/
۲۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۴

عبرت‌های حمله به تاسیسات نفتی عربستان برای ترامپ و آمریکا

مهمترین درس و عبرتی که حمله به تأسیسات نفتی عربستان می‌دهد برای ترامپ و آمریکا این است که اگر درگیری و تنش ها را افزایش دهند، باید برای پیامدهای غیرقابل اجتناب آن آماده شوند.
کد خبر : ۲۱۲۵۶
به گزارش نبض نفت به نقل از رویترز، حمله به تاسیسات نفتی عربستان سعودی غیر از اینکه عرضه جهانی نفت خام را 5 درصد کاهش داد، درس های بسیاری هم برای همه داشت.

 هنوز مشخص نیست حملات روز شنبه به تاسیسات آرامکوی عربستان را چه کسی و چگونه انجام داده است.

 آنچه از آن مطمئن هستیم این است که 5.7 میلیون بشکه از تولید نفت جهان کم شده و ژئوپلیتیک منطقه دوباره بر بازار نفت تأثیر  گذاشته است.

این خطرات جدید خیلی زود تاثیر خود را در قیمت نفت برنت نشان دادند. نفت برنت در ابتدا 20 درصد افزایش یافته و به 71.25 بشکه در روز رسید و سپس تا 68.22 دلار در هر بشکه پایین آمد.

 در ماههای اخیر بازار نفت اهمیت چندانی به  خطرات ژئوپلیتیکی خاورمیانه نمی داد و تمرکز آن بیشتر بر نگرانی‌ها حول رکود اقتصادی ناشی از جنگ تجاری چین و امریکا بود.

 حملات روز شنبه نگرش بازار را تغییر داد و حالا همه در مورد میزان افزایش قیمت نفت خام صحبت می کنند.

 همه چیز بستگی به مدت زمان متوقف بودن فعالیت تاسیسات نفتی عربستان دارد که تخمین زده می شود چندین هفته طول بکشد.

 این اتفاق بازار نفت خام را مخصوصاً در آسیا راکد می کند چون این قاره حدود دو سوم محموله‌های نفتی خود را از عربستان میگیرد.ولی عربستان می  تواند از ذخایر خود صادر کند و آمریکا و سایر کشورها می توانند ذخایر استراتژیک خود را باز کنند و تا  چند ماه نیاز نفت جهان را تأمین کنند.

 دونالد ترامپ روز یکشنبه اجازه آزاد سازی ذخایر نفت استراتژیک آمریکا را داد که مانع  افزایش بیش از حد قیمت نفت شد.

 ولی خاموش بودن تاسیسات نفتی عربستان هر چه بیشتر طول بکشد، پالایشگاهها نگران تر می شوند و  احتمالاً ترجیح می دهند پول بیشتری برای نفت بپردازند و ذخایر خود را تضمین کنند.

 فعلاً بازار نفت خام متوجه شده که شرایط آن می‌تواند به سرعت تغییر کند و حالا می داند این بخش نقاط آسیب پذیر بسیاری دارد که به راحتی از آنها برای ضربه زدن استفاده می شود.

 درس دیگری که این حملات می دهد برای ترامپ و دولت اوست که اگر درگیری و تنش ها در خاورمیانه را افزایش دهند، باید برای پیامدهای غیرقابل اجتناب آن آماده شوند.

 آمریکا به طور واضح اعلام کرد عقیده دارد ایران مسئول حملات روز شنبه است ولی هیچ مدرکی برای آن ارائه نداده است.

 آنچه بازارهای نفت میخواهند، بازگشت به زمانی است که جغرافیای سیاسی جهان آرام تر بود ولی این احتمال بسیار کم است بنابراین این خطرات در حال حاضر تاثیر خود را در قیمت نفت نشان میدهند.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر