/
۱۸ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۸

تولید انرژی تجدیدپذیر مقرون به صرفه می شود

تولید برق از انرژی های تجدیدپذیر به دلیل اثرات مثبتی که برکاهش آلودگی های محیط زیست دارند درسال های اخیر بیشتر مورد توجه کشورها قرارگرفته و کشورمان هم تاحدودی از این غافله عقب نمانده است اما نوسان های ارزی کمی این روند را کند کرد که قرار است برای حل این مساله قیمت خرید برق آنها افزایش یابد.
کد خبر : ۲۱۰۸۷
نفت - انرژی‌های تجدیدپذیر انرژی‌هایی هستند که از منابع تجدیدپذیر یا بازگشت‌پذیر به دست می‌آید و می‌توان آن را در مدت زمان کوتاهی توسط منابع طبیعی مانند نور خورشید، باد، باران موج، جزر و مد و گرمای حرارتی زمین  جایگزین کرد.

تاکنون از منابع تجدیدپذیر حدود سه میلیارد و ۵۶۶ میلیون کیلووات ساعت، انرژی تولید شده که این میزان تولید برق توانسته از انتشار حدود دو میلیون و ۴۶۱ هزار تن گاز گلخانه‌ای در کشور بکاهد.

 این میزان تولید انرژی‌های نو باعث شده بیش از یک میلیارد مترمکعب از مصرف سوخت‌های فسیلی در ایران که جزو عوامل اصلی آلایندگی هوا در کشور است، کاسته و بیش از ۷۸۵ میلیون لیتر در مصرف آب نیز صرفه‌جویی شود.

اکنون ۳۸۰ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر درون کشور در حال احداث است و ظرفیت نصب شده انرژی‌های نو به ۷۶۱ مگاوات رسیده و تاکنون ۱۱۵ نیروگاه تجدیدپذیر در کشور نصب شده و ۳۲ نیروگاه دیگر نیز در حال احداث است.

انرژی‌های تجدیدپذیر موجب اشتغال ۴۲ هزار و ۳۰۰ نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم در کشور شده و حجم سرمایه‌گذاری غیردولتی در این بخش به بیش از ۱۲۴ هزار میلیارد ریال رسیده است.

بررسی اعداد و ارقام موجود در این بخش حکایت از آن دارد که ۴۵ درصد نیروگاه‌های تجدیدپذیر کشور از نوع خورشیدی، ۴۰ درصد از نوع بادی، ۱۲ درصد از نوع برق‌آبی کوچک، دو درصد از نوع بازیافت حرارتی و یک درصد نیز از نوع زیست توده است.

این فواید انرژی های تجدیدپذیر ضرورت رفتن به سمت استفاده بیشتر از آنها را دو چندان ساخته است اما در یکی دوسال اخیر به اعتقاد کارشناسان نوسان های ارزی در کشور روند توسعه این انرژی ها را کند کرده است.

بسیاری از فعالان انرژی های تجدید پذیر معتقدند که قیمت های خرید تضمینی برق تولیدی توسط آنها از سوی وزارت نیرو عادلانه نیست و این موضوع سبب شده بود انگیزه کار برای فعالان کمتر شود همین موضوع سبب شد سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق (ساتبا) در این زمینه ورود کرده و اقدام هایی به انجام برساند.

بر همین اساس سخنگوی سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق گفت: پیشنهاد افزایش ۳۰ درصدی قیمت خرید تضمینی برق تجدیدپذیرها در کارگروه ویژه وزارت نیرو در حال بررسی نهایی است و به احتمال زیاد تا یک ماه آینده به نتیجه خواهد رسید تا با این اقدام بخشی از دغدغه‌های بخش خصوصی مرتفع شود.

«جعفر محمدنژاد سیگارودی» افزود: مباحث مرتبط با این مساله هم اکنون در وزارت نیرو در حال بررسی است و با دستور وزیر نیرو نیز کارگروه‌ ویژه‌ای در این ارتباط تشکیل شده است.

وی خاطرنشان ساخت: فرایند خرید تضمینی برق یکی از لازمه‌های اصلی برای توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر است و در سایر نقاط جهان نیز این فرایند برای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در دستور کار قرار گرفته است و در کشور ما نیز با اجرای این برنامه شاهد جهش بسیار مناسبی در مشارکت بخش خصوصی به منظور راه‌اندازی نیروگاه‌های تجدیدپذیر بوده‌ایم.

سخنگوی سازمان ساتبا با تاکید بر اینکه همه پروژه‌های تجدیدپذیر کشور توسط بخش خصوصی احداث شده است، اضافه کرد: وزارت نیرو متولی امر تامین برقی است که بخشی از آن توسط نیروگاه‌های تجدیدپذیر می‌شود. اگر این واحدها جایگزین برق فسیلی شوند عواید بسیار فراوانی برای کشور به همراه خواهند داشت.

وی با بیان اینکه از اواخر سال ۹۴ وزارت نیرو به صورت جدی توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر را در دستور کار سازمان ساتبا قرار داده است، خاطرنشان کرد: از آن زمان با اعلام روندی تحت عنوان خرید تضمینی برق نیروگاه‌های تجدیدپذیر با طول دوره ۲۰ ساله شرایط جذابی برای سرمایه‌گذاری در این بخش ایجاد شده است.

محمدنژاد افزود: پس از این اتفاق روند توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر به شکل مناسبی ادامه یافته بود تا اینکه در سال ۹۷ با بروز مشکلات اقتصادی در کشور و نوسانات بازار ارز، نیروگاه‌های تجدیدپذیر نیز مانند سایر بخش‌ها تحت تاثیر این اتفاقات قرار گرفته است از این رو سازمان ساتبا به منظور ادامه مسیر تشویقی خود برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی نیروگاه‌های تجدیدپذیر پیشنهاد افزایش ۳۰ درصدی قیمت خرید تضمینی برق تجدیدپذیرها را به وزارت نیرو ارائه کرده است.

اکنون و با افزایش این قیمت انتظار می رود روند توسعه انرژی های تجدیدپذیر سرعت بیشتری به خود بگیرد.

منبع: ایرنا

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر