/
۱۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۳

واکنش وزارت نیرو به "عمل‌نکردن دولت در بخش انرژی"

وزارت نیرو توضیحاتی را در خصوص وضعیت " توسعه نیروگاه‌های حرارتی و سیکل ترکیبی و "سدسازی و مدیریت منابع آب" ارسال کرد که این توضیحات در واکنش به "عمل‌نکردن دولت در بخش انرژی" بوده است.
کد خبر : ۲۰۹۴۲
نبض نفت - یکی از گزارش‌های عمل نکردن دولت مربوط به بخش انرژی بود که با عنوان "«گزارش عمل‌نکردن»| فرصت‌هایی که سوخت و "سوخت"ی که به فرصت تبدیل نشد"، منتشر شد.

"مورخ 98/6/11، گزارشی با عنوان "«گزارش عمل‌نکردن»| فرصت‌هایی که سوخت و "سوخت"ی که به فرصت تبدیل نشد" در خبرگزاری منتشر شد که برخی از موارد مطرح شده در بندهای مربوط به صنعت آب و برق در این گزارش، نیاز به توضیح بیشتر و ارائه اطلاعات دقیق‌تری دارد، لذا موارد زیر برای تنویر افکار عمومی ضروری به نظر می‌رسد. وزارت نیرو این آمادگی را دارد چنانچه نکات، سئوالات و ابهامات دیگری در خصوص گزارش‌های عملکردی این وزارتخانه مطرح باشد، اطلاعات تفصیلی ارایه نماید.

الف: بخش مربوط به توسعه نیروگاه‌های حرارتی و سیکل ترکیبی:

بر اساس ماده 48 برنامه ششم توسعه، وزارت نیرو برای احداث 5000 مگاوات نیروگاه جدید در سال هدف‌گذاری کرده است، لیکن با توجه به وضع تحریم‌های ظالمانه علیه ایران و شرایط اقتصادی کشور این رقم دستخوش تغییراتی شده و با توجه به عدم نیاز کشور در دوره اوج مصرف سال جاری و همچنین برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای مدیریت مصرف که لزوم سرمایه‌گذاری جدید را کاهش می دهد. در مجموع عملکرد وزارت نیرو برای تامین برق دوره اوج مصرف بار سال‌های 97 و 98 حاکی از موفقیت صنعت برق بوده است.

بر خلاف اشاره به عدم استفاده از راهکارهای تامین مالی در متن خبر، اقدامات وزارت نیرو در این زمینه از نقاط قوت عملکرد این وزارت خانه به‌شمار می رود به نحوی که در سال 97 بیشترین سهم از اوراق تسویه و اسناد خزانه توسط این وزارتخانه جهت پرداخت بدهی های شرکت ها به دولت و سیستم بانکی مورد استفاده قرار گرفته است. همچنین از اقدامات دیگر می توان به پیگیری تحقق فاینانس ها و سرمایه گذاری خارجی و اعطای تسهیلات صندوق برای بخش خصوصی اشاره کرد. راه‌اندازی بازار گواهی ظرفیت، اصلاح تعرفه ها و نرخ بازار برق از دیگر موضوعات در دستور کار وزارت نیرو می‌باشد.

طرح احداث بخش بخار نیروگاه های سیکل ترکیبی نیز به‌عنوان یکی از اولویت های اصلی این وزارت خانه است که طبق برنامه تا پایان دولت دوازدهم شاهد بهره‌برداری از 2745 مگاوات واحد بخار این نیروگاه‌ها خواهیم بود.

ب: بند مربوط به سدسازی و مدیریت منابع آب

1- مطالعات سد بختیاری از سال‌های قبل شروع شده و با احداث زیر ساخت های اصلی این طرح مانند راه‌های دسترسی و تونل انحراف آب، امکان احداث سد بختیاری فراهم شده است. بر اساس مطالعات مراحل قبل، پروژه سد بختیاری صرفاً با هدف تولید انرژی برقابی تعریف شده بود که گزینه منتخب آن با انتقال حدود یک میلیارد مترمکعب آب از طریق تونل 25 کیلومتری و یک سد بتنی دو قوسی با تراز نرمال 835 متر از سطح دریا و ارتفاع 325 متر از پی و حجم کل مخزن حدود 2/5 میلیارد مترمکعب بوده که با 6 واحد نیروگاه 250 مگاواتی، با ظرفیت کل 1500 مگاوات و ضریب کارکرد حدود 20 درصد می تواند نزدیک به 3000 گیگاوات ساعت در سال انرژی برقابی تولید نماید.

هم اکنون پیشرفت کار اجرای طرح 20 درصد بوده و تأمین مالی طرح سد و نیروگاه بختیاری در حال حاضر از طریق استفاده از تسهیلات فاینانس خارجی در دست پیگیری است. مصوبه شورای اقتصاد و مجوز ماده 62 این طرح برای استفاده از تسهیلات فاینانس خارجی اخذ شده و مذاکراتی با شرکت چینی CGGC جهت فاینانس و اجرای طرح به صورت ترک تشریفات در حال انجام است. لیکن به لحاظ عدم وجود خط اعتباری جدید کشور چین، فرایند فاینانس خارجی طرح مذکور با کندی پیش می‌رود. در ضمن به دلیل مبلغ بالای نیاز مالی طرح سد و نیروگاه بختیاری اختصاص اعتبار عمومی دولت به این طرح با عنایت به محدودیت شدید مالی دولت بسیار دشوار بوده و کار اجرای آن سال ها به طول خواهد انجامید. از این رو استفاده از تسهیلات فاینانس خارجی برای طرح مذکور مورد پیگیری است.

2- طبق مطالعات انجام شده در سال 1389 سد تنگ معشوره، سیمای طرح شامل سد بتنی از نوع بتن غلطکی با ارتفاع 114 متر و حجم مخزن حدود 910 میلیون مترمکعبی و نیروگاه با ظرفیت 94 مگاوات و تخصیص سالانه آب حدود یکصد میلیون مترمکعب برای مصارف  شرب، کشاورزی و صنعت برنامه ریزی شده بودکه با هزینه حدود 230 میلیاردریال بخشی از زیرساخت‌های طرح اجراشده وتاکنون بالغ بر317میلیارد ریال بدهی طرح است. مطالعات بازنگری شده و طی آن سیمای طرح به صورت سد بتنی غلطکی با ارتفاع 73 متر پیش بینی شده که پس از تصویب مطالعات، مطالعات فاز یک آن نیز در دستور کار مشاور قرار گرفته است. با تأمین نیاز مالی طرح به میزان 9200 میلیارد ریال و پرداخت مطالبات عوامل اجرایی و تکمیل مطالعات طرح، امکان تسریع در شروع عملیات اجرایی مقدور خواهد شد.

3- در خصوص طرح‌های آبخیزداری مطابق قوانین بالادستی مطالعه و اجرای طرح‌های آبخیزداری از وظایف وزارت جهاد کشاورزی بوده و برنامه های اجرایی و اقدامات از سوی وزارت مذکور صورت می‌گیرد."

منبع: تسنیم

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر