/
۲۸ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۸

تاکید مدیران بانک ملی ایران بر مدیریت نقدینگی بانک

مدیران ارشد بانک ملی ایران در نشست آموزشی مدیریت وجوه نقد، اوراق بهادار و امور پولرسانی بر لزوم مدیریت وجوه نقد و تامین نقدینگی شعب در استان ها تاکید کردند.
کد خبر : ۲۱۳۸۶
به گزارش نبض نفت به نقل از روابط عمومی بانک ملی ایران، این نشست امروز با حضور ناصر شاهباز عضو هیات مدیره و معاون مالی ، عباس شفیعی عضو هیات مدیره و معاون پشتیبانی، مدیران و معاونان ادارات کل خزانه، حسابداری و بودجه، آموزش، حفاظت فیزیکی و فنی و تعدادی از معاونان ادارات امور شعب و شعب مستقل در سالن حافظ برگزار شد.

شاهباز در این همایش با اشاره به تاکید مدیرعامل بانک بر لزوم مدیریت نقدینگی و وجوه نقد گفت: با راه اندازی داشبورد نقدینگی و اصلاحات صورت گرفته درباره تامین نقدینگی استان ها، امروز این امر به نحو احسن در حال انجام است.

وی با اشاره به افزایش تعداد اکیپ های تامین نقدینگی بانک تصریح کرد: وظیفه عمده این اکیپ ها تامین نقدینگی دستگاه های خودپرداز است که با توجه به خرید دستگاه های خود دریافت و خودپرداز (CRS)، تامین نقدینگی در کنار دستگاه های خودپرداز با این دستگاه ها نیز سرعت بیشتری می گیرد.

همچنین دیگر عضو هیات مدیره بانک نیز با تاکید بر اینکه مدیریت وجوه نقد اقدامی بزرگ است، گفت: طی چند سال اخیر در اداره کل خزانه، سامانه‌هایی ایجاد شد که مدیریت این وجوه به بهترین نحو ممکن صورت گیرد.

شفیعی با بیان اینکه در بخش پشتیبانی خدمات فعالیت‌های بانک ملی ایران چشمگیر بوده است، اظهار کرد: بیشترین تعداد خودپردازهای بانکی در اختیار بانک ملی ایران است. اینها تجهیزاتی هستند که در سطح ادارات امور شعب و واحدها تزریق می‌شوند و انتظار می‌رود که با این تمهیدات، هزینه‌های نگهداری و جابه‌جایی اسکناس به حداقل ممکن برسد.

وی بیان کرد: ما نخستین بانک کشور هستیم که موضوع جابه‌جایی اسکناس و نقدینگی را برون سپاری کردیم.

رییس اداره کل خزانه بانک نیز با تاکید بر لزوم تقویت خزانه داری مدرن در بانک گفت: تامین به موقع وجوه نقد، اتخاذ تدابیر لازم برای کاهش رسوب غیرمنطقی وجوه، انتقال وجوه به کانون های مصرف و سایر بانک ها، انتقال وجوه به بانک مرکزی، دوباره شماری و پاکسازی اسکناس و... از جمله اقدامات صورت گرفته در خزانه داری است.

علیرضا رواقی عنوان کرد: با توجه به رویکرد کارمزد محور بودن شبکه بانکی و همچنین رسالتی که بنگاه های اقتصادی بر دوش بانک ها گذاشته اند، خزانه داری مدرن می تواند در مدیریت نقدینگی ها بسیار اثرگذار باشد.

وی اضافه کرد: رعایت نسبت های قانونی نقدینگی، به کارگیری سودآور وجوه مازاد، تامین به صرفه کسری وجوه، رفع عدم تطابق سررسیدهای دارایی و بدهی، کسب سود از نوسانات روزانه در بازارهای مالی و... از جمله تفاوت های خزانه داری مدرن نسبت به خزانه داری سنتی است.

رییس اداره کل حسابداری و بودجه بانک هم در این همایش با بیان اینکه نگهداری بیش از اندازه وجوه نقد برای بانک ها سم است، گفت: وجوه نقد باید به شیوه درست مدیریت شوند. امروز در دنیا انبارداری منسوخ است بنابراین مدیریت نقدینگی و مسیریابی برای افزایش بازدهی از اهمیت بالایی برخوردار است.

مختار محمدی با تاکید بر اینکه شعب باید وجوه مازاد را به خزانه اداره امور استان منتقل کنند، تاکید کرد: باید تعامل با شعب بانک، تعامل حداکثری با ناظران پولی در استان ها، حداقل کردن مسیرهای پولرسانی و... مدنظر قرار گیرند.

رییس اداره کل آموزش بانک نیز  آموزش را مسئولیتی خطیر و سنگین دانست و گفت: با توجه به نقش آموزش در پیشرفت و ارتقای سازمانی، اداره کل آموزش این آمادگی را دارد تا دوره‌های پیشنهادی همکاران را پذیرفته و مورد بررسی قرار دهد.

مظفری اظهار کرد: همچنین تقاضای ما از همکاران اداره کل خزانه این است تا با بررسی و ارزیابی نیازهای آموزشی خود، دوره های لازم و مؤثر را به ما اطلاع دهند.

وی در ادامه به برگزاری کلاس‌های آنلاین اشاره کرد و افزود: اداره کل آموزش امسال در راستای عدالت آموزشی، اقدام به برگزاری کلاس‌های مجازی (آنلاین) کرده و تا امروز نیز به دو مبحث کاربردی مدیریت زمان و مدیریت استرس پرداخته شده است.

همچنین پانل های پرسش و پاسخ «وجوه نقد و حد مجاز نقدینگی»، «امور پولرسانی با شرکت تدارک، کارپردازی و حفاظت فیزیکی» و «دسته چک و اوراق بهادار با وزارت اقتصاد و چاپخانه دولتی» نیز برگزار و به سوالات همکاران پاسخ داده شد.

در پایان این همایش نیز رییس اداره کل خزانه بانک گزارشی از عملکرد ادارات امور شعب و شعب مستقل ارایه کرد که از استان های خوزستان، خراسان رضوی و اصفهان به جهت عملکرد برتر در پنج ماهه ابتدای امسال با اهدای لوح تقدیر شد.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر