/
۱۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۹

حذف یارانه پولدارها جدی شد!

اهم خبرهای این هفته حوزه کار و تعاون که به نوعی با هفته تعاون نیز تقارن پیدا کرد، به افتتاح ۶۴۳ طرح تعاونی با اشتغال ۳۹ هزار نفری، پرداخت یارانه دستمزد به استان‌های پربیکار و اعطای تسهیلات ۱۰ میلیون تومانی به زنان تعاونگر اختصاص داشت.
کد خبر : ۲۰۹۶۷
به گزارش نبض نفت به نقل از روابط عمومی وزارت کار، آغاز این هفته با افتتاح همزمان ۶۴۳ پروژه تعاونی در سراسر کشور همراه بود و معاون اول رییس جمهوری در همایشی که به همین مناسبت در مجموعه تلاش برگزار شد، ابراز امیدواری کرد بخش تعاون بتواند به جایگاه مطلوب خود در اقتصاد دست یابد.
او با اشاره به تاثیر فراوان تعاونی‌ها در ایجاد اشتغال بر لزوم سوق یافتن اعتبارات اشتغالزایی به سمت و سوی تعاونی‌ها برای کاهش آمار سه میلیون نفری بیکاران کشور تاکید کرد و گفت: این راهی است که بسیاری از کشورها با توسعه بخش تعاون طی کرده و از تعداد بیکاران خود کاسته‌اند.

به گفته معاون اول رییس جمهوری، تعاونی‌ها در توسعه عدالت نیز می‌توانند کمک حال و مثمرثمر باشند و باید قدردان کسانی بود که در شرایط امروز تعاونی‌ها را اداره و اشتغالزایی می‌کنند.این هفته وزیر کار اعلام کرد که شناسایی دهک‌های پردرآمد برای حذف یارانه از شهریورماه آغاز می‌شود و وزارت کار تلاش می‌کند تا ‌آخر سال کار شناسایی را به پایان برساند.

آنطور که شریعتمداری گفته، یارانه خانواده‌هایی که میزان مصرف‌شان از حد معین بالاتر باشد، قطع می‌شود و دولت مصمم است ضریب خطا در انتخاب افرادی که مشمول دریافت یارانه نیستند، به حداقل ممکن کاهش یابد تا فشاری از این محل به طبقات پایین و متوسط وارد نشود.
دولت در قانون بودجه امسال به حذف یارانه سه دهک بالای درآمدی مکلف شده است. برای تحقق این هدف چندی قبل آیین‌نامه اجرایی و دستورالعمل شناسایی دهک‌های پردرآمد تدوین و ابلاغ شد که بر اساس آن کارگروه مشترک وزارتخانه‌های تعاون، کار و رفاه اجتماعی، کشور، ارتباطات و فناوری اطلاعات و سازمان برنامه و بودجه با محوریت استانداران و فرمانداران تشکیل و مسئولیت شناسایی دهک‌های بالا را عهده دار شد.
پرداخت ۵۰۰ فقره تسهیلات ۱۰‌ میلیون تومانی برای تعاونی‌های زنان خبر دیگری بود که از سوی مدیرعامل بانک توسعه تعاون اعلام شد.
آنطور که مهدیان گفته، نرخ سود این تسهیلات ۴ درصد بوده و تا پایان امسال با معرفی معاونت تعاون وزارتخانه به تعاونی‌های بانوان پرداخت خواهد شد.
وی بابیان این‌که یک‌سوم از مشتریان بانک را بانوان تشکیل می‌دهند، گفت:  ۲۷درصد از کل حساب‌های بانک و ۱۰ درصد از کل منابع بانک متعلق به بانوان سپرده‌گذار است که این میزان قابل افزایش است.
به گفته مدیرعامل بانک توسعه تعاون در طرح اشتغال روستایی سهم تعاونی‌های زنان از مجموع ۱۶ هزار میلیارد ریال تسهیلات پرداخت‌ شده تنها ۳۰۰۰ میلیارد ریال بوده که این میزان تسهیلات با توجه به حضور مناسب بانوان در بخش تولید محدود بوده است.
در هفته‌ای که گذشت، معاون امور تعاونی‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از افزایش ۱۲ برابری بودجه شکل گیری و توانمندسازی تعاونی‌ها در سال جاری خبر داد و گفت: با عنایت سازمان برنامه و بودجه حساب جداگانه‌ای نزد خزانه برای بخش تعاون باز شده تا در راستای بند ۲۹ اصل ۴۴ سی درصد درآمدهای حاصل از واگذاری‌های بخش دولتی به خصوصی برای توسعه بخش تعاون اختصاص یابد.
وی از راه اندازی اولین مرکز نوآوری بخش تعاون خبر داد و با اشاره به افتتاح ۶۴۳ طرح تعاونی در هفته تعاون با اشتغالزایی بیش از ۳۹ هزار نفر ، ۵۷ درصد طرح‌ها را تولیدی و ۲۲ درصد را متعلق به حوزه توزیع و مسکن دانست.
کبیری همچنین از راه‌اندازی سامانه جامع هوشمند بخش تعاون با هدف اعمال نظارت و شفافیت در بخش تعاون خبر داد و گفت: برای تحق اهداف این سامانه نیازمند حمایت دستگاه‌هایی همچون سازمان ثبت هستیم. این سامانه می‌تواند با سامانه ثبت شرکتها متصل شود و بسیاری از مشکلات بخش تعاون را مرتفع کند.
اجرای طرح "یارانه دستمزد" خبر دیگری بود که این هفته منتشر شد.

طرح "یارانه دستمزد» به منظور ایجاد و حفظ اشتغال در استان‌های پر بیکار در دستور کار قرار گرفته و یکی از طرح‌های دولت در راستای سیاست‌های رونق بازار کار است که در استان‌های با نرخ بیکاری بالا به اجرا در می‌آید.


به گفته معاون مدیرکل دفتر سیاستگذاری و توسعه اشتغال وزارت کار، اجرای طرح یارانه دستمزد موجب گشوده شدن جبهه جدید اشتغال و بازار کار می‌شود و در استانهای محروم و کم برخوردار از اشتغال اجرایی می‌شود.


وی از اجرای آزمایشی طرح در هشت استان کشور از جمله چهارمحال و بختیاری خبر داد و گفت: طرح یارانه دستمزد بخشی از سیاست‌های فعال وزارت کار است که برای گروه خاصی از جوانان که ابزاری برای راه‌اندازی شغل ندارند پیش‌بینی شده است.


 

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر