/
۰۹ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۵

جهش سوم صنعت پتروشیمی کشور در راه است

وزیر نفت گفت: کشور دو جهش در بخش پتروشیمی را طی بیست و چند سال گذشته تجربه کرده و جهش سوم نیز در حال تدارک شدن است.
کد خبر : ۲۰۷۸۸

نبض نفت -  وزیر نفت در مصاحبه با رادیو گفت: کشور دو جهش در بخش پتروشیمی را طی بیست و چند سال گذشته تجربه کرده و جهش سوم نیز در حال تدارک شدن است.

بیژن نامدار زنگنه افزود: جهش نخست از سال 1376 و جهش دوم از سال 1392 در کشور آغاز شده است.

وی همچنین اظهارداشت: مجموعه وزارت نفت هم اکنون در حال تدارک جهش سوم در حوزه پتروشیمی است.

وزیر نفت گفت: جهش دوم و سوم تولید کشور را به ترتیب بالای 100 و 150 میلیون تن مواد پتروشیمی در سال خواهد رساند.

وی در ادامه ضمن اشاره به اینکه ایجاد پالایشگاه هم «زمان بر» و هم «گران» است، افزود: واقعیت قضیه این است که به ازای ظرفیت یک بشکه نفت خام در روز 20 هزار دلار سرمایه گذاری نیاز است.

 زنگنه اظهارداشت: قانونی که به تازگی مجلس شورای اسلامی در جهت حمایت از ساخت پالایشگاه از طریق سرمایه های مردمی و تنفس خوراک تا سقف دو میلیون بشکه در روز مصوب کرده حداقل اگر نفت خام باشد 40 میلیارد دلار سرمایه نیاز دارد که باید تلاش کرد این میزان سرمایه گذاری در داخل تامین شود.

وی گفت: آئین نامه اجرایی این قانون در حال تدوین است.

وزیر نفت گفت: کاری که هم اکنون این وزارتخانه با قدرت در حال پیگیری است بحث مربوط به پالایشگاه های سیراف می باشد که طرح آن از چند سال پیش کلید خورده است.

وی اظهارداشت: ظرفیت اولیه طرح مدنظر 480 هزار بشکه در روز بوده که120 هزار بشکه از این ظرفیت به فاز چهارم پالایشگاه ستاره خلیج فارس منتقل و ظرفیت فعلی 360 هزار بشکه در روز است.

نامدار زنگنه گفت: تکمیل طرح مزبور از اولویت های اصلی این وزارتخانه بوده و به شدت در حال پیگیری است.

وی افزود: اجرای طرح پالایشگاه های میعانات گازی سیراف دستکم 22 تا 23 هزار میلیارد تومان سرمایه نیاز دارد که باید از بازار سرمایه کشور با انتشار اوراق جذب شود.

وزیر نفت اظهارداشت: ساخت پالایشگاه های میعانات گازی به نسبت پالایشگاه های نفت خام ارزان تر است و به عبارتی یک سوم هزینه احداث پالایشگاه های نفت خام را دارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: اینکه به اتکای نفت و گازی که در کشور تولید می شود به تبع صنایع پائین دست صنعت نفت و گاز در مملکت ایجاد شود یک امر قطعی و همیشه مورد توجه وزارت نفت بوده است.

نامدار زنگنه افزود: بدون شک با توسعه صنایع پائین دست صنعت نفت و گاز ضمن جلوگیری از خام فروشی موجب تبدیل مواد خام به محصولات نهایی با ارزش افزوده بالا، خلق ثروت، اشتغال زایی، رشد اقتصادی، قدرت ارزآوری و همینطور ایجاد کار برای پیمانکاران و شرکت های داخلی حین ساخت این تاسیسات خواهد شد.

وی اظهارداشت: تاکیدات مقام معظم رهبری نیز بیشتر مجموعه وزارت نفت را موظف می کند در این مسیر کار و تلاش کنند.

وزیر نفت گفت: خوشبختانه تاکنون اقدامات خوبی در زمینه پالایشگاه سازی، توسعه صنعت پتروشیمی و غیره در کشور انجام شده است.

وی در ادامه افزود: برای جلوگیری از خام فروشی نفت باید سرمایه گذاری های مناسبی در زمینه توسعه واحدهای پالایشگاهی و پترو پالایشگاهی و همینطور صنعت پتروشیمی مبتنی بر خوراک های گاز و مایع صورت گیرد.
منبع: تسنیم 

 


مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر