/
۱۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۲

گزیده‌های «نفتی» هفته

دومین هفته شهریورماه برای نفت با اخباری از پارس جنوبی،‌ گسترش گازرسانی به سیستان و بلوچستان، تداوم کاهش قیمت نفت، صدور چند حکم انتصاب و نشست هم‌اندیشی وزیر نفت با شرکت‌های دانش بنیان پایان یافت و رئیس جمهوری این هفته درباره جزئیات تماس‌ با آقای مکرون، رئیس جمهوری فرانسه گفت: اروپا باید از ایران نفت خریداری کند، یا معادل فروش نفت را به‌صورت خط اعتباری که با درآمدهای نفتی ایران تضمین می‌شود و در حقیقت به نوعی به معنای پیش‌فروش نفت است، در اختیار ایران قرار دهد.
کد خبر : ۲۰۹۸۷

۹ شهریورماه؛ پارس جنوبی، آذر

به گزارش نبض نفت به نقل از روابط عمومی وزارت نفت، محمد مشکین فام، مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس در نخسین روز هفته، آخرین وضع فعالیت‌های این شرکت را تشریح و از پارس جنوبی، توتال، میدان بلال و فرزاد، توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی، مذاکره با شاخه بین‌المللی شرکت ملی نفت چین (سی‌ان‌پی‌سی‌آی)، تحریم و سرانجام از افت تولید گاز در میدان پارس جنوبی گفت و تاکید کرد که برداشت حداکثری گاز از این میدان مشترک تا ابدالدهر باقی نمی‌ماند.

در همین روز تورج دهقانی، مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن) از برطرف شدن موانع موجود برای تهیه اقلام اصلی طرح توسعه میدان مشترک نفتی آذر خبرداد و  ابراهیم پیرامون، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز آغاجاری هم از صرفه جویی ۱۰۸ میلیارد ریالی این شرکت در پی ساخت هزار و ۵۶۳  قطعه از قطعات مربوط به تجهیزات فرآیندی و عملیاتی در نیمه نخست امسال گفت.

از مجلس شورای اسلامی هم خبر اینکه، علی اصغر یوسف‌نژاد، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی عملکرد شرکت انتقال گاز در سال‌های‌گذشته به‌ویژه در مناطق شمالی کشور را بسیار محسوس دانست و یادآور شد: عملکرد مثبت وزارت نفت در گازرسانی، ایستادگی در مقابل زیاده خواهی ترکمنستان را به همراه داشته است.

تحویل بیش از ۵۰۰ کیلومتر خط لوله انتقال گاز، یک ایستگاه تقویت فشار (BOT) و ۶ توربوکمپرسور به شرکت انتقال گاز ایران در یکسال اخیر، تشکیل شورای حمایتی برای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان در وزارت نفت و تسویه کامل زیان انباشته شده سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت و تبدیل شدن آن به یک سازمان سودده از دیگر اخبار نفتی در روز شنبه بوده است.

رصد اخبار بین‌الملل هم از تضعیف خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان در اصلاحات داخلی این کشور حکایت داشت که روزنامه انگلیسی گاردین از آن نوشت. عربستان اعلام کرد که یک وزارتخانه جدید با نام صنایع و منایع طبیعی ایجاد می‌کند و این بخش از وزارت انرژی عربستان جدا می‌شود.

۱۰ شهریورماه؛ فاز ۱۱، سیستان

بیژن زنگنه، وزیر نفت در پیامی دریافت لوح سپاس جشنواره شهید رجایی را نتیجه‌ کار و مجاهدت کارکنان صنعت نفت دانست و ضمن قدردانی از آنان گفت: کارکنان صنعت نفت همه سختی‌ها و کم‌لطفی‌ها را به جان خریدند، اما حاضر به عقب‌نشینی از منافع ملی نشدند.

رضا دهقان، معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران هم در این روز به تداوم مذاکره با طرف چینی در قرارداد توسعه فاز ۱۱ پارس پرداخت و اعلام کرد: تمهیداتی اندیشیده شده که تحت هر شرایطی، امسال فعالیت‌های اجرایی این طرح توسعه‌ای آغاز شود. وی همینطور گفت،امضای چند قرارداد توسعه‌ای تا پایان سال دور از ذهن نیست.

مدیرعامل شرکت گاز استان سیستان و بلوچستان از توسعه شبکه گازرسانی در شهرهای استان سیستان و بلوچستان خبر داد و گفت: افزون بر ایرانشهر و زاهدان، دیگر شهرهای استان مانند بزمان، محمدان و زابل نیز به شبکه گاز طبیعی متصل می‌شوند.

انتصاب محمدکاظم پورچرمی، به‌عنوان سرپرست اداره کل نظام مدیریت دارایی‌های فیزیکی و شهرام شمس به‌عنوان سرپرست اداره کل نظام تامین و تجاری‌سازی فناوری معاونت مهندسی، پژوهش و فناوری وزارت نفت از سوی سعید محمدزاده، معاون وزیر نفت، ممنوعیت دریافت هرگونه وجه اضافی به جز قیمت بنزین تحویلی به خودروها در زمان سوخت‌گیری، آغاز عملیات اجرایی پروژه نصب تاسیسات سرچاهی و خطوط لوله چاه شماره ٧٧ خانگیران با هدف افزایش تولید گاز در این منطقه، ضرورت اجرای مانورهای منظم برای ارتقای پایداری و تاب‌آوری در پالایشگاه‌های‌کشور و استفاده از کاتالیست‌های بومی در شرکت‌های پتروشیمی کشور را می توان از دیگر اخبار روز یکشنبه برشمرد.

اخبار بین الملل هم حکایت از آن داشت «هند برای کاهش وابستگی به تأمین‌کنندگان سنتی، مسیر جدیدی برای واردات انرژی از روسیه باز می‌کند.» روزنامه تایمز آو ایندیا این خبر را اعلام کرده است.

۱۱ شهریورماه؛ اکتشاف، کاهش قیمت نفت

قیمت شاخص نفت خام برنت ساعت ۶ و ۵۴ دقیقه روز دوشنبه (۱۱ شهریورماه) به ۵۸ دلار و ۹۸ سنت و قیمت شاخص دبلیوتی‌آی آمریکا به ۵۵ دلار و هشت سنت رسید. کاهش قیمت نفت همچنان ادامه دارد.

سید صالح هندی در سومین روز هفته از افزایش ضریب موفقیت اکتشافی در یکسال اخیر خبر داد و با بیان اینکه از زمستان پارسال تاکنون، هر فصل یک کشف داشته‌ایم درباره اولویت‌های اکتشافی توضیح داد: «به‌طور طبیعی با توجه به اینکه بیشترین ظرفیت اکتشاف در غرب و جنوب غرب کشور است، این بخش در اولویت قرار دارد، اما به این معنا نیست که در مناطق دیگر نباید به دنبال کشف باشیم. اولویت دوم ما تمرکز بر شمال شرق کشور (منطقه کپه‌داغ) است و پس از آن نیز شمال غرب و دشت مغان قرار دارد».

آغاز عملیات اجرایی پروژه حفاری هفت حلقه چاه در میدان نفتی گچساران در گستره فعالیت شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، تزریق یک میلیارد و ۵ میلیون مترمکعب گاز به مخزن سراجه قم از ابتدای امسال تاکنون، پایان تعمیرات اساسی منطقه عملیاتی تنگ بیجار به همت متخصصان شرکت نفت و گاز غرب در مدت زمان کوتاه،افتتاح دو پروژه عام‌المنفعه در شهرستان سرخس از دیگر اخبار این روز است.

مرور دو خبر بین الملل در این روز هم خالی از لطف نیست؛ نخست، تولید نفت آمریکا در ماه ژوئن امسال برای دومین ماه پیاپی با ۳۳ هزار بشکه کاهش به ۱۲ میلیون و ۸۰ هزار بشکه در روز رسیده است. دوم، وزارت نفت عراق اعلام کرد که صادرات روزانه نفت این کشور در ماه اوت افزایش یافت و  به ۳ میلیون و ۶۰۳ هزار بشکه در روز رسید.

۱۲ شهریورماه؛ نفت‌خیز جنوب، اوپک

دکتر حسن روحانی، رئیس جمهوری که برای دفاع از دو وزیر پیشنهادی به مجلس شورای اسلامی رفته بود بار دیگر در جمع نمایندگان مجلس تکرار کرد: اگر اروپایی‌ها بتوانند نفت ما را بخرند یا پیش‌خرید کنند در این‌ صورت شرایط تسهیل می‌شود و ما می‌توانیم به اجرای دوباره برجام برگردیم.

احمد محمدی، مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب هم با اشاره به امضای قراردادهای مربوط به ۶ بسته نگهداشت و افزایش توان تولید شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب که بهمن‌ماه پارسال امضا شد، گفت: از این میان، هم‌اکنون در ۲ قرارداد عملیات حفاری آغاز شده و در ۲ قرارداد کارهای آماده‌سازی استقرار دکل در حال اجراست؛ فعالیت‌های اجرایی ۲ قرارداد نیز تا پایان شهریورماه آغاز می‌شود.

گزارشی از خط انتقال گاز ششم سراسری، راه‌اندازی پست برق اصلی پالایشگاه خشکی فاز ۱۴ پارس جنوبی و صرفه جوبی حدود ۳۰۰ میلیون یورویی هزینه ای شرکت نفت فلات قاره در دو سال اخیر در زمینه‌های مختلف اعم از حفاری، تامین شناور، خدمات فنی دیگر اخبار روز سه شنبه بوده است.

از بین الملل هم خبر اینکه تولید نفت اوپک در ماه اوت امسال در مجموع ۲۰۰ هزار بشکه افزایش یافت و به ۲۹ میلیون و ۹۹۰ هزار بشکه در روز رسید و نیجریه و عربستان در این افزایش پیشتاز بودند. افزایش تولید عربستان در حالی ثبت شد که اختیارات وزیر انرژی عربستان باز هم کاسته شد، الفالح از ریاست هیئت مدیره شرکت دولتی سعودی آرامکو برکنار شد و یاسر الرمیان، رئیس صندوق ثروت ملی عربستان جایگزین وی شد.

۱۳شهریورماه؛ اردبیل، سیستان و کوشک

حسن منتظر تربتی، معاون وزیر نفت در امور گاز و بهزاد محمدی، معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی چهارشنبه خود را به ترتیب در سیستان و بلوچستان و اردبیل برای بازدید از طرح‌های گازرسانی و پتروشیمی گذراندند و دو مدیرعامل دیگر چهار شرکت اصلی وزارت نفت یعنی مسعود کرباسیان و علیرضا صادق آبادی در نشست مشترک با نمایندگان شرکت‌های دانش بنیان وزیر نفت را همراهی کردند.

زنگنه در این نشست هم اندیشی که در کوشک برگزار شد، گفت: سیستم‌های سنتی به سختی پذیرای حرف‌های جدید و ایده‌های خلاقانه می‌شود و هر چه ساختار سیستم، سنتی‌تر و قدیمی‌تر باشد، این مقاومت‌ها هم بیشتر خواهد بود، بنابراین اگر گاهی سیستم در مقابل حرف و ایده شما ایستاد، مأیوس نشوید و مقاومت کنید تا به‌تدریج ایده شما در سیستم جذب شود.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران هم که به سیستان و بلوچستان رفته بود، گفت: براساس برنامه‌ریزی‌ها تا سال ۱۴۰۰، ۸ هزار میلیارد تومان برای بخش گازرسانی در سراسر استان سیستان و بلوچستان سرمایه‌گذاری خواهد شد.

همینطور بهزاد محمدی، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی که چهارشنبه خود را در اردبیل گذرانده بود، گفت: با بهره‌برداری از ۵۳ طرح پتروشیمی تا پایان سال ۱۴۰۴ ارزش این محصولات به ۳۷ میلیارد دلار می رسد.

قدردانی مسئولان استانی خوزستان از حمایت‌های وزارت نفت در بازسازی خسارت‌های ناشی از سیل، تکمیل و عملیاتی کردن ۱۶۲ پروژه عام المنفعه با هزینه‌کرد ۷۱۷ میلیارد تومان در استان خوزستان از سوی شرکت ملی نفت ایران، بررسی طرح اویک برای توسعه چنگوله در کمیته مشاورین مدیریت مخازن و انتصاب علیرضا سلمان‌زاده به عنوان مدیرعامل جدید شرکت نفت فلات قاره ایران از سوی مسعود کرباسیان بخشی از اخبار روز چهارشنبه نفت را به خود اختصاص داد. نهایت اینکه صباح زنگنه، کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: با تمام دنیا همکاری کنیم تا استقلالمان حفظ شود.

 

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر