/
۰۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۹
مسکو:

تحریم‌های غیرقانونی آمریکا علیه ایران باید لغو شوند چون مانع اجرای برجام شده است

معاون وزیر خارجه روسیه تأکید کرد، مسکو اصرار دارد که تمامی تحریم‌های غیرقانونی آمریکا علیه ایران باید لغو گردد، برای اینکه مانع از اجرای تعهدات جامعه بین‌الملل در ازای پایبندی تهران به تعهداتش در چارچوب برجام شده است.
کد خبر : ۲۱۶۳۹
به گزارش نبض نفت به نقل از خبرگزاری «نووستی»، "الکساندر گروشکو" معاون وزیر امور خارجه روسیه تاکید کرد که این کشور بر این عقیده است که تحریم‌های ضدایرانی از سوی آمریکا مانع از برقراری مکانیسم ویژه مالی «اینستکس» برای ادامه همکاری‌های تجاری با ایران در چارچوب برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) می‌شود و مقامات مسکو اصرار دارند که این تحریم‌ها باید لغو شوند.

این دیپلمات بلندپایه روس شب گذشته در پاسخ به سئوال خبرنگاران درباره تفسیر تحریم‌های جدید آمریکا علیه بانک مرکزی ایران، گفت: «واقعیت این است که تمامی تحریم‌های آمریکا مانع از عملکرد هر مکانیسمی، ازجمله مکانیزم مالی «اینستکس» است که می‌تواند تامین کننده اجرای تعهداتی است که جامعه بین‌الملل در چارچوب برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) برعهده گرفته است. در حالیکه هدف از این تعهدات آن است که اجرای تعهدات از سوی ایران باید با لغو تحریم‌ها علیه این کشور همراه باشد

گروشکو تاکید کرد: «تحریم‌های آمریکا علیه ایران نه تنها از لحاظ حقوقی مشکل دارد، بلکه واقعیت این است که محدودیت‌های زیادی برای فعالیت شرکت‌های تجاری چه در داخل ایران و چه شرکت‌های خارجی که مایل هستند با این کشور کار کنند به وجود آورده است. بر کسی پوشیده نیست که همه جهان نسبت به تحریم‌های غیرقانونی آمریکا نگران هستند. ما اصرار داریم که هرگونه تصمیم گیری درباره حرکت درست به سمت حفظ توافق هسته‌ای با ایران باید همراه با آغاز ساختارشکنی علیه مکانیسم تحریم‌های غیرقانونی باشد که پس از خروج آمریکا از برجام، به وجود آمده است

لازم به یادآوری است، "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهوری روسیه پیش از این در تاریخ 16 سپتامبر ( 25 شهریور ماه) در کنفرانس مطبوعاتی در پایان مذاکرات سه‌جانبه با روسای جمهوری ایران و ترکیه در آنکارا درباره سوریه، اعلام کرد که برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) پس از خروج یک‌جانبه آمریکا از آن، همچنان قابل حفظ شدن است و جایگزینی برای آن وجود ندارد.

پوتین تاکید کرده بود: «ما بر این عقیده هستیم که برجام به ‌رغم این واقعیت که ایالات متحده از آن خارج شده، همچنان می تواند به موجودیت خود ادامه دهد و این مسئله‌ای است که دیگر شرکت کنندگان در توافق هسته‌ای نیز با ما موافقند. من بار دیگر تاکید می‌کنم که با وجود تمامی مشکلات موجود در این رابطه، هیچ جایگزینی برای این توافقنامه مهم بین المللی وجود ندارد.»

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر