/
۲۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۴

خبرهای مهم دولت درباره سهمیه‌بندی بنزین و حذف یارانه

حیاط ریاست جمهوری در حاشیه نشست هیئت دولت، محل رفت و آمد و گپ و گفت خبرنگاران با دولتی‌ها بود و مسئولان به سوالاتی درباره اخراج مرد جنگ طلب کابینه ترامپ، ماجرای ورود بانوان به ورزشگاه‌ها، خودسوزی یک دختر، سیاست بنزینی دولت، حذف یارانه و ... پاسخ دادند.
کد خبر : ۲۱۱۳۰
به گزارش نبض نفت به نقل ازهیئت دولت، موضوع داغ امروز در حاشیه نشست هیئت دولت، ماجرای کارت سوخت و سهمیه بندی بنزین بود.علی ربیعی سخنگوی دولت درباره کارت سوخت‌ها و سرنوشت آن و اینکه سهمیه‌بندی بنزین اعمال‌می‌شود یا نه گفت: اتفاقا همین الان با مهندس زنگنه صحبت می‌کردم، گام بعدی کاهش زدن بنزین بدون کارت است.

وی افزود: اینکه چرا یکباره انجام ندادیم؟ چون کارت‌ها از پست‌ها ارسال نشده بود و هم اینکه اعلام به یک باره ‌باعث هجوم مردم به پمپ بنزین‌ها می‌شد، لذا الان 30 لیتر است اما در گام بعدی 15 لیتر خواهد شد و به مرور به صورت جدی‌کارت‌ها عملیاتی می‌شود و سیاست اقای زنگنه سیاست درستی است.

حذف یارانه نقدی
موضع یارانه دیگر بحث داغ امروز حاشیه نشست هیئت دولت بود. محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره حذف یارانه دهک‌های پردرآمد جامعه گفت: با توجه به شرایط اقتصادی کشور‌ و آثار این فشارها بر سطح عمومی قیمت‌ها این کار باید با احتیاط انجام شود که 4 دستگاه این موضوع رو پیگیری می‌کنند.
وی افزود: دستگاه‌ها گزارش‌ها را ارایه ندادند اما تلاش می‌کنیم در مهرماه یارانه افراد توانمند با میزان خطای حداقلی حذف شوند. اما ما نمی‌خواهیم فشاری به طبقه ضعیف و‌ متوسط جامعه وارد شود لذا هدف ما اجرای مصوبه ‌مجلس در حدف سه دهک یارانه پردرآمد است.
اخراج بولتون
موضوع بعدی امروز نشست هیئت دولت، اخراج بولتون از کاخ سفید بود. حسن روحانی، رئیس جمهور در نشست هیئت دولت با اشاره ضمنی به اخراج بولتون گفت: آمریکا باید بفهمد که جنگ‌طلبی و جنگ‌طلبان سودی ندارد و باید جنگ‌طلبان را کنار گذاشته و سیاست‌های جنگ‌طلبی و فشار حداکثری را رها کند.
محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهور با بیان اینکه دشمنی جان بولتون با ایران قابل مقایسه با کشورهای دیگر نبود، گفت: اخراج بولتون نشان دهنده آن است که حتی دولت تندروی آمریکا هم به این نتیجه رسیده دوران جنگ طلبی و رویکردهای تهدید به سرآمده است و اگر قرار است با دنیا تعامل کند، راهش منطق است. وی بیان کرد: جان بولتون به دنبال آن بود حکومت جمهوری اسلامی ایران دیگر وجود نداشته باشد اما به اهداف خود نرسید و با مقاومت مردم بزرگ ایران شاهدیم مردم و حکومت جمهوری اسلامی ایران با قوت باقی است و کسانی که آرزوی نابودی ایران را داشتند، رفتند.
علی ربیعی، سخنگوی دولت نیز به ماجرای اخراج بولتون واکنش نشان داد و در پاسخ به این پرسش که کنار گذاشتن بولتون یک علامت مثبت به تهران است، خاطرنشان کرد: این یک مساله داخلی آمریکاست و ما نظری در این باره نداریم. اما از زاویه نگاه بولتون به ایران می توانیم به این موضوع بپردازیم.
ورود زنان به ورزشگاه‌ها
ماجرای ورود زنان به ورزشگاه هم دیگر بحث امروز دولتی ها بود. علی ربیعی، سخنگوی دولت با اشاره به اینکه موضوع حضور زنان در ورزشگاه‌ها یکشنبه پیش در دولت مطرح شد، اظهار داشت: دولت موافق حضور زنان در ورزشگاه‌هاست و طبق گزارش وزیر ورزش، زیرساخت های لازم مثل معبر، مکان، سرویس های جداگانه در همه ورزشگاه ها آماده است. ورزشگاهی نیست که این زیرساخت ها را نداشته باشد.
وی افزود: خانم‌ها هم می توانند در همه بازی های ملی حضور یابند. شرایط دارد به سمتی پیش می رود که زنان در مسابقات لیگ حضور یابند. مردان هم باید ملاحظات اخلاقی را رعایت کنند تا برخی نگرانی ها رفع شود.
در همین خصوص لعیا جنیدی، معاون حقوقی رئیس‌جمهور نیز گفت: صحبت من کاملا مشخص و یک جمله است؛ ورود خانم‌ها به استادیوم هیچ منع قانونی ندارد. وی ادامه داد: بنابراین سلب حق معنایی ندارد و دولت هم همین موضع را دارد و معتقد است که باید از این مساله حمایت کنیم. دولت تاکنون چند مرتبه شرایط را فراهم کرده است و بعد از این بیشتر شرایط را فراهم می‌کند.
معاون حقوقی رئیس‌جمهور در رابطه با این موضوع که مراجع مخالف حضور بانوان در ورزشگاه هستند و وزارت ورزش نیز قادر به اعمال نظر خود نیست، گفت: دولت حتما سعی می‌کند با تعامل این مساله را حل کند و این تصمیم جدی دولت است.
وی افزود: البته دولت از قبل هم در چندین موقعیت و مسابقه سعی کرده این فرصت را مهیا کند و بعد از این بیشتر هم تلاش می‌کند که مسیرش همین است؛ ان‌شاء‌الله با تعامل.
با این حال محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهور با بیان اینکه حقوق خانم‌ها باید اجرایی شود، آقای رئیس‌جمهور گفتند که انتخابات مجلس و ریاست جمهوری بهترین فرصت است تا بتوانیم خواسته های خود را بیشتر مطرح کنیم.
وی اظهار داشت: در دولت چند ماه قبل در این خصوص صحبت کردیم، اعتقاد ما این است که اگر فضای ورزشگاه‌ها مناسب حضور خانم‌ها باشد از نظر ما منعی ندارد، اما با فضای فعلی که طرفداران تیم‌ها علیه یکدیگر فحش می‌دهند و درگیری وجود دارد حضور زنان در ورزشگاه به مصلحت نیست.
رئیس دفتر رئیس جمهور گفت: وزیر ورزش مامور شد تا با لیدرهای تیم های ورزشی صحبت کند تا فضا از نظر اخلاقی برای حضور زنان فراهم و علاوه بر این جای مناسبی برای ورود خانم‌ها، دستشویی و نشستن آنها آماده شود. اگر فضا در ورزشگاه اخلاقی و درست باشد از نظر ما حضور زنان در ورزشگاه‌ها منعی ندارد.
ماجرای خودسوزی یکه دختر
محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهور همچنین در پاسخ به سوالی پیرامون خودسوزی اخیر یک دختر گفت: خانم ابتکار گروهی را به بیمارستان برای عیادت این فرد فرستاد و با خانواده این فرد صحبت کردند، خانواده ایشان گفتند که وی مشکلاتی داشته است لذا ما از یک طرف با خانواده‌ وی ابراز همدردی می‌کنیم و از سوی دیگر به هیچ وجه اقدام به خودسوزی را تائید نکرده و نمی‌پسندیم.
در همین رابطه علی ربیعی، سخنگوی دولت در مورد خودسوزی یک دختر گفت: گزارش‌هایی تهیه می‌شود و ابعاد موضوع بررسی می شود.


 

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر