/
۰۴ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۷

شیراز میزبان ۱۱۴ شرکت فعال صنعت نفت و گاز شد

سیزدهمین نمایشگاه بین المللی صنعت نفت، گاز و پتروشیمی و بهداشت ایمنی و محیط زیست در صنعت با حضور ۱۱۴ فعال حوزه نفت و گاز در محل دائمی نمایشگاه بین المللی استان فارس در شهرک گلستان شیراز آغاز شد.
کد خبر : ۲۱۶۳۳
نبض نفت - مدیر پشتیبانی ساخت و تامین کالای شرکت ملی نفت ایران چهاشنبه در آیین گشایش این نمایشگاه با بیان اینکه شرکت ملی نفت ایران با ایجاد ۳۳ طرح  به ارزش ۶.۲ میلیارد دلار تاکنون ۱۰ قرارداد با شرکت‌های داخلی منعقد کرده است، گفت: دراین راستا قرارداد ۱۳ شرکت تا پایان سال جاری اجرایی می‌شود.

رامین قلمبر دزفولی با اشاره به اینکه طی دو سال آینده یک و نیم میلیارد دلار درآمد حاصل از انعقاد ۳۳ قرارداد نفت و گاز این شرکت به چرخه اقتصاد کشور تزریق  می‌شود، گفت: از سال ۱۳۹۳ با ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی توسط رهبر انقلاب، وزیر نفت برنامه‌ریزی‌هایی در خصوص ساخت کالاهای پرمصرف و استراتژیک در دستور کار قرار داد.

 وی هدف از اجرای این پروژه‌ها را خروج تولیدکنندگان داخلی از وضعیت تولید مهندسی معکوس و حرکت به سمت تولید فناورانه عنوان و خاطرنشان کرد: به همین منظور برای اولین بار در تاریخ کشور، مدل جدیدی برای ارزیابی شرکت‌های زیر مجموعه نفتی ارائه شده است.

این مقام مسئول عنوان کرد: با استفاده از ارزیابی حاصل از خوداظهاری این شرکت‌ها، نقشه راهی در قالب میزان توانمندی، ساخت و مدیریت برای شرکت‌ها تدوین شده است.

دزفولی ادامه داد: پس از شناسایی شرکت‌های توانمند، با برگزاری مناقصه، ٥١ قرارداد به ارزش تقریبی بیش از ٤٣٠ میلیارد تومان منعقد شد که در ادامه با تحریم‌های نفتی و خروج آمریکا از برجام، شرکت‌های خارجی از کشور خارج شدند و یکی دو پروژه را با اخلال در کار مواجه کردند.

این مقام مسئول با اعلام اینکه هم‌اکنون پروژه‌های دهگانه با پیشرفت ۵۷ درصدی روبه‌رو هستند، بیان داشت: برای اولین بار برای شرکت‌های حاضر در اجرای پروژه‌ها، درصدی مشخص در قراردادها به منظور ضمانت تحقق نقشه راه در نظر گرفته شد تا حتما درراستای تولید فناورانه گام بردارند؛ همچنین این شرکت‌ها موظف شدند گواهینامه محصول خود را ارائه کنند.

مدیر پشتیبانی ساخت و تامین کالای شرکت ملی نفت ایران بیان کرد: ۱۶ شرکت در قراردادهای یادشده مشارکت می‌کنند.

خرید اقلام خارجی توسط زیرمجموعه‌های شرکت ملی نفت ایران ممنوع شده است

دزفولی در بخش دیگری از سخنان خود به حمایت شرکت ملی نفت از سازندگان داخلی نیز اشاره کرد و افزود: خرید خارجی تمام شرکت‌های نفتی و سازمان‌های دولتی زیرمجموعه شرکت ملی نفت ایران ممنوع شده است.

همچنین  مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی در این آیین اعلام کرد: از زمان تشکیل این شرکت، سالانه بین ۵ تا ۱۵ هزار متر مربع از خطوط لوله نفت و گاز به دلیل خوردگی محیط و فرسودگی با حضور بیش از ۴۰ پیمانکار تعمیر و بهسازی شده است.

حمید ایزدی خاطرنشان کرد: دو میدان نفتی در منطقه سروستان و خشت و کنارتخته توسط این شرکت در حال راه‌اندازی است که میدان گازی خشت طی یکسال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی ادامه داد: خوشبختانه فارس توانسته است پا به پای صنعت عظیم نفت و گاز و پتروشیمی به ویژه در شهرستان شیراز، گام‌های خوبی را در زمینه تامین کالا و خدمات بردارد.

مسئولان فارس از بهره‌مندی از سرمایه‌های نفتی حمایت کنند

این مقام مسئول با بیان اینکه فارس مزین به سرمایه‌های عظیم و خدادادی نفت و گاز است، گفت: با این حال این منابع هم محدود و هم تجدید ناپذیر است؛ از همین رو باید از این فرصت بی‌نظیر با سرعت بیشتر و با کمک و حمایت مجموعه حاکمیتی بهره گرفت.

در ادامه این آیین مدیرعامل نمایشگاه‌های بین‌المللی استان فارس نیز صنعت نفت و گاز را بزرگترین صنعت موجود کشور خواند و گفت: کشورهایی  در تلاش هستند صادرات ایران را به صفر برسانند اما حضور صدها شرکت داخلی وبین المللی فعال در زمینه صنعت نفت و گاز و پالایش پتروشیمی در نمایشگاه‌ها گواه از آن دارد که نه فقط همکاری ایران با شرکت ‌ها و موسسات بین‌المللی در حال کاهش  نیست؛ بلکه ایران با به چالش کشیدن تحریم‌ها خود امروزه به یکی از قطب‌های تولید تجهیزات مورد نیاز این صنعت تبدیل شده است.

این نمایشگاه تا ۶ مهرماه همه روزه از ساعت ۱۰ تا ۱۸ در سالن حافظ نمایشگاه‌های بین‌المللی فارس واقع در شهرک گلستان برقرار است.

منبع: ایرنا

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر