/
۲۸ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۹

برگزاری مجمع عادی سالانه، مهمترین خبر این هفته بانک ملی ایران

برگزاری مجمع عادی سالانه، مهمترین خبر این هفته بانک ملی ایرانمهمترین خبر این هفته بانک ملی ایران، برگزاری مجمع عادی سالانه و تصویب صورت های مالی سال 97 بانک ملی ایران بود.
کد خبر : ۲۱۳۸۸
تصویب صورت های مالی سال 97

مجمع عمومی عادی سالانه بانک ملی ایران با حضور فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی، عباس معمار نژاد معاون امور بانکی، بیمه و شرکت های دولتی وزیر امور اقتصادی و دارایی، فرهاد حنیفی معاون نظارتی بانک مرکزی، مدیرعامل، اعضای هیات مدیره و مدیران ارشد بانک ملی ایران و نیز معاونان وزارت جهاد کشاورزی، تعاون،کار و رفاه اجتماعی، راه و شهرسازی ، صنعت، معدن و تجارت و نماینده سازمان برنامه و بودجه در محل بانک ملی ایران برگزار و صورت های مالی سال 97 بانک تصویب شد.

 به گزارش نبض نفت به نقل از روابط عمومی بانک ملی ایران، وزیر امور اقتصادی و دارایی  در این جلسه با تقدیر از اقدامات انجام شده توسط بانک ملی ایران طی سال های اخیر، گفت: خوشبختانه بانک ملی ایران فعالیت های بسیار خوبی برای پیاده سازی اهداف دولت انجام داده است.

فرهاد دژپسند با بیان این که بانک ملی ایران بازویی پرتوان برای کشور است، ادامه داد: نیروی انسانی تلاشگر و توانایی های زیرساختی این بانک باعث شده همواره به عنوان یک نهاد پویا و توانا از آن یاد شود.

تقدیر وزیر از عملکرد و خدمات بانک ملی ایران

وی با تاکید بر این که سرعت و کیفیت واگذاری بنگاه های اقتصادی در نظام بانکی و بانک ملی ایران باید افزایش یابد، خاطرنشان کرد: بانک ملی ایران باید در کنار قدمت تاریخی، افتخاراتی دیگر مانند پیشتازی در پیاده سازی طرح های نوین را نیز برای خود ایجاد کند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی به دستاوردهای ارائه شده توسط بانک ملی ایران در رویداد «ملی شو» اشاره کرد و گفت: آنچه نشان داده شد، حاکی از این است که می توان بانکداری دیجیتال را به خوبی پیاده سازی کرد و از دستاوردهای جدید برای ارائه خدمات بانکی پیشرفته بهره برد.

وی با تقدیر از خدمات مدیرعامل و هیات مدیره بانک ملی ایران برای تحولات ایجاد شده در این بانک، آن را گامی رو به جلو خواند و خواستار این شد که سرعت، دقت و کیفیت خدمات رسانی بیش از پیش افزایش یابد.

در ابتدای این جلسه مدیرعامل بانک ملی ایران با ارائه گزارشی از عملکرد این بانک در سال گذشته، با اشاره به نقش بانک ملی ایران طی 91 سال گذشته در ساخت و توسعه زیربناهای کشور، خاطرنشان کرد: در اقصی نقاط کشور، آثار عملکرد بانک ملی ایران قابل مشاهده بوده و این اقدامات تنها با تلاش بی دریغ کارکنان این بانک محقق شده است.

دکتر محمد رضا حسین زاده ، همچنین شاخص های عملکردی بانک طی سال گذشته را مطلوب خواند و گفت: خوشبختانه در زمینه واگذاری اموال مازاد ،خروج از بنگاهداری و نیز وصول مطالبات معوق، بانک ملی ایران پیشرو است و تلاش می کنیم اهداف و الزامات ابلاغی نهادهای بالادستی را بیش از پیش محقق سازیم.

پیشگامی بانک ملی ایران در کمک به کسب و کارهای نو

وی به تشکیل دو کارگروه برای اجرای حاکمیت شرکتی و نیز پیاده سازی ایده اقتصاد هوشمند و بانکداری دیجیتال در این بانک اشاره کرد و گفت: با تدبیر وزیر امور اقتصادی و دارایی، هر دو موضوع به موازات هم در حال پیگیری است و به زودی عملیاتی خواهد شد.

مدیرعامل بانک ملی ایران، تحول در کسب و کارها و نیز کمک به توسعه کسب و کارهای نو را دستاورد مهم بانکداری دیجیتال خواند و گفت: بانک ملی ایران در این زمینه ها پیشقدم بوده و محصولات خوبی نیز به این منظور طراحی و ارائه کرده است.

وی همچنین به لزوم افزایش سرمایه، تجدید ارزیابی دارایی ها و نیز تغییر نظام کارمزدی در سیستم بانکی اشاره و خاطرنشان کرد: امیدواریم با همکاری دولت، وزارت امور اقتصادی و دارایی  و بانک مرکزی  این تغییرات پیاده سازی شود.

حسین زاده به خدمات بانک ملی ایران در پول رسانی به اقصی نقاط کشور و نیز ارائه خدمات بانکی در شعب دور و نزدیک اشاره کرد و گفت: همه این خدمات با حداقل کارمزد یا سود نزدیک به صفر و در راستای سیاست های دولت و نظام به مشتریان ارائه می شود.

لزوم توجه ویژه به سود و زیان واحدها

معاون امور بانکی، بیمه و شرکت های دولتی وزارت امور اقتصادی و دارایی نیز در این جلسه با اشاره به سابقه تاریخی و هویتی بانک ملی ایران، این بانک را یکی از سرمایه های مهم کشور خواند.

عباس معمار نژاد با تاکید بر این که مساله سود و زیان باید به دغدغه همه کارکنان بانک تبدیل شود، خاطرنشان کرد: باید برای برآورد هزینه و فایده همه واحدهای بانک، برنامه مدون وجود داشته باشد.

وی همچنین بر لزوم پیگیری وصول مطالبات معوق و نیز رعایت نرخ سود مصوب در جذب سپرده ها تاکید کرد و گفت: کاهش شعب بانک ملی ایران با رعایت همه جوانب و ملاحظات، باید عملیاتی شود.

نقش مثبت بانک ملی ایران در تثبیت بازار ارز

معاون نظارتی بانک مرکزی نیز در این جلسه ضمن تقدیر از خدمات بانک ملی ایران که روزانه به کشور و مردم ارائه می شود، نقش این بانک را در کمک به تثبیت بازار ارز، ویژه و ممتاز ارزیابی کرد.

فرهاد حنیفی با بیان این که تغییر ساختار بانک برای کنترل سود و زیان عملیات ها ضروری است، گفت: خوشبختانه با ابلاغ های بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار، این روند در حال تحقق است.

اعطای احکام انتصاب دو عضو جدید هیات مدیره بانک ملی ایران

احکام انتصاب دو عضو جدید هیات مدیره بانک ملی ایران به آنها اعطا شد.

دکتر عباس معمار نژاد معاون امور بانکی، بیمه و شرکت های دولتی وزیر امور اقتصادی و دارایی در حاشیه مجمع عمومی عادی سالانه بانک ملی ایران، احکام انتصاب عباس شفیعی و کاووس ایرج پور، دو عضو جدید هیات مدیره این بانک را به آنها اعطا کرد.

به تازگی و با حکم وزیر امور اقتصادی و دارایی، این دو مدیر بانکی به عضویت هیات مدیره بانک ملی ایران منصوب شدند.

عباس شفیعی پیش از این معاون پشتیبانی بانک ملی ایران بوده است. کاووس ایرج پور نیز پیشتر معاونت حقوقی و وصول مطالبات بانک ملی ایران را بر عهده داشته است.

تاکید مدیرعامل بانک ملی ایران بر لزوم نهادینه شدن موضوع سودآوری در همه واحدها

مدیرعامل بانک ملی ایران بر لزوم نهادینه شدن موضوع سودآوری در همه واحدهای این بانک تاکید کرد.

 دکتر محمد رضا حسین زاده به همراه ناصر شاهباز، مسعود خاتونی و عباس شفیعی اعضای هیات مدیره و سعد اله عیسی زاده مدیر امور حوزه مدیریت و روابط عمومی که پس از برگزاری مجمع سالیانه در اداره کل حسابداری و بودجه بانک حضور یافته بود، ضمن تقدیر از تلاش کارکنان این اداره کل در تهیه صورت های مالی، برگزاری موفقیت آمیز مجمع امسال را مرهون تلاش های همه کارکنان بانک به ویژه کارکنان اداره کل حسابداری و بودجه دانست.

وی با تاکید بر این که حرکت به سمت سودآوری باید رویه جاری همه واحدها باشد، ادامه داد: کنترل منابع و مصارف به صورت روزانه، باید توسط همه واحدها انجام شود تا در نهایت در عملکرد کل بانک اثر خود را نشان بدهد.

رئیس اداره کل حسابداری و بودجه بانک ملی ایران نیز در این دیدار ضمن ارائه گزارش از عملکرد این اداره کل، تاکید کرد : با اقدامات انجام شده، تحولات جدی در سیستم اطلاعات مالی بانک ملی ایران رخ خواهد داد.

مدیرعامل بانک ملی ایران همچنین با حضور در بخش های مختلف اداره کل حسابداری و بودجه، با کارکنان آن دیدار و از خدمات آنها تقدیر کرد.

دومین «پادکست» بانک ملی ایران منتشر شد

پادکست دوم بانک ملی ایران منتشر شد و علاقه مندان می توانند به راحتی و در کوتاه ترین زمان ممکن، بسته متنوعی از اطلاعات و مطالب کاربردی و خبری در حوزه بانکی را دریافت کنند.

 این بانک در راستای فرهنگ سازی برای استفاده مفیدتر از زمان و در ادامه توسعه روش های تعاملی خود با مخاطبان و مشتریان از طریق پادکست، پیام ها را سریع تر در اختیار مشتریان و شنوندگان خود قرار می دهد.

«پادکست»های بانک ملی ایران با توجه به استقبال مردم به ویژه دارندگان گوشی های هوشمند در دو قالب «موج ملی» و «کافه داستان» منتشر می گردد.

«موج ملی» هر دو هفته یک بار به مرور خبرهای اقتصادی و بانکی مهم، معرفی خدمات بانک، برگزاری مسابقه از میان خدمات بانک، بیان نکات جذاب و اتفاقات جالب حوزه بانکی و ... می پردازد.

«کافه داستان» نیز روایت دنباله داری از خاطره خوانی یک نوه و پدربزرگ است؛ پدربزرگی که سال ها کارمند این بانک بوده و اکنون خاطرات او از زبان نوه اش خوانده می شود. این مجموعه داستان دنباله دار را به یاد قصه های دوست داشتنی و خاطره انگیز "ظهر جمعه"، در روزهای جمعه هر هفته از سایت بانک ملی ایران بشنوید.

شایان ذکر است «پادکست» هایی که از سوی بانک ملی ایران تولید می شوند، علاوه بر سایت بانک، در کانال اپلیکیشن «بله» و نیز صفحه «اینستاگرام» بانک قابل شنیدن و ذخیره سازی هستند.

«پادکست» بسته صوتی فشرده ای است که می تواند در هر زمان و هر مکان شنیده شود و در کوتاه ترین زمان، حجم قابل توجهی از اطلاعات را در اختیار مخاطب قرار دهد. بانک ملی ایران با طراحی راهکارهای تازه در قالب رسانه های دیجیتال، به دنبال حداکثر سازی تعامل با مخاطبان است تا از این مسیر علاوه بر اطلاع رسانی اقدامات، خدمات بهتری نیز به مشتریان ارائه کند.

الزام اخذ شناسه برخط شهاب برای مشتریان حقوقی بانک ملی ایران

در راستای اجرای قانون اصلاح قانون مبارزه با پولشویی و بخشنامه اخیر بانک مرکزی، بانک ها از ارائه خدمات به حساب های فاقد شناسه شهاب مشتریان حقیقی و حقوقی منع شده اند.

بر اساس بخشنامه بانک مرکزی و پس از غیر فعال شدن حساب های فاقد شناسه هویت سنجی الکترونیکی بانکی (شهاب) مشتریان حقیقی در بانک ملی ایران، حساب های فاقد شناسه شهاب مشتریان حقوقی نیز در آینده ای بسیار نزدیک غیر فعال خواهند شد.

لذا بنا بر الزام اخیر بانک مرکزی ضرورت دارد مشتریان گرانقدر حقوقی فاقد شناسه شهاب، در اسرع وقت به شعب افتتاح کننده حساب خود مراجعه و ضمن ارائه مستندات و مدارک ثبتی و هویتی، نسبت به تکمیل و اخذ شناسه شهاب خود اقدام کنند.

دیدار صمیمانه عضو هیات مدیره بانک ملی ایران با کارکنان و مشتریان چند شعبه بانک در مشهد

محمود شایان عضو هیات مدیره بانک ملی ایران به مناسبت نود و یکمین سالروز تاسیس این بانک، از شعبه ممتاز مشهد و بلوار سجاد مشهد و همچنین بانک کارگشایی در مشهد بازدید کرد.

 شایان در دیدار صمیمانه با همکاران شعبه ممتاز مشهد که حسن مونسان رییس اداره امور شعب بانک در استان خراسان رضوی نیز حضور داشت، از نزدیک در جریان روند فعالیت همکاران قرار گرفت و اقدامات انجام شده در این شعبه را حرکتی مثبت در عرصه بانکداری عنوان کرد.

وی همچنین با حضور در شعبه بلوار سجاد مشهد، ضمن بازدید از صندوق امانات شعبه، با همکاران و مشتریان صمیمانه به گفت و گو پرداخت و از همکاران نیز خواست تا در فرصت باقیمانده پایان سال، توجه بیشتری در راستای تحقق اهداف بانک داشته باشند.

این عضو هیات مدیره بانک با تاکید بر ضرورت پرداخت تسهیلات کوتاه مدت، جذب کارمزد و توجه لازم به مشتریان و جذب سپرده ها به ویژه سپرده های ارزان قیمت، گفت: با حضور  شاداب و فعال همکاران انتظار می رود این شعبه در پایان سال با ارتقای تمامی شاخص ها، از رتبه مناسبی در سطح استان و همچنین کشور برخوردار شود تا بار دیگر شاهد صرف فعل خواستن باشیم.

شایان در ادامه سفر خود به مشهد، به بانک کارگشایی رفت و ضمن دیدار با همکاران، در جریان وضعیت این واحد قرار گرفت.

انتصابات جدید در بانک ملی ایران

با صدور احکامی توسط محمدرضا حسین زاده مدیرعامل بانک ملی ایران تعداد 2 نفر از همکاران به سمت های جدید مدیریتی منصوب شدند که عبارتند از:

1-     آقای مرتضی خطیبی: ریاست اداره کل حفاظت پرسنلی

2-     آقای سید امیررضا قوامی: سرپرست اداره کل حراس

برای اولین بار در شبکه بانکی دریافت گواهینامه ایزو 50001 توسط بانک ملی ایران

بانک ملی ایران موفق شد گواهی استاندارد بین المللی ایزو 50001:2011 را که به حوزه بهینه سازی مصرف انرژی مربوط است، دریافت کند.

 این گواهی نامه بین المللی برای اولین بار در شبکه بانکی کشور برای 35 ساختمان بانک در خصوص سیستم مدیریت انرژی صادر شده است.

استاندارد بین المللی ایزو 50001 ورژن ۲۰۱۱ آخرین ویرایش استاندارد مدیریت انرژی توسط سازمان بین المللی ایزو است که در برگیرنده الزامات اجرا، نگهداری و بهبود سیستم مدیریت انرژی می باشد و مقصود آن توانمند سازی سازمان ها برای ایجاد سیستم ها و فرآیندهای ضروری برای بهبود عملکرد انرژی شامل کارآیی، استفاده و مصرف انرژی است.

کارت به کارت از مبدأ بانک صادرات در «بله» امکان پذیر شد!

برای اولین بار در کشور، کارت به کارت از مبدا بانک صادرات به تمامی کارت‌های شتاب بدون دانستن شماره کارت مقصد در اپلیکیشن «بله» امکان پذیر شد.

 کاربران این اپلیکیشن و مشتریان بانک صادرات با نصب بله (از کافه بازار یا گوگل پلی) می‌توانند به‌راحتی از مبدأ بانک صادرات به همه کارت‌های عضو شبکه شتاب کشور کارت به کارت کنند.

«بله» نخستین مجرا برای مشتریان بانک صادرات در سراسر کشور است که خارج از سامانه‌های بانک صادرات می توانند به راحتی با استفاده از آن کارت به کارت کنند.

بدین ترتیب با پیوستن این بانک به مبدا تراکنش مذکور، کاربران بله می‌توانند از مبدا 21 بانک، به تمام بانک‌های عضو شتاب، بدون دانستن شماره کارت مقصد کارت به ‌کارت انجام دهند.

خرید شارژ و بسته اینترنت، پرداخت قبوض و خلافی خودرو، دریافت موجودی کارت و صورتحساب از دیگر خدمات بانکی است که در این اپلیکیشن ارائه می شود.

 

اپلیکیشن «بله» در یکی از شرکت‌های زیرمجموعه شرکت داده ورزی سداد، با حمایت و پشتیبانی بانک ملی ایران توسعه یافته است و اکنون سهم قابل توجهی در تراکنش‌های مالی مشتریان نظام بانکی دارد.

426  شعبه ارزی بانک ملی ایران آماده پذیرش وجوه ارزی مشتریان

دارندگان ارز می توانند با مراجعه به شعب ارزی بانک ملی ایران و افتتاح سپرده ارزی، از سود سپرده گذاری به صورت ارزی بهره مند شوند.

 اکنون 426 شعبه ارزی این بانک آماده پذیرش وجوه ارزی مشتریان برای سپرده گذاری در چارچوب قوانین و مقررات ارزی کشور است و مشتریان و دارندگان ارزهای دلار و یورو می‌توانند به شعب ارزی بانک ملی ایران در سراسر کشور مراجعه و وجوه ارزی خود را به صورت اسکناس نزد بانک سپرده‌گذاری کنند.

سپرده ارزی بانک ملی ایران این امکان را فراهم می کند تا ضمن بهره مندی از یک صندوق مطمئن برای نگهداری ارز خود، با سود مناسب ارزی، ارزش دارایی خود را حفظ کنید.

با افتتاح این سپرده که روشی مطمئن برای مصون ماندن از نوسانات بازار ارز نیز محسوب می شود، سپرده گذاران می توانند هر زمان که بخواهند اصل و سود سپرده خود را به همان اسکناس تودیعی دریافت کنند.

سپرده گذاری ارزی بانک ملی ایران در مقاطع زمانی یک ماهه، دو ماهه، سه ماهه، شش ماهه، نه ماهه و یکساله به ارزهای مختلف افتتاح می شود و سپرده های مذکور پس از انقضای تاریخ سررسید با درخواست صاحب سپرده قابل تمدید خواهند بود.

حداقل مبلغ برای سپرده مدت دار ارزی معادل یک هزار دلار بوده و شرایط عمومی برای این حساب ها همانند افتتاح حساب ریالی است.

حمایت های بی دریغ بانک ملی ایران از خودکفایی و افزایش اشتغال در کشور

بانک ملی ایران به عنوان بازوی اقتصادی دولت در تامین مالی پروژه های بزرگ کشور و حمایت واحد های تولیدی همواره پیشگام بوده و در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی، افزایش اشتغال و خودکفایی کشور در حوزه های مختلف قدم های محکمی را برداشته است.

 در راستای توسعه اقتصادی کشور، کمک به اشتغال پایدار،خودکفایی و افزایش توان تولید کنندگان و رونق تولید، بانک ملی ایران در حمایت از طرح های ایجادی، توسعه ای و سرمایه در گردش واحد های تولیدی در سال های گذشته مشارکت فعال داشته است.

یک شرکت دانش بنیان با پشتیبانی بانک ملی ایران توانسته با دستیابی به دانش فنی روز دنیا و تکیه بر متخصصان داخلی، کشور را از واردات محصولات بهداشتی و سلولزی بی نیاز کند.

شرکت دانش بنیان گلریز، تولیدکننده محصولات کاغذی و بهداشتی کشور در استان خراسان رضوی است که 20 درصد از سهم تولید و فروش بازار دستمال های کاغذی کشور را در دست دارد که با استفاده از تسهیلات بانک ملی ایران گسترش و توسعه یافته است.

با حمایت های انجام شده، این شرکت به طور متوسط طی سال های گذشته هرسال 40 درصد بر توان تولید و حجم فروش خود افزوده  و با اشتغالزایی مستقیم 800 نفر، امکان تولید سالانه 15 هزار تن انواع محصولات کاغذی و بهداشتی را داراست.

به کارگیری جدیدترین ماشین آلات تولیدی با آخرین تکنولوژی روز دنیا، وجود واحد ماشین سازی، استفاده از امکانات مدرن آزمایشگاهی، ماشین آلات پیشرفته و متخصصان داخلی از برجسته ترین ویژگی های این شرکت دانش بنیان است.

پیش بینی می شود در سال های آینده این واحد تولیدی سهم قابل توجهی در بازارهای جهانی داشته باشد.

بومی سازی تولید انواع چسب صنعتی و شکستن انحصار آن با تسهیلات بانک ملی ایران

جوانان صنعتگر ایرانی با تسهیلات و حمایت های بانک ملی ایران توانسته اند انواع چسب های صنعتی، فرمالین و رزین را در استان خراسان رضوی تولید و بومی سازی کنند.

 در سال های گذشته تولید انواع چسب پایه آبی و حلالی در انحصار اروپایی ها بود و نیاز بازار کشور به این محصول از کشورهای خارجی تامین و وارد می شد، اما اکنون متخصصان شرکت صنایع شیمیایی سامد با تلاش و با حمایت ها و تسهیلات بانک ملی ایران توانسته اند گام مهمی در خودکفایی کشور بردارند و موفق به بومی سازی این محصول شوند.

 

با حمایت های به عمل آمده در بزرگ ترین و قدیمی ترین کارخانه چسب و رزین کشور با به روز رسانی ماشین آلات همسو با تکنولوژی برتر و روز دنیا روزانه 250 تن فرمالین، بیش از 300 تن رزین و سالانه بیش از 28 هزار تن انواع چسب تولید می شود که در صنعت موکت و فرش، ساختمان، چوب و کفش سازی کاربرد دارد.

علی رسولیان معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی در گفت و گو با خبرنگار روابط عمومی بانک ملی ایران با اشاره به ارزآوری این محصول، اظهار کرد: با حمایت ها و کمک های بانک ملی ایران ظرفیت تولید این واحد صنعتی در سال های گذشته افزایش یافته و موجب شده تا کشور از این محصول خاص بی نیاز شود و زمینه اشتغال مستقیم 300 نفر و غیرمستقیم پنج هزار نفر را فراهم کند.

حسین محمودی خراسانی مدیرعامل شرکت صنایع شیمیایی سامد نیز افزود: محصولات این کارخانه علاوه بر بازارداخل به بازار کشورهای حوزه خلیج فارس، آسیای دور و میانه، حاشیه دریای خزر، اروپا و آفریقا نیز صادر می شود و با حمایت های صورت گرفته و با تامین تجهیزات و امکانات تولید، درآینده نزدیک ظرفیت تولید این واحد صنعتی به 40 هزار تن انواع چسب خواهد رسید.

تولیدات این واحد صنعتی مطابق با استانداردهای ملی و بین المللی و بهینه سازی محصولات متناسب با مشتریان داخلی وخارجی، رمز موفقیت این واحد صنعتی است.

تاکید مدیران بانک ملی ایران بر مدیریت نقدینگی بانک

مدیران ارشد بانک ملی ایران در نشست آموزشی مدیریت وجوه نقد، اوراق بهادار و امور پولرسانی بر لزوم مدیریت وجوه نقد و تامین نقدینگی شعب در استان ها تاکید کردند.

به گزارش روابط عمومی بانک ملی ایران، این نشست با حضور ناصر شاهباز عضو هیات مدیره و معاون مالی ، عباس شفیعی عضو هیات مدیره و معاون پشتیبانی، مدیران و معاونان ادارات کل خزانه، حسابداری و بودجه، آموزش، حفاظت فیزیکی و فنی و روسای ادارات امور شعب و شعب مستقل در سالن حافظ برگزار شد.

شاهباز در این همایش با اشاره به تاکید مدیرعامل بانک بر لزوم مدیریت نقدینگی و وجوه نقد گفت: با راه اندازی داشبورد نقدینگی و اصلاحات صورت گرفته درباره تامین نقدینگی استان ها، امروز این امر به نحو احسن در حال انجام است.

وی با اشاره به افزایش تعداد اکیپ های تامین نقدینگی بانک تصریح کرد: وظیفه عمده این اکیپ ها تامین نقدینگی دستگاه های خودپرداز است که با توجه به خرید دستگاه های خود دریافت و خودپرداز (CRS)، تامین نقدینگی در کنار دستگاه های خودپرداز با این دستگاه ها نیز سرعت بیشتری می گیرد.

همچنین دیگر عضو هیات مدیره بانک نیز با تاکید بر اینکه مدیریت وجوه نقد اقدامی بزرگ است، گفت: طی چند سال اخیر در اداره کل خزانه، سامانه‌هایی ایجاد شد که مدیریت این وجوه به بهترین نحو ممکن صورت گیرد.

شفیعی با بیان اینکه در بخش پشتیبانی خدمات فعالیت‌های بانک ملی ایران چشمگیر بوده است، اظهار کرد: بیشترین تعداد خودپردازهای بانکی در اختیار بانک ملی ایران است. اینها تجهیزاتی هستند که در سطح ادارات امور شعب و واحدها تزریق می‌شوند و انتظار می‌رود که با این تمهیدات، هزینه‌های نگهداری و جابه‌جایی اسکناس به حداقل ممکن برسد.

وی بیان کرد: ما نخستین بانک کشور هستیم که موضوع جابه‌جایی اسکناس و نقدینگی را برون سپاری کردیم.

رییس اداره کل خزانه بانک نیز با تاکید بر لزوم تقویت خزانه داری مدرن در بانک گفت: تامین به موقع وجوه نقد، اتخاذ تدابیر لازم برای کاهش رسوب غیرمنطقی وجوه، انتقال وجوه به کانون های مصرف و سایر بانک ها، انتقال وجوه به بانک مرکزی، دوباره شماری و پاکسازی اسکناس و... از جمله اقدامات صورت گرفته در خزانه داری است.

علیرضا رواقی عنوان کرد: با توجه به رویکرد کارمزد محور بودن شبکه بانکی و همچنین رسالتی که بنگاه های اقتصادی بر دوش بانک ها گذاشته اند، خزانه داری مدرن می تواند در مدیریت نقدینگی ها بسیار اثرگذار باشد.

وی اضافه کرد: رعایت نسبت های قانونی نقدینگی، به کارگیری سودآور وجوه مازاد، تامین به صرفه کسری وجوه، رفع عدم تطابق سررسیدهای دارایی و بدهی، کسب سود از نوسانات روزانه در بازارهای مالی و... از جمله تفاوت های خزانه داری مدرن نسبت به خزانه داری سنتی است.

رییس اداره کل حسابداری و بودجه بانک هم در این همایش با بیان اینکه نگهداری بیش از اندازه وجوه نقد برای بانک ها سم است، گفت: وجوه نقد باید به شیوه درست مدیریت شوند. امروز در دنیا انبارداری منسوخ است بنابراین مدیریت نقدینگی و مسیریابی برای افزایش بازدهی از اهمیت بالایی برخوردار است.

مختار محمدی با تاکید بر اینکه شعب باید وجوه مازاد را به خزانه اداره امور استان منتقل کنند، تاکید کرد: باید تعامل با شعب بانک، تعامل حداکثری با ناظران پولی در استان ها، حداقل کردن مسیرهای پولرسانی و... مدنظر قرار گیرند.

همچنین پانل های پرسش و پاسخ «وجوه نقد و حد مجاز نقدینگی»، «امور پولرسانی با شرکت تدارک، کارپردازی و حفاظت فیزیکی» و «دسته چک و اوراق بهادار با وزارت اقتصاد و چاپخانه دولتی» نیز برگزار و به سوالات همکاران پاسخ داده شد.

در پایان این همایش نیز رییس اداره کل خزانه بانک گزارشی از عملکرد ادارات امور شعب و شعب مستقل ارایه کرد که از استان های خوزستان، خراسان رضوی و اصفهان به جهت عملکرد برتر در پنج ماهه ابتدای امسال با اهدای لوح تقدیر شد.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر