/
۰۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۳

۹ کشور آسیایی قرارداد همکاری در زمینه انرژی امضا کردند

۹ کشور از مرکز و غرب آسیا بیانیه ای را در مورد همکاری و اصلاحات در بخش انرژی امضا کرده‌اند که نشان دهنده یک قدم جدید در جهت ایجاد یک بازار انرژی در منطقه است.
کد خبر : ۲۱۵۲۳
به گزارش نبض نفت به نقل از راشا تودی، 9 کشور از مرکز و غرب آسیا بیانیه ای را در مورد همکاری و اصلاحات در بخش انرژی امضا کرده‌اند که نشان دهنده یک قدم جدید در جهت ایجاد یک بازار انرژی در منطقه است.

این بیانیه روز شنبه در تاشکند، پایتخت ازبکستان توسط وزرای نفت کشورهای عضو همکاری های اقتصادی منطقه آسیای میانه (CAREC)  امضا شد.  کشورهای CAREC عبارتند از: افغانستان، آذربایجان، گرجستان، قزاقستان، قرقیزستان، مغولستان، پاکستان، تاجیکستان و ازبکستان.

  سخنگوی بانک توسعه آسیا در شهر دوشنبه، پایتخت تاجیکستان گفت:« این کشورها یک بیانیه تاریخی را امضا کرده اند که همکاری‌های بین مرزی را در زمینه انرژی تسریع می‌کند و این منطقه را یک قدم به ایجاد یک بازار انرژی منطقه ای نزدیک تر می سازد». وی اشاره کرد این بیانیه روند اصلاحات منطقه را سریعتر میسازد و باعث ایجاد بازارهای انرژی آزادتر با مشارکت و سرمایه گذاری بیشتر بخش خصوصی می شود.

 این وزرا همچنین یک استراتژی جدید انرژی در CAREC برای ده سال آینده تصویب کردند که به عنوان نقشه راهی در دستیابی به هدف آنها برای یک آینده ایمن انرژی عمل می کند.

 نایب رئیس بانک توسعه آسیا گفت:« بخش انرژی رشد اقتصادی در منطقه را تشویق می کند. به همین دلیل است که این بیانیه اهمیت زیادی دارد. امروز این کشور ها تعهد خود را در همکاری با یکدیگر برای عرضه مطمئن انرژی در منطقه با قیمت مناسب، ایجاد بازار های مدرن انرژی و استفاده از انرژی پاک به عنوان یک منبع کارآمد تر و پایدارتر تحکیم کردند».

 برخی کشور های عضو CAREC با کمبود انرژی مواجه هستند. این منطقه نیاز دارد برای ادامه رشد اقتصادی و تامین نیازهای روز افزون انرژی، ظرفیت سیستم انرژی منطقه را تا  2030 دوبرابر کند. این کار نیاز به سرمایه گذاری های قابل توجهی تا حدود 400 میلیارد دلار دارد.

 از زمان تأسیس این گروه در 2001 تقریبا 200 پروژه منطقه‌ای تحت برنامه CAREC تامین هزینه شده است. در کل، 34.5 میلیارد دلار در بخش های حمل و نقل، انرژی و تجارت هزینه شده که بیش از نیمی از آن را را بانک توسعه آسیا تامین کرده است.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر