/
۲۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۰

برنامه‌های جدید برای لایروبی رودخانه‌های ایران

حدود ۷۵۰۰ کیلومتر رودخانه مهم در ایران وجود دارد، رودخانه‌هایی که به سرمایه‌گذاری برای ساماندهی و مهندسی نیازمند هستند که از جمله آن‌ها لایروبی است و آنچه که اهمیت لایروبی رودخانه‌ها را دو چندان می‌کند، نقش این مهم در کنترل سیل است.
کد خبر : ۲۱۱۵۳
به گزارش نبض نفت به نقل از روابط عمومی وزارت نیرو ، چندی پیش و در گیرودار وقوع سیلاب‌های بهاری بود که رضا اردکانیان - وزیر نیرو - اعلام کرد: برای مواجهه با پدیده تغییر اقلیم و افزایش احتمال بروز سیلاب، موضوع لایروبی رودخانه‌ها از اولویت بیش‌تری برخوردار است. محاسبات ما نشان می‌دهد چیزی حدود ۸۰۰۰ میلیارد تومان به قیمت‌های امروز، منابع مالی نیاز است تا این پروژه ظرف سه سال بتواند انجام شود.
به طور کلی، لایروبی همه رودخانه‌ها هزینه بالایی دارد و طبق آخرین اخبار وزارت نیرو این کار را در محدوده اعتباراتی که در دست دارد، انجام خواهد داد تا در زمان وقوع احتمالی سیل بتواند بیش‌ترین کنترل را داشته باشد.
سیلاب‌های اواخر سال گذشته و ابتدای سال جاری، در ۱۴ استان رخ داد اما  در محورهای گیلان_مازندران_ گلستان، خوزستان، کرمانشاه و لرستان بیشترین خسارت را وارد کرد؛ به همین دلیل تمرکز وزارت نیرو نیز روی همین محورهاست.در این راستا، تقی‌زاده خامسی- معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا - در یک گفت‌وگوی تلویزیونی اعلام کرده است وزارت نیرو برای مقابله با سیل دو اقدام را انجام خواهد داد. نخست هماهنگی در استان‌ها و شناسایی گلوگاه‌هایی است که ممکن است خسارت‌بار باشند و دوم تسریع لایروبی رودخانه‌ها در حد اعتبارات.
به طور کلی حدودا ۱۴۶ هزار کلیومتر رودخانه اصلی در کشور وجود دارد که سالی ۳۵۰ کیلومتر از رودخانه‌ها با اعتبارات موجود لایروبی می‌شود که باید حداقل دو برابر شود زیرا لایروبی مداوم است و باید هر سال انجام شود. به گفته خامسی مهم‌ترین رودخانه‌ای که باید لایروبی شود، رودخانه کارون است که به هزینه زیادی نیاز دارد و وزارت نیرو اکنون در حال مذاکره با برخی شرکت‌ها داخلی و خارجی برای لایروبی کارون است.

 

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر