/
۱۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۵

شائبه مناقصه خرید بارج مسکونی شرکت نفت و گاز پارس

فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی مجلس خبرداد: اخبار و مستنداتی رسیده که شرکت نفت و‌ گاز پارس قرار است مبلغ ۱۵ میلیون یورو پول نقد به یک شرکت اماراتی پرداخت کند که برود یک هتل بارج اسقاطی را خریداری و به شرکت نفت اجاره دهد به مبلغ ۶۵ میلیون یورو با مدارک جعلی و خارج از کلاس بین الملل .
کد خبر : ۲۰۹۷۹
به گزارش نبض نفت به نقل از بولتن نیوز، اميرخجسته رئیس فراکسییون مبارزه با مفاسد اقتصادی مجلس گفت: با توجه به مستنداتي دال برتخلف در قرارداد خرید بارج مسکونی تحت نام آتلانتیک لندن توسط شرکت نفت و گاز پارس که به فراكسيون رسيده درصورت احراز به اطلاع نمايندگان مجلس خواهيم رساند.
به نقل از بولتن نیوز، برابر برخی اخبار دریافتی، شرکت نفت و‌ گاز پارس طی مناقصه ای به شماره ۳۵-۹۷-۱۰۲۹ در تاریخ ۲۰ مرداد ماه ۹۸( شرکت اماراتی وایت سی و شرکت ارشیا پترو صنعت خاورمیانه) را که بصورت مشارکتی شرکت کرده بودند را برنده مناقصه فوق معرفی نمود که  بارج پایه دار اتلانتیک لندن را به مدت ۳۶ ماه با احتساب ۲۵ درصد افزایش کاری که ۴۵ ماه زمان خواهد برد اجاره نماید. ضمنا شرکت ملی حفاری ایران، شرکت پاسارگاد ، شرکت توسعه پترو ایران ، شرکت حفاری نفت DCI شرکتهای داخلی هستند که علی رغم داشتن امکان تحویل در مناقصه رد شده اند.
بلحاظ قانون مناقصات عمومی ۲ مرحله ای و طبق مشخصات فنی و الزامات مد نظر مناقصه گزار برای بارج مسکونی که در متن اصلی قرارداد صراحتا به عنوان الزامات فنی به آن اشاره گردیده شده، قانونا میبایستی بارج اسقاطی و خارج از رده مذکور را بنا به دلایل ذیل رد فنی نموده و ضمانتنامه شرکت فوق را ضبط نمایند .
۱- سال ساخت بارج مذکور ۱۹۸۳ میباشد .
۲- فاقد گواهینامه بازسازی از موسسات رده بندی میباشد .
۳- فاقد کلاس رده بندی بین المللی از موسسه IACS میباشد .
۴- کارفرما بدون اخذ استعلام قانونی از مالک‌ اصلی بارج مبادرت به معرفی شرکت برنده نموده است زیرا شرکت برنده مالک اصلی بارج نمیباشد .
۵- کارفرما بدون اخذ استعلام قانونی از سازمان بنادر و کشتیرانی مبنی بر شناسایی اخرین موقعیت و وضعیت فنی بارج و بدون حتی بازدید از بارج مبادرت به معرفی آن بعنوان برنده نموده است .
۶- قیمت کارشناسی بارج مذکور حداکثر ۵ الی ۶  میلیون یورو میباشد در صورتیکه مبلغ قرارداد با احتساب افزایش کاری بالغ بر حدود ۶۸ میلیون یورو خواهد بود که این موضوع یک تخلف بسیار بزرگ محسوب میگردد زیرا هیچگونه گزارش کارشناسی برآورد قیمت از سوی شرکت نفت و‌ گاز پارس صورت نگرفته است .
7-تامین و ساخت بارج مسکونی در ایران کاملا میسر میباشد و در حال حاضر نیز منابع داخلی دولتی و خصوصی قادر به تامین انی بارج مذکور میباشند .
8- بارج مذکور کاملا اسقاطی و خارج از رده عملیاتی میباشد و بیش از مدت ۵ سال است که در منطقه بتام در آبهای اندونزی بحالت فرسوده رها شده است .
۹- شرکت نفت و‌ گاز پارس بدون اخذ مجوز قانونی از وزارت صنایع اقدام به برنده نمودن شرکت اماراتی نموده است که این مورد برخلاف آیین نامه و مصوبات مجلس شورای اسلامی میباشد .
10- هیچکدام از مراجع قانونی از قبیل کانون کارشناسان رسمی دادگستری و سازمان بنادر و دریانوردی و یا حتی موسسات رده بندی بین المللی مدارک و‌ مستندات بارج اسقاطی مذکور را تاکنون تایید ننموده زیرا سن این سازه قدیمی بالای ۳۶ سال بوده و بطور کلی خارج رده و فاقد هر گونه گواهینامه معتبر بین المللی میباشد .
علاوه بر این به نظر می رسد کارشناس سازمان بنادر و دریانوردی که دفتر مرکزی انها در میدان ونک بلوار جهان کودک میباشد می تواند به راحتی مدارک و‌مستندات ارایه شده از سوی شرکت اماراتی را راستی آزمایی نمایید. در این خصوص به طور مثال، مشارکتنامه شرکت وایت سی و شرکت ارشیا پترو خاورمیانه که مشترکا جک اپ اتلانتیک لندن را معرفی نمودند با سال ساخت ۱۹۸۳ و خارج از کلاس رده بندی در آبهای بتام اندونزی در وضعیت کاملا خاموش و اسقاطی با قیمت ۵ میلیون یورو است.
نکته بسیار مهم دیگر در این مناقصه این است که شرکت حفاری شمال در حال حاضر تعداد ۲ فروند بارج کاملا نو‌ و شرکت نوسعه پتروایران هم در حال حاضر تعداد 3 دستگاه بارج نو همگی با مالکیت شرکت ملی نفت ایران دارند و شرکت ملی حفاری ایران هم به همین شکل دارای بارج مربوطه است ولی متاسفانه از انها اجاره نکردند و از یک شرکت اماراتی معلوم الحال بارج اسقاطی اجاره نمودند به قیمت سرسام اور .
قابل به ذکر اینکه شرکت مپنا که یکی از بزرگترین هولدینگ های نفتی کشور میباشد نیز قادر به تامین بارج ایرانی میباشد ولی این شرکت را هم رد کردند .
طبق آخرین اخبار واصله از شرکت نفت و گاز پارس، با لابی ها و فشارهای مضاعفی که شرکت اماراتی آورده است متاسفانه کار هتل بارج را به انها داده اند و با عجله مصوبه را صادر و طبق صورتجلسه مقرر گردیده که روز یکشنبه ۱۷ شهریور ماه دقیقا یک روز قبل از تاسوعا نسبت به پرداخت مبلغ ۱۰ میلیون یورو‌ وجه نقد و ۵ میلیون یورو بعنوان وام جهت خرید هتل بارج‌ اسقاطی به شرکت اماراتی اقدام شود .
در واقع مبلغ ۱۵ میلیون یورو پول نقد به یک شرکت اماراتی پرداخت مینمایند که برود یک هتل بارج اسقاطی را خریداری کند و بیاورد به شرکت نفت اجاره دهد به مبلغ ۶۵ میلیون یورو با مدارک جعلی و خارج از کلاس بین المللی .
ایا در شرایط اقتصادی فعلی سزاوار است که اینگونه حقوق ملت مظلوم ایران توسط افراد سود جو اماراتی پایمال گردد
مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر