/
۱۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۳

قراردادهای جدید روس‌ها در پر رونق‌ترین بازار نفت جهان

در سلسله قراردادهای انرژی که روابط اقتصادی هند و روسیه را عمیق‌تر می‌کند، دو کشور ۳۰ میلیارد دلار تجارت سالانه تا سال ۲۰۲۵ را هدف گرفته‌اند.
کد خبر : ۲۰۹۹۲
به گزارش نبض نفت به نقل از اویل پرایس، پس از دیداری که میان ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه و نارندرا مودی، نخست وزیر هند در یک مجمع اقتصادی در ولادی‌وستوک انجام گرفت، هند و روسیه با هدف تقویت روابط تجاری دوجانبه از سطح فعلی ۱۱ میلیارد دلار، قراردادهایی را در بخشهای مختلف شامل انرژی، دفاعی و کشتیرانی اعلام کردند.

هند که سومین مصرف کننده و واردکننده بزرگ نفت در جهان است، قصد دارد سهم گاز در سبد انرژی خود را تا چند سال دیگر به ۱۵ درصد افزایش دهد و منابع تامین انرژی خود را در برابر ریسک ژئوپلیتیکی متنوع کند.

ویجای گوخاله، وزیر امور خارجه هند در یک کنفرانس مطبوعاتی اظهار کرد که ما در بخش انرژی پیشرفت عمده‌ای داشتیم و این بخشی است که ما در آن به دنبال متنوع کردن منابع عرضه خود هستیم و خرید نفت و گاز از روسیه را به میزان فزاینده ای جذاب می‌یابیم.

مودی که به دنبال کاهش واردات نفت هند به میزان ۱۰ درصد تا سال ۲۰۲۲ است، با بهره گیری از قیمت‌های پایین نفت در بازار جهانی و کندی روند خریدهای خارجی چین، تلاش‌هایی برای خرید دارایی‌های خارجی انجام می‌دهد.

گوخاله در این باره گفته است: ما به دنبال سرمایه گذاری در میادین نفتی بیشتری در روسیه و خرید LNG هستیم.

شرکت‌های هندی در دارایی‌های هیدروکربن روسیه شامل میادین ساخالین ۱، ایمپریال انرژی، وانکور و تاس-یوریاخ سهم دارند اما هند به دلیل محدودیتهای لجستیکی و هزینه‌های بالاتر حمل، به ندرت از این میادین نفت وارد کرده است.

گوخاله گفته است پوتین کانال‌های عرضه مطمئن، ایمن و مقرون به صرفه برای هند می‌خواهد.

در میان قراردادهایی که میان هند و روسیه اعلام شد، شرکت واردکننده گاز "پترونت ال ان جی" هند موافقت کرد از نواتک LNG خریداری کرده و در پروژه‌های آتی این شرکت روسی سرمایه گذاری کند. دو شرکت همچنین بازاریابی مشترک گاز به عنوان سوخت خودرو در هند را مورد بررسی قرار خواهند داد.

شرکت تولیدکننده زغال سنگ "کول ایندیا" قراردادی را برای استخراج زغال سنگ کک شو در خاور دور روسیه امضا کرده و شرکت خصوصی "اچ-انرژی" به دنبال خرید LNG از نواتک به شکل بلندمدت است. علاوه بر سرمایه گذاری در پروژه‌های LNG یکدیگر، نواتک و "اچ-انرژی" قصد دارند جوینت ونچری را برای فروش LNG روسیه در هند، بنگلادش و بازارهای دیگر تشکیل دهند.

روزنامه ودوموستی به نقل از وزیر نفت هند نوشت: شرکت گاز GAIL هند که قرارداد ۲۰ ساله برای خرید LNG از گازپروم داشته، به دنبال کسب سهم حداقلی در پروژه آرکتیک LNG-۲  است که توسط نواتک در دست اجرا است.

اقدام هند برای متنوع سازی تامین انرژی قابل درک است. این کشور برای تامین ۸۰ درصد از نیازهای نفتی خود، به واردات متکی است که عمده آن از خاورمیانه انجام می‌گیرد. با رشد تقاضا برای نفت و بالا رفتن نوسان قیمت، بهترین گزینه هند، توسعه شمار تامین کنندگان برای پراکندن گسترده‌تر ریسک‌ها است.

با توجه به این که روسیه یک صادرکننده بزرگ نفت است شاید تعجب آور باشد که در میان ۱۰ صادرکننده بزرگ به هند قرار ندارد. در واقع صادرکنندگان بزرگ به هند به استثنای آمریکا که سال گذشته به دهمین صادرکننده بزرگ به دهلی نو تبدیل شد، همگی از اعضای اوپک هستند. با این حال آمار نشان می‌دهد واردات نفت هند از روسیه رو به رشد است و به سرعت رشد می‌کند و امسال با عدم تمدید معافیت‌ها از تحریم‌های آمریکا علیه ایران، ممکن است سرعت گرفته باشد.

تقاضای هند برای LNG مانند همسایه‌اش چین رو به رشد است و با پایین آمدن قیمت‌ها که ناشی از مازاد عرضه در بازار بوده است، واردات LNG هند در سه ماهه اول سال مالی ۲۰۲۰-۲۰۱۹ به میزان ۶.۸ درصد رشد کرد و به ۸۶ میلیون متر مکعب در روز رسید. با این حال وزیر نفت هند اخیرا روشن کرد که هند مایل نیست هر قیمتی برای این کالا پرداخت کند و قراردادهای بلندمدت برای خرید LNG مورد بازبینی قرار خواهند گرفت تا منعکس کننده کاهش قیمت‌ها در بازار محموله‌های تک باشند.

بر اساس گزارش اویل پرایس، توافق همکاری برای روسیه و هند برد - برد است. یکی به کالاهای انرژی بیشتر و دیگری به بازارها نیاز دارد. اما همکاری انرژی بخشی از یک استراتژی گسترده برای برقراری روابط نزدیکتر در بخش صنعتی و دفاعی است. برای هند این استراتژی امکان گرفتن تصمیمات مستقل بدون اتکا به یک شریک را تضمین می‌کند و به روسیه نیز اجازه می‌دهد بازارهای اصلی خود را از غرب به شرق تغییر دهد.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر