/
۲۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۶

هندی‌ها فقط چند ماه فرصت دارند

چندین سال است که توسعه میدان "فرزاد بی" در بلاتکلیفی مانده است. به تازگی وزیر نفت با هندی‌ها اتمام حجت کرده که زمان زیادی برای تصمیم‌گیری ندارند و اگر تا چند ماه دیگر پیش قدم نشوند، استارت کار زده خواهد شد.
کد خبر : ۲۱۳۵۰
نبض نفت - قرار بود طرح جامع توسعه میدان گازی فرزاد B تا پایان سال ۱۳۸۷ امضا شود، اما این اتفاق محقق نشد تا این‌که در مردادماه سال ۱۳۸۸، منابع خبری از تصمیم ایران برای مذاکره با هند درباره میدان گازی فرزاد B خبر دادند. اما از سال ۱۳۸۸ که خبر حضور هندی‌ها در فرزاد B قطعی شد، تا سال ۱۳۹۰ همچنان توسعه این میدان گازی منتظر نهایی شدن مذاکرات شرکت ملی نفت ایران با یک کنسرسیوم هندی بود.

مذاکره‌ای که حتی دو سال بعد از آن هم نهایی نشد و در اردیبهشت ۱۳۹۲، مدیرعامل وقت شرکت نفت فلات قاره در مورد توسعه میدان فرزاد B توضیح داد "با توجه به این‌که سرمایه‌گذاری در این میدان بسیار بالاست، ریسک بالایی را به همراه دارد، اما در حال حاضر در حال مذاکره با مسؤولان انرژی هند هستیم. " مذاکرات از سالی به سال دیگر موکول می‌شد، بدون اینکه نتیجه‌ای در پی داشته باشد.

در نهایت ۲۱ فروردین ۱۳۹۵ بود که وزیر نفت و گاز هند گفت مذاکرات درباره فرزاد B پیش از تحریم‌ها صورت گرفته و بنابراین خارج از مناقصه به شرکت هندی داده می‌شود. به گفته "پرادان" اگرچه هنوز توافقی برای قیمت‌گذاری گاز میدان فرزاد B صورت نگرفته اما این پروژه حتماً به یک شرکت هندی می‌رسد. با این‌که پرادان با قطعیت از واگذاری توسعه میدان گازی فرزاد خبر داده بود اما اختلافات همچنان ادامه داشت. البته موضوع مورد بحث دو کشور مالی بود و از نظر فنی به توافق رسیده بودند.

به توافق نرسیدن ایران و هند تا جایی ادامه پیدا کرد که ایران به دنبال راه‌های دیگری برای توسعه میدان گازی فرزاد B رفت. از جمله این راه‌ها مذاکرات به شرکت‌های دیگر نفتی و همچنین طراحی مدل EPCF و پکیج‌های کوچک‌تر برای توسعه این میدان به بازار بود. بیژن زنگنه - وزیر نفت - حتی اوایل اسفند سال ۱۳۹۵ صراحتاً اعلام کرد پیشنهاد هند مورد بحث قرار می‌گیرد اما با آن‌ها به توافق نرسیدیم و بعید است به این سادگی به توافق برسیم. زیرا فاصله پیشنهاد ما و هندی‌ها از نظر قیمت خرید گاز زیاد است. بنابراین ممکن است توسعه این میدان به شرکت دیگری داده شود.

البته توسعه این میدان از آن زمان تا کنون به کشور و شرکت دیگری داده نشده اما به‌تازگی وزیر نفت اعلام کرد که امیدوارم کار این میدان را به‌صورت اکتشاف توصیفی به‌زودی آغاز کنیم، اگر هندی‌ها ظرف چند ماه آینده بیایند، ما آماده‌ایم با آنها کار کنیم، در غیر این صورت خودمان به‌صورت مستقل آن را توسعه می‌دهیم.

وی ماه گذشته نیز درباره این مساله گفته بود که طرحی برای تأمین مالی توسعه میدان گازی فرزاد B آماده شده و قرارداد و دیگر مسائل مرتبط به آن نیز در حال تنظیم است، اگرچه هنوز هندی‌ها برای توسعه میدان گازی فرزاد B جلو نیامده‌اند اما قصد ما این است که آخرین مذاکرات نیز با آن‌ها انجام شود. البته اگر همچنان اعلام آمادگی نکردند کار را با یک شرکت ایرانی پیش خواهیم برد. البته اگر شرکت هندی جلو بیاید و اعلام آمادگی کند، آن‌ها در اولویت وزارت نفت برای تکمیل این میدان گازی خواهند بود.

میدان گازی فرزاد B یکی از میدان‌های گازی مشترک ایران و عربستان است که در سال ۲۰۱۲ کشف و تولید گاز طبیعی و میعانات گازی آن از سال ۲۰۱۳ توسط عربستان آغاز شد.

منبع:‌ ایسنا

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر