/
۲۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۳

بزرگترین عرضه عمومی سهام جهان در راه است

مدیرعامل شرکت نفتی دولتی آرامکوی سعودی اعلام کرد این شرکت آماده عرضه سهام در بازار سهام ریاض است و این برنامه به زودی انجام خواهد شد.
کد خبر : ۲۱۱۲۰
به گزارش نبض نفت به نقل از آرامکو، امین ناصر، مدیرعامل شرکت آرامکو در کنفرانس کنگره جهانی انرژی در ابوظبی به گفت: آنچه که ما همواره اعلام کرده‌ایم این است که آرامکو آماده عرضه سهام در هر زمانی که است که سهامداران برای عرضه آن تصمیم بگیرند و همان طور که شما از شاهزاده عبدالعزیز شنیدید، این کار به زودی انجام خواهد گرفت.
ناصر تایید کرد آرامکو که بزرگترین شرکت نفتی جهان است، قصد دارد سهام خود را علاوه بر عربستان سعودی، در بازار بین‌المللی نیز عرضه کند با این حال به مکانهایی که برای این برنامه در دست بررسی هستند، اشاره‌ای نکرد.
وی در برابر این پرسش که آیا تمایل دارد عرضه اولیه عمومی سهام آرامکو در توکیوی ژاپن انجام بگیرد، پاسخ داد: ما آماده هستیم هر مکانی که سهامداران تصمیم بگیرند سهام آرامکو را عرضه کنیم.
رویترز به نقل از منابع آگاه گزارش کرده بود عربستان سعودی قصد دارد یک درصد از سهام آرامکو را پیش از پایان امسال در بازار سهام داخلی و یک درصد دیگر را در سال ۲۰۲۰ عرضه کند که نخستین گام پیش از فروش عمومی حدود پنج درصد از سهام این شرکت خواهد بود.
این غول نفتی گویا به دلیل نگرانیهای مقامات سعودی درباره تفحص عمومی درباره مسائل مالی آرامکو و پیچیدگی ساختار این شرکت، عرضه اولیه عمومی سهام خود را که ابتدا برای سال ۲۰۱۸ برنامه ریزی شده بود به تاخیر انداخت. پیش بینی می‌شود این رویداد بزرگترین عرضه اولیه عمومی سهام یک شرکت در تاریخ باشد.
بر اساس گزارش شبکه سی ان بی سی، شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی جدید عربستان سعودی بر اهمیت مقررات برای آرامکوی سعودی در آستانه آماده شدن این شرکت برای عرضه اولیه عمومی سهام تاکید کرد و گفت جداسازی میان آرامکو به عنوان یک شرکت و وزارت انرژی ضرورت بوده است.

هدف از عرضه اولیه عمومی سهام آرامکو، تهیه نقدینگی برای برنامه‌های متنوع سازی اقتصادی دولت عربستان و کاهش کسری بودجه این کشور است.


 

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر