/
۱۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۳

تاثیر تغییرات مدیریتی عربستان بر پیمان نفتی اوپک

مقامات بلندپایه روسیه اعلام کردند تغییرات مدیریتی در صنعت نفت عربستان سعودی روی همکاری میان مسکو و ریاض تاثیری نخواهد گذاشت و این تحولات پیمان جهانی محدودیت عرضه را از مسیر خود خارج نمی‌کند.
کد خبر : ۲۰۹۶۶

به گزارش نبض نفت به نقل از رویترز، دو مقام بلندپایه دیگر اوپک و صنعت نفت اظهار کردند که انتظار دارند عربستان سعودی سیاست خود برای محدودیت تولید نفت را تا زمانی که ریاض می‌خواهد بخشی از سهام شرکت نفتی آرامکو را در بازار سهام عرضه کند، حفظ کند.

عربستان سعودی اوایل هفته جاری یاسر الرومایان، مدیر صندوق سرمایه دولتی این کشور را به عنوان رییس هیات مدیره شرکت نفتی آرامکوی سعودی، جایگزین خالد الفالح کرد که تاکنون این سمت را همزمان با ریاست بر وزارت انرژی برعهده داشت. چند روز پیش از آن یک وزارتخانه جدید برای صنعت و معدن تشکیل شد و این بخش از وزارت انرژی جدا شد. به نظر می‌رسد با این جداسازی و انتصاب رومایان، نفوذ الفالح که کنترل بخش انرژی را در دست داشت، کمرنگ خواهد شد البته وی وزیر انرژی عربستان سعودی می‌ماند.

الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه از فالح تمجید کرد و گفت اوپک به هماهنگی سیاست تولید با تولیدکنندگان غیراوپک ادامه خواهد داد. وی به خبرنگاران گفت: ما با دوستم آقای الفالح به همکاری بین المللی با همکارانمان ادامه می‌دهیم. این دیدار پیش از سفر برنامه‌ریزی شده ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه به عربستان سعودی در اکتبر، انجام خواهد گرفت.

عربستان سعودی و روسیه از سال ۲۰۱۶ پس از موافقت برای تشکیل اتحاد کشورهای عضو و غیرعضو اوپک معروف به اوپک پلاس، به همکاری با یکدیگر پرداخته‌اند. نفت از زمان اجرای پیمان جدید گروه اوپک پلاس، با وجود نگرانی‌ها نسبت به کندی رشد اقتصاد جهانی امسال ۹ درصد رشد قیمت داشته است.

کریل دیمیتریوف، مدیر صندوق سرمایه دولتی RDIF و یکی از مهره‌های کلیدی در همکاری میان مسکو و ریاض، کار با فالح را تمجید کرد و گفت: برنامه‌ها تغییر نمی‌کند. عربستان سعودی یک شریک کلیدی برای ماست و خالد الفالح نقش کاملا مهمی در تثبیت بازارهای جهانی نفت ایفا کرده است. ما قصد داریم سرمایه‌گذاری‌های مشترکی با آرامکو در روسیه داشته باشیم و این طرح‌ها به قوت خود باقی مانده‌اند. صندوق سرمایه دولتی RDIF روسیه با دو صندوق سرمایه دولتی عربستان سعودی شامل صندوق سرمایه گذاری عمومی و سازمان سرمایه گذاری کل عربستان سعودی همکاری دارد.

سیاست نفتی تغییر نمی‌کند

وزیر انرژی روسیه روز چهارشنبه اظهار کرد که کشورهای اوپک و غیراوپک به همکاری در زمینه هماهنگ کردن سیاست تولید ادامه خواهند داد.

یک مقام آگاه در اوپک اظهار کرد اگرچه تغییرات صورت گرفته در عربستان سعودی، ابهاماتی را به وجود آورده است اما وی انتظار دارد ریاض همچنین پیمان عرضه را حفظ کند.

شرکت نفتی دولتی آرامکو که بزرگترین شرکت تولیدکننده نفت در جهان است، آماده عرضه اولیه عمومی پنج درصد از سهام این شرکت در سال ۲۰۲۰ یا ۲۰۲۱ می شود که ممکن است به بزرگترین عرضه اولیه عمومی سهام یک شرکت تبدیل شود.

بر اساس گزارش رویترز، عربستان سعودی تولید نفت خود را بیش از میزانی که تحت توافق اوپک پلاس مقرر شده بود، کاهش داده است که تصور می‌رود این اقدام با هدف کمک به تقویت ارزش سهام آرامکو از طریق پشتیبانی از قیمت نفت انجام می‌گیرد. با این حال مقامات سعودی اظهار کرده‌اند که سیاستهای تولید نفت این کشور تنها تعادل بازار نفت و کاهش سطح ذخایر را هدف گرفته است.

 

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر