز شیر SHUT OFF برای نخستین بار

۱۵. انجام تعمیرات ۱۷۰ مبدل، ۴۱ برج، ده‌ها پمپ و ۵۰۰ تجهیز در واحد‌های شیمیایی

۱۶. انجام شست و شوی شیمیایی ۴۲ تجهیز مختلف با دستورالعمل مشخص
۱۷. کاهش زمان تمیزسازی ۵۸۰ مبدل حرارتی با آب جت به میزان ۵۰% و کاهش مصرف آب به میزان ۴۰% در این مورد و انجام ۳۵۰۰ متر تیوب گذاری مجدد آن‌ها

۱۸. تعمیر و تعویض درام‌های DECOKE واحد الفین

۱۹. تعمیر ۶۵ دستگاه کروماتوگراف گازی در آزمایشگاه مرکزی

۲۰. مستند سازی بروز اسناد فنی تجهیزات برای تعمیرات اساسی بعدی

۲۱. ابعاد برداری و نقشه برداری ۹۸ قطعه از تجهیزات اساسی برای ساخت داخلی

۲۲. عدم قطع خدمات دهی تسهیلات جانبی به واحد‌های در سرویس در زمان تعمیرات اساسی

۲۳. ثبت کلیه اطلاعات تعمیرات اساسی در نرم افزار مدیریت دارایی‌ها برای تهیه گزارش‌های مالی

۲۴. کاهش زمان تعمیرات اساسی واحد‌های تولید کننده محصولات انحصاری در کشور جهت بر هم نخوردن بازار آن‌ها

۲۵. در نظر گرفتن حاشیه سود فروش محصول در خوابانیدن و برگشت واحد‌های تولیدی بصورت سنکرون شده.

 

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر