/
۲۸ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۴

عربستان با اغراق در حمله آرامکو، به دنبال افزایش قیمت است

معاون اسبق امور اوپک وزارت نفت گفت: اکنون عربستان با بزرگنمایی و اغراق در حمله به آرامکو، بدنبال افزایش قیمت است زیرا به آن نیاز دارد. به نظر می‌رسد حمله را بهانه کرده تا قیمت را بالا ببرد.
کد خبر : ۲۱۳۸۵
نبض نفت - رضا مدیر درباره نوسانات قیمت نفت و نقش اوپک در شرایط کنونی اظهار داشت: کاهش قیمت نفت و افزایش تولید همیشه در تاریخچه اوپک و بازار نفت وجود داشته و در برهه‌ای افزایش عرضه صورت گرفته و قیمت‌ها پایین بوده و در مواقعی عکس این اتفاق افتاده است. در سال ۱۹۸۶ قیمت‌ها رو به کاهش بود، به این دلیل که عربستان تولید را از ۵ میلیلون بشکه به ۸ میلیون بشکه رساند و قیمت از ۳۰ دلار به زیر ۱۸ دلار رسید. بنابراین برهه‌هایی هم بوده که اوپکی‌ها نتوانستند با هم کنار بیایند.

وی افزود: اکنون قضیه از اوپک فراتر رفته، چون نفت زیادی در بازار وجود دارد، غیراوپکی‌ها و شیل هم به بازار نفت می‌فرستند.

معاون اسبق امور اوپک وزارت نفت درباره برخی تحلیل‌ها مبنی بر فروپاشی اوپک گفت: در این سازمان فروپاشی صورت نمی‌گیرد زیرا برخی اعضا مثل ایران، لیبی و ونزوئلا و یا کشورهای دیگر هر چند به لحاظ تولید مشکل داشته باشند همچنان در جلسات شرکت می‌کنند، کشورهایی مثل عربستان هم که تولید دارند و با نفت شیل و مباحث سیاسی دست و پنجه نرم می‌کنند، ترجیح می‌دهند خودشان را در سیبل قرار ندهند.

وی تاکید کرد: اکنون عربستان با بزرگنمایی و اغراق در حمله به آرامکو، بدنبال افزایش قیمت است زیرا به آن نیاز دارد. به نظر می‌رسد حمله را بهانه کرده تا قیمت را بالا ببرد.

مدیر خاطرنشان کرد: اوپک همیشه نهادی بوده که در شرایط خاص اقدامات مهمی داشته و اینگونه نبوده که در همه شرایط در بازار موثر باشد و یا از قدرت صد در صدی استفاده کند. اگر شرایط حاد شود و کشورهایی مثل عراق که تولیدشان بالا رفته  و در سال‌های اخیر سود زیاده برده‌اند خودشان چرتکه می‌اندازند و وقتی می‌بینند قرار است قیمت سقوط کند، عزم خود را جزم می‌کنند تا جلوی افت قیمت را بگیرند، بنابراین اوپک همواره قدرت کنترل قیمت را دارد.

منبع: ایلنا

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر