/
۲۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۲
وزیر نفت:

نسوختن مشعل‌های گاز در میادین مشترک تا سه سال آینده

وزیر نفت اظهار کرد با سرمایه گذاری‌های صورت گرفته تا ۳ سال آینده هیچ مشعل گازی در میادین مشترک نخواهد سوخت.
کد خبر : ۲۱۲۸۰
نبض نفت - وزیر نفت در حاشیه جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی گفت: ما برخی میادین داریم که نفت و گاز در آن مشترک است و مشعل‌های گاز هم وجود دارد که روشن است، اما با سرمایه گذاری‌های صورت گرفته بین ۲ تا ۳ سال آینده هیچ مشعل گازی در این میادین نخواهد سوخت و این مهم باعث صرفه جویی نیز می‌شود.

آقای بیژن زنگنه افزود: با سرمایه گذاری‌هایی که به بالای ۶ میلیارد دلار می‌رسد و در حال انجام است، برای خوراک پتروشیمی‌ها اقدامات جدی صورت خواهد گرفت و این مهم باعث افزایش تولیدات پتروشیمی می‌شود البته هم اکنون از نظر تولید میعانات گازی در وضعیت بسیار خوبی قرار داریم.

وی گفت : در جلسه امروز ستاد اقتصاد مقاومتی برنامه‌های صنعت نفت در اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و همچنین رونق تولید تشریح و بر این اساس تاکید شد که می‌توان با استفاده از شرکت‌های دانش بنیان تولید گاز و فرآورده‌های مرتبط با آن را افزایش داد.

وی تصریح کرد: هم اکنون روزانه ۱۱۰ میلیون لیتر بنزین در کشور تولید می‌شود که بنزین خوب و سازگار با محیط زیست است.

وزیر نفت گفت: ما مطمئناً از کالای ایرانی حمایت خواهیم کرد و به مدیران هم در وزارتخانه تاکید کردیم که از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان در طرح‌ها بهره گیرند.

زنگنه اشاره‌ای به شائبه‌ها در خصوص کاهش سهمیه بنزین به خودرو‌های شخصی کرد و گفت: رانندگان در استفاده از کارت سوخت شخصی برای بنزین مشکلی نخواهند داشت، اما در استفاده از کارت سوخت جایگاه محدودیت‌هایی قائل شدیم.

وی افزود: پیش از این در یک جایگاه هر فرد با استفاده از کارت سوخت جایگاه می‌توانست ۶۰ لیتر بنزین دریافت کند که اکنون به ۳۰ لیتر رسیده است و در آینده کمتر نیز خواهد شد چرا که اصل بر استفاده از کارت سوخت شخصی است.

آقای زنگنه تصریح کرد: روزانه ۵۰ هزار کارت سوخت جدید صادر می‌شود و اگر کسانی کارت سوخت خود را گم کرده و یا دریافت نکرده اند می‌توانند به سامانه‌ای که در این خصوص تعریف شده است مراجعه کنند.

وزیر نفت اشاره‌ای هم به وضع گازرسانی به مناطق مختلف کشور کرد و گفت: هم اکنون ۹۵ درصد مناطق مختلف و همچنین ۸۲ درصد جمعیت روستایی به طور مستقیم از گاز طبیعی برخوردارند که این در دنیا بی سابقه است.

آقای زنگنه افزود: سرمایه گذاری برای بهره مندی مناطق شهری و روستایی باعث شده است تا مصرف فرآورده‌های نفتی هم به شدت کاهش پیدا کند.

وی خاطر نشان کرد : تولید گاز در ۶ سال گذشته به ویژه در میادین مشترک رشد خوبی یافته است ، به عنوان نمونه در غرب کارون تولید به ۵ برابر و در پارس جنوبی به ۳ /۲ دهم برابر رسیده است به گونه‌ای که سال آینده تولید گاز در روز به ۷۵۰ میلیون متر مکعب خواهد رسید.

منبع: صدا و سیما

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر