/
۲۸ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۸

۴۰ درصد صرفه جویی در مصرف بنزین با استفاده از کارت سوخت

نماینده سابق ایران در اوپک گفت: با استفاده از کارت سوخت می‌توان ۴۰ درصد در مصرف بنزین صرفه جویی کرد.
کد خبر : ۲۱۳۹۴
نبض نفت - محمد علی خطیبی نماینده سابق ایران در اوپک و کارشناس انرژی با اشاره به تاثیر طرح کارت سوخت در مصرف بنزین، گفت: روند مصرف داخلی‌ سوخت در کشور نگران کننده است.

نماینده سابق ایران در اوپک بیان کرد: در بعضی از روز‌ها شاهد بودیم که مصرف بنزین به بیش از ۱۰۰ میلیون لیتر رسیده است، در حالی که مصرف بنزین در دولت قبلی که کارت سوخت اعمال می‌شد در حد ۶۰ میلیون لیتر بود که به خوبی می توانست این مصرف را کنترل کرد، ولی اکنون در بعضی از روز‌ها مجدد مصرف بنزین به بالای ۱۰۰ میلیون لیتر می‌رسد که این رقم نگران کننده است. اما با استفاده از کارت سوخت می توان ۴۰ درصد در مصرف بنزین صرفه جویی کرد.

مدیر سابق امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران افزود: درست است که پالایشگاه ستاره خلیج فارس به مدار آمده و بنزین زیادی تولید می‌کند، ولی قرار بر این بود که این‌ موارد صادر شوند و به اقتصاد کشور کمک کنند، بنابراین اگر چنانچه بخواهیم همین روند بی رویه مصرف را ادامه دهیم باید هر یک یا ۲ سال یک پالایشگاه تأسیس کنیم که این اصلاً امکان پذیر نیست بنابراین تنها راهی که وجود دارد این است که باید مصرف را بهینه کرده و از مصرف بی رویه آن جلوگیری کنیم.

این کارشناس اقتصاد انرژی تشریح کرد: با افزایش شدید قیمت‌ها کنترل مصرف بهینه امکان پذیر نیست. بسیاری از مردم نمی توانند افزایش قیمت بالای بنزین را تحمل کنند که طبیعتاً آثار تورمی هم وجود دارد. تنها راه حل موجود این است که در مصرف بنزین مقداری مدیریت اعمال شود و مصرف در همین حول و حوش‌هایی که وجود دارد مهار شود.

او افزود: اگر نتوان مصرف بنزین را مدیریت کرد در تامین آن به مشکل بر خواهیم خورد که به اقتصاد و بودجه کشور لطمه وارد می‌کند و همچنین هوا را نیز آلوده خواهد کرد. کنترل و بهینه شدن مصرف بنزین امری الزامی است که حتماً باید به آن عمل شود و آن را در حد مطلوبی بتوانیم مهار کنیم البته این به معنی کاهش ضروری مصرف نیست و تنها به کمک آن باید از مصرف بی رویه جلوگیری کرد.

مدیر سابق امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران بیان کرد:  در واقع باید مصرف ضروری مردم تامین شود و اگر کسی نیاز به مصرف بی رویه داشت هزینه‌ها آن را جداگانه بپردازد، هزینه‌ها طوری باید باشد که بازار عرضه وجود داشته باشد و بتوان این مصرف را تا حدی مهار کرد تا برای کشور منصفانه و قابل قبول باشد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر