/
۲۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۰

ضرورت بودجه ریزی عملیاتی و حذف نفت از بودجه

یک کارشناس اقتصادی گفت: حذف درآمد نفتی از بودجه و بودجه ریزی عملیاتی از راهکار‌های کاهش بدهی دولت به شبکه بانکی است.
کد خبر : ۲۱۱۴۳
 نبض نفت - مستخدمین حسینی کارشناس مسائل پولی و بانکی در برنامه تیتر امشب درباره افزایش بدهی بخش دولتی به شبکه بانکی گفت: ریشه اصلی بدهی دولت به بانک مرکزی، خود دولت و مجلس است، بودجه‌ای که دولت به مجلس می‌دهد دارای کسری بودجه است و به خاطر همین از بانک‌ها استقراض می‌کند.
وی ادامه داد: دولت در بودجه به عوامل ناپایدار همچون درآمد هدفمندی یارانه و انتشار اوراق بهادار تکیه می‌کند و این باعث می‌شود در طول سال با کسری بودجه مواجه شود.
این کارشناس اقتصادی گفت: کل بدهی دولت ۷۰۰ هزار میلیارد تومان است. دولت و مجلس ابتدا باید کمیته‌ای تشکیل دهند تا به این نتیجه برسند که رقم واقعی بدهی دولت به بانک‌ها چقدر است. بانک مرکزی بدهی دولت به بانک‌ها را  ۳۴۷ هزار میلیارد تومان اعلام کرده، اما دولت این عدد را قبول ندارد.
وی با تاکید بر اینکه یکی از راهکار‌های کاهش بدهی دولت به شبکه بانکی، استقلال بانک مرکزی است گفت: اگر این استقلال وجود داشته باشد، بانک مرکزی می‌تواند در مقابل درخواست استقراض دولت از بانک‌ها مقاومت کند.
مستخدمین حسینی ادامه داد: بودجه ریزی عملیاتی یکی دیگر از راهکار‌های کاهش بدهی دولت به شبکه بانکی به شمار می‌رود. دولت باید درست بودجه را ببندد  چنانچه چانه زنی و قدرت لابی در بودجه نقشی نداشته باشد. نوبخت قول داده سال ۹۹ بودجه ریزی عملیاتی است باید دید این وعده تا چه حدی محقق می‌شود.
این کارشناس پولی و بانکی تصریح کرد: سال هاست صحبت از اقتصاد غیر وابسته به نفت می‌شود، اما همچنان حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد اقتصاد متکی به نفت است. مالیات و بخش خصوصی جایگزین‌های مناسب نفت در اقتصاد هستند.
وی تاکید کرد: درآمد حاصل از نفت را نباید در بودجه بیاوریم. این درآمد باید در پروژه های عمرانی کشور و بخش آموزش و بخش هایی که نفع عمومی دارد، صرف شود. مردم باید در اقتصاد کشور نقش داشته باشند.
دولت باید نفت را از هزینه های جاری کنار بگذارد
در ادامه شقاقی کارشناس مسائل اقتصادی در این خصوص تصریح کرد: اقتصاد ما دست دولت است. دولت ها همواره نظام شعار محور داشته  اند و انتظار در جامعه ایجاد کرده اند.
وی ادامه داد: اقتصاد ما همواره نفتی بوده و با نوسانات نفتی دولت ها با کسری بودجه مواجه می شدند. دولت های رانتیر و متکی به نفت همیشه بدهی زا بوده اند.
شقاقی بیان کرد: بودجه ریزی عملیاتی سال هاست مطرح شده اما اجرایی نشده است. دولت و شرکت های دولتی انضباط مالی ندارند.

وی افزود: همچنین نظام بانکی و بانک مرکزی استقلال در سیاست های پولی و مالی ندارد . دولت یک زمانی استقراض از بانک مرکزی داشته و یک زمان به منابع بانک ها دست اندازی می کند. در این شرایط دارایی های بانکی بلوکه و منجمد می شود و بانک ها به بالا آوردن نرخ سود و خلق نقدینگی روی می آورند. بانک ها با چالش شدید در حوزه انجماد اموال رو به رو هستند و تا این روند ادامه داشته باشد جنگ نرخ سود هم ادامه دارد.

شقاقی ادامه داد: ناترازی در بانک ها وجود دارد بانک ها برای دادن سود تسهیلات قبلی، نرخ سود را بالا می برند تا سپرده گذار جدید جذب کنند.

این کارشناس اقتصادی گفت:  اخذ مالیات، یک بخش خصوصی توانمند و  ساختار سالم اقتصادی می خواهد اما ما ساختار سالم نداریم.

شقاقی تصریح کرد: دولت باید نفت را از هزینه های جاری کنار بگذارد و درآمد نفتی را در حوزه سرمایه گذاری به کار ببندد.
وی تاکید کرد: انضباط مالی ، استقلال سیاست های پولی و مالی بانک مرکزی از راهکارهای کاهش بدهی دولت به بانک ها محسوب می شود.

منبع: خبرنگاران جوان

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر