/
۲۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۵

افزایش آسیب پذیری بازار نفت با استفاده از ذخایر استراتژیک

تنها راه جبران افت تولید نفت عربستان استفاده از ذخایر استراتژیک نفت است اما این کار باعث آسیب پذیر شدن بیشتر بازار نفت می شود چون این ذخایر هم کاهش می یابند.
کد خبر : ۲۱۲۶۲
به گزارش نبض نفت به نقل از رویترز، حمله به قلب صنعت نفت عربستان سعودی و خسارت به بزرگترین تاسیسات پالایش نفت جهان قیمت نفت را به بالاترین حد طی چهار ماه گذشته رسانده است.

 در اینجا به حقایقی در مورد تاثیر این رویداد بر عرضه و ذخایر مازاد نفت می پردازیم:

 چرا این واقعه برای ذخایر نفت جهان بسیار مخرب است؟

 حمله به تاسیسات نفتی عربستان در روز شنبه نه تنها نیمی از تولید نفت این کشور، بلکه تقریبا تمام ذخایر مازاد موجود برای جبران این اختلال نفتی را در کل جهان از بین برد.

 این حمله 5.7 میلیون بشکه در روز تولید نفت خام عربستان را کاهش داد که معادل 5 درصد عرضه جهانی نفت است. ولی این حمله همچنین توانایی عربستان برای استفاده از بیش از 2 میلیون بشکه در روز ظرفیت تولید مازاد نفت آن را از بین برد .عربستان این نفت را برای مواقع اضطراری نگه داشته بود.

 عربستان سال ها تنها کشور بزرگ صادر کننده نفت بود که ظرفیت مازاد قابل توجهی داشت و می توانست در صورت بروز جنگ یا هرگونه رویداد طبیعی از آن برای جبران اختلال در عرضه نفت استفاده کند.

 بسیاری از کشورهای دیگر نمی توانند چاههای گران قیمت را حفاری کنند و تاسیسات را نصب کنند و بعد آن را بی استفاده نگه دارند.

 قبل از این حملات، به گفته آژانس بین المللی انرژی مازاد عرضه جهانی نفت اوپک بیش از 3.21 میلیون بشکه در روز بود.  2.27 میلیون بشکه در روز از این ظرفیت متعلق به عربستان بود. 940 هزار بشکه در روز از این ظرفیت مازاد در کویت و امارات نگهداری می‌شود. عراق و آنگولا هم مقداری ظرفیت مازاد دارند که حالا احتمالاً از آن برای جبران نبود نفت عربستان استفاده می کنند.

 تولید نفت اوپک

اوپک و متحدانش از جمله روسیه برای جلوگیری از کاهش قیمت نفت، تولید خود را پایین آوردند تا جلوی عرضه اضافی نفت به بازار گرفته شود. بیشتر این کاهش تولید توسط عربستان صورت گرفت که حالا بازگرداندن سریع این تولید امکان پذیر نیست.

 اعضای غیر اوپک مثل روسیه شاید تنها 100 هزار تا 150 هزار بشکه در روز تولید اضافی داشته باشند.

 ایران

 ایران ظرفیت تولید مازاد بسیاری دارد ولی به خاطر تحریم های آمریکا نمی تواند آن را وارد بازار کند.

 صادرات ایران از ماه آوریل بیش از 2 میلیون بشکه در روز کاهش یافته است.

  ونزوئلا

 تحریم‌های آمریکا بر صنعت نفت ونزوئلا هم تاثیر گذاشته است ولی تولید ونزوئلا سال هاست رو به کاهش است و شرکت نفت دولتی این کشور احتمالا قادر نخواهد بود حتی با برداشته شدن تحریم ها تولید را افزایش دهد.

 آیا تولید کنندگان شیل می توانند نفت بیشتری تولید کنند؟

 آمریکا پس از سالها رشد سریع عرضه نفت از بخش شیل حالا به بزرگترین تولیدکننده نفت دنیا تبدیل شده است. بیشتر این نفت از میادین تگزاس می‌آید. آمریکا همچنین صادرات خود را افزایش داده و در ماه ژوئن بیشتر از عربستان به بازارهای بین المللی نفت صادر کرده است.

 تولید کنندگان شیل می توانند در صورت افزایش قیمت نفت، به سرعت تولید خود را بالا ببرند. اگر توقف تولید نفت عربستان طولانی شود و قیمت نفت افزایش یابد، تولیدکنندگان شیل هم تولید را افزایش خواهند داد.

اما حتی اگر تولید کنندگان شیل نفت بیشتری تولید کنند، محدودیت هایی برای صادرات این نفت وجود دارد چون بنادر نفتی آمریکا همین الان هم با ظرفیت کامل فعالیت می‌کنند.

 پس حالا چه اتفاقی می افتد؟

همه چیز بستگی به مدت زمان توقف تولید عربستان دارد. عربستان، آمریکا و چین صدها میلیون بشکه نفت در ذخایر استراتژیک خود دارند. این دولت ها این ذخایر را برای همچین رویدادهایی نگه داشته اند.

 آنها می توانند برای تامین نیاز نفت جهان ذخایر استراتژیک خود را آزاد کنند و قیمت نفت را پایین بیاورند. این نفت می تواند برای مدتی بازار را تامین کند ولی باعث آسیب پذیر شدن بازار ها هم می شود چون این ذخایر هم کاهش می یابند.

 آژانس بین‌المللی انرژی روز شنبه اعلام کرد علی رغم اختلال در نفت عربستان، عرضه کافی نفت در بازار وجود دارد.

 با کاهش ذخایر مازاد، اختلالات آینده در صنعت نفت می تواند قیمت آن را افزایش دهد. قیمت بالاتر نفت تولید کنندگان را تشویق می کند سرمایه گذاری بیشتری انجام دهند و بیشتر تولید کنند و در همین حین مصرف را  پایین بیاورند.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر