/
۱۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۲

برداشت ۵ میلیارد مترمکعب گاز از مخزن سراجه قم

‌مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران با اشاره به تزریق ۶ میلیارد و ۲۱۸ میلیون متر مکعب گاز به مخزن ذخیره‌سازی سراجه قم، گفت:‌ پنج میلیارد و ۲۱۲ میلیون مترمکعب گاز و ۴۷۷ هزار بشکه میعانات گازی از این مخزن بازتولید داشته است.
کد خبر : ۲۰۸۸۶
به گزارش نبض نفت به نقل از شرکت نفت مناطق مرکزی ایران، رامین حاتمی با بیان اینکه این شرکت به منظور تامین سوخت پایدار زمستان و اوج مصرف علاوه بر تولید گاز، از ابتدای امسال تا کنون یک میلیارد و پنج میلیون متر مکعب گاز به مخزن ذخیره‌سازی سراجه تزریق کرده،‌ ادامه داد:‌ این مخزن به عنوان منبع استراتژیک برای تأمین گاز استان‌های قم و تهران در فصل سرما به شمار می‌آید.تزریق گاز طی سال گذشته در این میدان در مجموع یک میلیارد و ۲۶ میلیون مترمکعب بود و ۷۷۳ میلیون مترمکعب نیز در مجموع بازتولید شده است.

وی گفت:‌ منطقه عملیاتی سراجه قم نخستین مخزن ذخیره‌سازی گاز کشور است و به عنوان منبع استراتژیک برای تأمین گاز استانهای قم و تهران در فصل سرما به شمار می‌آید.

مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی همچنین به میزان تزریق گاز در مخزن شوریجه D در شرکت بهره‌برداری نفت و گاز شرق اشاره کرد و افزود:‌ تزریق گاز طی شش دوره گذشته ( سال ۱۳۹۳ تا کنون ) در مجموع هفت میلیارد و ۲۰۰ میلیون مترمکعب بوده و پنج میلیارد و ۶۰۰ میلیون متر مکعب بازتولید شده است. سال گذشته نیز در مجموع یک میلیارد و ۶۰۱ میلیون متر مکعب تزریق و یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون بازتولید داشته است.

حاتمی تاکید کرد: طی چهار ماه امسال نیز ۹۰۰ میلیون متر مکعب در مجموع تزریق شد.

به گفته مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی، در راستای تولید و توسعه پایدار نفت و گاز بهره‌برداری از مرکز جمع‌آوری گاز در میدان گازی خانگیران، برق رسانی به میدان دانان، واگذاری نخستین طرح مزایده فروش گازهای مشعل در میدان نفت شهر و سومار، انعقاد سه فقره قرارداد افزایش و نگهداشت تولید نفت، آغاز مطالعات طرح توسعه میدان گازی توس، لرزه‌نگاری چهار میدان نفتی و گازی تنگ بیجار/ دلاوران/ باباقیر / بانکول، واگذاری قرارداد  IPC میادین آبان و پایدار غرب، واگذاری پروژه ایستگاه‌های تقویت فشار هما و وراوی و همچنین مرکز تفکیک تابناک با روش EPCF و عملیات اجرایی طرح توسعه فاز – ۲ میدان تنگ بیجار انجام شده است.

وی با اشاره به طرح‌های محیط‌زیستی اجرا شده در این شرکت،‌ افزود: این شرکت همچنین به منظور جلوگیری از سوزاندن گازهای همراه، نخستین طرح مزایده گازهای مشعل در میدان‌های نفت شهر و سومار را با هدف کاهش اثرهای سوء محیط‌زیست و ایجاد ارزش افزوده از این منابع و همچنین ایجاد فرصت سرمایه‌گذاری و کسب و کار واگذار کرده است.

حاتمی ادامه داد: با اجرایی شدن قرارداد فروش گاز میدان‌های نفت شهر و سومار روزانه از سوزاندن حدود ۱۰ میلیون فوت مکعب گاز جلوگیری می‌شود. طبق برنامه‌ریزی انجام شده درباره گازهای مشعل میدان‌های چشمه خوش، آبان، پایدار غرب، سروستان و سعادت آباد، دالپری، دهلران و دانان، مزایده فروش این گازها در سال جاری پایان یافته و برای اجرا واگذار خواهد شد.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر