/
۱۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۵

جهش شرکت ملی حفاری ایران با هدف کاربست 100 در صدی ظرفیت ها

مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره شرکت ملی حفاری ایران از جهش این شرکت با هدف کاربست 100 در صدی ظرفیت های عملیاتی، فنی و تخصصی در راستای بنگاهداری اقتصادی و توسعه کسب و کار خبر داد.
کد خبر : ۲۱۰۶۷
به گزارش نبض نفت به نقل از روابط عمومی شرکت ملی حفاری ایران، مهندس سید عبدالله موسوی در تشریح اقدامات صورت گرفته در این ارتباط از زمان تصدی سمت مدیرعاملی شرکت در آذرماه سال گذشته، توضیح داد: با توجه به شناخت کافی از وظایف ذاتی ملی حفاری و خودگردان بودن آن از نظر درآمدی و دخل و خرج، انجام  فعالیت ها بر محور توسعه کسب و کار در دستور کار قرار گرفت و تلاش های موثری در جهت عینیت بخشی به اهداف مورد نظر در جریان است.

وی گفت: بدون اغراق می توان ادعا کرد شرکت ملی حفاری ایران از جایگاه،  منزلت و تمکن بالایی از نگاه سرمایه ای در ابعاد منابع انسانی متخصص و مجرب، دستگاه های حفاری، ماشین آلات و تجهیزات اختصاصی مربوط به خدمات یکپارچه فنی و مهندسی، امکانات لجستیک و فضاهای کارگاهی و عملیاتی برخوردار می باشد.

موسوی افزود: این شرکت به عنوان یکی از شرکت های زیر مجموعه شرکت ملی نفت ایران در قالب شرکت پیمانکار طراحی شده و می بایست براساس کارکرد و درآمدهای حاصله از ارایه خدمات، هزینه های جاری خود را تامین نماید و بر این منوال با توجه به شرایط موجود، حفظ و افزایش سهم بازار حفاری در داخل و خارج به جد باید پی جویی و اجرایی گردد.

اقدامات درون سازمانی در راستای توسعه فعالیت ها

 مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران اظهار کرد: در این ارتباط در درون مجموعه برنامه های مدونی از جمله تهیه منشور اجرایی شرکت برای بررسی تخصصی تقویت نقاط قوت، ایجاد شفافیت، بررسی عملکرد مدیریت ها و واحدهای ستادی، انضباط اداری، مالی و عملیاتی طرح ریزی شده است.

وی ادامه داد: اصلاح ساختار سازمانی بر مبنای ساختار مصوب شرکت ملی نفت ایران و حذف واحدها و سمت های مجازی، تدوین اسناد راهبردی مدیریت دارایی های فیزیکی برای نخستین بار در سطح صنعت نفت، شایسته سالاری و جانشین پروری، ایجاد فرصت برای جوانان در تصدی پست های کلیدی از مواردی که مورد اقبال قرار گرفته است.

موسوی  توجه بیش از پیش به فرهنگ اچ اس ئی، و آموزش های فنی تخصصی برای سطوح مختلف کارکنان، بهینه سازی هزینه ها و ایجاد توازون میان در آمدها و تنظیم بودجه با اولویت تامین نیازهای عملیاتی، پایدار سازی کالا و خدمات از طریق اولویت بندی تقاضاهای اصلی و تنوع بخشی به منابع داخلی، استفاده از ایده ها، ابداعات و خلاقیت های کارکنان و بکارگیری سیستم های مدیریت کیفیت را از دیگر موارد لحاظ شده در برنامه های شرکت عنوان کرد.

موفقیت های عملیاتی شرکت با استفاده از دانش فنی کارکنان

مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران گفت: در نگاه توفیقات عملیاتی و استفاده از دانش فنی کارکنان در مدت زمان پیش گفته می توان به انجام عمیق ترین عملیات جداره گذاری با قطر 9 و پنج هشتم اینچ بر روی یک دستگاه حفاری در منطقه نفتی فروزان و مشبک کاری یک حلقه چاه به روش TCP به متراژ حدود 120 متر در شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب اشاره داشت.

وی اتمام و تحویل پروژه حفاری 14 حلقه چاه گازی در فاز 14 پارس جنوبی، خاتمه حفاری هفت حلقه چاه در میدان نفتی آذر و در مرحله تکمیل قرار گرفتن 3+ 20 حلقه چاه و همچنین اجرایی شدن حفاری 10 حلقه چاه دیگر در میدان نفتی آزادگان جنوبی را از دیگر فعالیت های عملیاتی برشمرد.

موسوی افزود: استمرار عملیات حفاری 3+ 9 در شرکت نفت و گاز اروندان، شروع عملیات حفاری شش حلقه چاه اکتشافی در مناطق مختلف استان های فارس و خوزستان، حفاری هفت حلقه چاه توسعه ای در میدان نفتی گچساران و شش حلقه چاه در میدان نفتی نفت شهر ( دراجرای پروژه های میدان محور) از دیگر موارد عملیاتی شرکت به شمار می آید.

مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران اضافه کرد: اهتمام ویژه به بازسازی و نوسازی و ارتقای کیفی دستگاه های حفاری و تجهیزات و برنامه ریزی تعمیرات پیشگیرانه با  بکارگیری سامانه سام نت که موجب کاهش هزینه های تعمیراتی می شود، بازسازی و روز آمد سازی سیستم بالابری (جکینگ) دستگاه حفاری شهید مدرس با کمترین هزینه با استفاده از توان داخلی شرکت،  جابجایی دستگاه حفاری دریایی شهید رجایی برای بازسازی به منطقه عسلویه،  رونمایی از شبیه ساز کنترل فوران چاه ها که در نتیجه همکاری شرکت با دانشگاه شهید چمران اهواز و همچنین ساخت دومین دستگاه گرداننده فوقاتی (تاپ درایو) با همکاری یک شرکت داخلی از موفقیت های اجرایی در بخش های عملیاتی و پشتیبانی در این مدت است.

اقدامات به عمل آمده در پیشبرد اهداف سازمانی

وی گفت: در موضوع اقدامات به عمل آمده در پیشبرد اهداف سازمانی ضمن هماهنگی های مستمر با مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران و مدیران ارشد آن شرکت در بخش های مختلف، نسبت به تقویت همکاری ها با مراکز علمی پژوهشی، شرکت های دانش بنیان، شرکت ها و مجموعه های صنعتی، سازندگان و تامین کنندگان قطعات و تجهیزات، تلاش مضاعفی برای خودکفایی و خوداتکایی صنعت حفاری به موازات استفاده از فناوری های نوین صورت پذیرفته است.

فعالیت های اساسی در مبحث بنگاهداری اقتصادی

موسوی به فعالیت های بسیار اساسی در راستای تحقق مبحث بنگاهداری اقتصادی رایزنی ها و نشست های دو و چند جانبه با شرکت های فعال و معتبر بخش خصوصی در عرصه صنعت نفت اشاره و  تاکید کرد: با توجه به مطالبی که در ابتدای این گفت وگو به آن پرداخته شد این شرکت به جد روی به کارگیری 100 در صدی تمام ظرفیت ها و داشته های فنی، تخصصی، عملیاتی و تجهیزاتی خود حساب باز کرده است.

مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران در ارتباط با این مطلب انعقاد قراردادهای متعدد در قالب تفاهمنامه، توافقنامه و مشارکت نامه با شرکت های صاحب نام داخلی که از ظرفیت های قابل توجه تخصصی و اجرایی در صنعت نفت برخوردار می باشند را مورد استناد قرار داد.

وی افزود: با اجرایی شدن این اسناد همکاری به طور یقین شاهد تحول چشمگیری در شتاب بخشیدن به برنامه های صنعت نفت خاصه در موضوع پروژه های میدان محور، توسعه میادین مشترک و جاری شدن قراردادهای E&P  ، IPC و EPD  خواهیم بود.

موسوی از شمار قراردادهای همکاری و مشارکت امضاء شده میان این شرکت با شرکت ها دولتی و بخش خصوصی در جهت استفاده بهینه از ظرفیت ها و توان عملیاتی و اجرایی به انعقاد قرارداد توسعه همکاری با شرکت های ملی مناطق نفتخیز جنوب، نفت مناطق مرکزی، فلات قاره،  توسعه پترو ایران، خدمات مهندسی پژواک انرژی و  مهندسی مشاور کرخه، دانا انرژی، توسعه صنایع نفت و انرژی، توسعه نفت و گاز پرشیا و همچنین دانشگاه های صنعت نفت، شهید چمران اهواز، شیراز، آزاد اسلامی واحدهای اهواز و خراسان رضوی در ماه های اخیر و همکاری با 250 شرکت سازنده و تولید کننده قطعات و تجهیزات کاربردی در صنعت نفت و حفاری را مورد اشاره قرار داد.

افزایش راندمان کار حفاری همسو با توجه مسائل رفاهی و مسئولیت های اجتماعی

موسوی با بیان اینکه در مدت مورد اشاره تلاش شده تا راندمان کار در بخش های عملیات حفاری چاه ها و خدمات فنی و مهندسی و پشتیبانی روند رو به رشدی داشته باشد، توجه به مسائل رفاهی و رضایتمندی کارکنان نظیر تهیه نرم افزارهای روز آمد برای ساماندهی حقوق کارکنان ارکان ثالث (HRM)، پرداخت به موقع حقوق مجموعه کارکنان، مشارکت با سایر دستگاه ها در انجام  مسئولیت های اجتماعی را یادآور و داشتن افقی روشن در پیش روی این شرکت را موفقیت عینی توصیف و ارزیابی کرد.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر