/
۱۹ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۹

ساخت بزرگترین زنجیره «اتان» ایران معطل ماند

همزمان با پیشرفت آهسته ساخت بزرگترین کارخانهNGL کشور در غرب کارون ، برنامه مشخصی برای تکمیل این پروژه و خاموش شدن مشعل گازهای همراه نفت 4 میدان بزرگ نفتی وجود ندارد که این تاخیر ساخت بزرگترین زنجیره ارزش اتان ایران را هم متوقف کرده است.
کد خبر : ۲۱۱۱۲
نبض نفت - با گذشت حدود سه سال از واگذاری ان.جی.ال 3200 (پالایش گاز یادآوران) به هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس پیشرفت این طرح جمع آوری گاز میادین نفتی غرب کارون حدود سه درصد بوده است.

هدف از ساخت ان.جی.ال 3200 در قالب دو فاز توسعه‌ای در واقع جمع آوری روزانه 500 میلیون فوت مکعب گازهای همراه نفت از میادین نفتی یادآوران، آزادگان شمالی و جنوبی، یاران شمالی و جنوبی و دارخوین بوده که براساس اطلاعات بدست آمده پیشرفت ساخت ساختمان و نصب این طرح از حدود 38 درصد تا پایان مردادماه امسال به حدود 41 درصد رسیده است.

پیشرفت ساخت بزرگترین طرح ان.جی.ال ایران در غرب کارون درحالی به دلیل ناکافی بودن منابع مالی و عدم قرار گرفتن در فهرست پروژه‌های اولویت دار کمتر از نیم درصد در ماه بوده است که قرار بود با استفاده از گاز متان تولیدی این پالایشگاه، سوخت گاز مورد نیاز نیروگاه غرب کارون تامین شود اما ظاهرا قرار است با توجه به تاخیرها گاز نیروگاه متمرکز غرب کارون از شبکه سراسری گاز تامین شود.
پیگیری از منابع مطلع حاکی است عواقبکندی پیشرفت ساخت طرح ان.جی.ال 3200 را می‌توان در توقف ساخت بزرگترین زنجیره ارزش اتان در منطقه ماهشهر جست‌وجو کرد.به طوری‌که قرار بود از محل تولید سالانه 600 تا 650 هزار تن اتان تولیدی این ان.جی.ال ابتدا یک مجتمع به ظرفیت یک میلیون تن در پتروشیمی بندرامام احداث شود که به تناسب پیشرفت پائین ساخت ان.جی.ال، برگزاری مناقصات ساخت واحد اتیلن هم کند شده است.
علاوه بر این، قرار بود به دنبال احداث واحد جدید اتیلن پتروشیمی بندرامام یک طرح اتیلن گلایکول با ظرفیت حدود 550 هزار تن در منطقه ماهشهر ساخته شود که به نظر می‌رسد با توجه به وضعیت فعلی پیشرفت ساخت کارخانه ان.جی.ال 3200، ساخت طرح تولید اتیلن گلایکول ماهشهر هم منتفی شده است.
بر اساس این گزارش، چالش پیشرفت ساخت طرح ان.جی.ال 3200 پالایش گاز یادآوران، دامن واحدهای NF پتروشیمی بندرامام را نیز گرفته به طوری‌که قرار بود کمبود خوراک +C3 (سی تری پلاس) مورد نیاز واحدهای NF پتروشیمی بندرامام هم توسط این پالایشگاه گاز تامین شود که به دلیل تاخیر در ساخت موضوع تامین خوراک واحدهای NF بندرامام هم در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است.
حال که اجرای طرح ان جی ال 3200 با مشکل پیشرفت کند مواجه است باید دید آیا هلدینگ خلیج فارس که هم اکنون بزرگترین هلدینگ پتروشیمی کشور محسوب می شود و نقش تاثیرگذاری در فعالیت های پتروشیمی در پایین دست دارد، برنامه ای برای افزایش سرعت ساخت این واحد دارد یا خیر زیرا کندی احداث این واحد عملا تاثیر مستقیمی در زنجیره ارزش افزوده واحدهای پایین دست دارد.

منبع: فارس


 


 

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر