/
۰۸ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۷

برنامه‌ریزی عراق برای افزایش ۲ برابری صادرات نفت در ۳ سال آینده

عراق به منظور درآمدزا کردن جریان نفت خود و تشویق توسعه بیشتر میادین نفتی توسط شرکت‌های نفت بین المللی، هفته گذشته دو پروژه کلیدی را اعلام کرد و انتظار دارد این طرحها ظرفیت صادرات عراق را طی سه سال آینده دو برابر کند.
کد خبر : ۲۱۷۱۱

نبض نفت- تولید نفت عراق در ماه اوت به رکورد 4.97 میلیون بشکه در روز رسید که حداکثر سطح تولید این کشور با توجه به زیرساخت های صادرات نفت آن است.  علیرغم قابل توجه بودن این رقم ، عراق هنوز تا هدف 6.1 میلیون بشکه تولید نفت تا پایان 2020 و 9 میلیون بشکه در روز تولید تا پایان 2030 فاصله دارد. عراق به منظور درآمدزا کردن جریان نفت خود و تشویق توسعه بیشتر میادین نفتی توسط شرکت‌های نفت بین المللی، هفته گذشته دو پروژه کلیدی را اعلام کرد.

 اولین پروژه ایده‌ای است که از زمان بیرون رفتن گروه داعش از خاک عراق مطرح شد و پس از رأی استقلال منطقه نیمه مستقل کردستان در 2017 شتاب گرفت. این ایده پروژه احیا و ساخت خط لوله ای است که حدود 1.1 میلیون بشکه در روز نفت خام را از میادین کرکوک (تحت کنترل بغداد) در منطقه کردستان به بندر سیهان ترکیه می برد. این خط لوله باعث توسعه صادرات نفت و بعدها گاز عراق به سایر مناطق اروپا و درآمدزایی برای دولت عراق می شود.

 پروژه دیگر یک خط لوله با قطر 40 اینچ و ظرفیت اولیه 0.5 میلیون بشکه در روز است. این خط لوله متعاقباً توسط دولت منطقه‌ای کردستان ساخته شد تا درابتدا 0.7 میلیون بشکه در روز نفت منتقل کند و سپس ظرفیت آن تا یک میلیون بشکه در روز افزایش یابد. این خط لوله از میدان نفتی تق تق  تا خورمالا کشیده شده و بعد وارد خط لوله کرکوک-سیهان در شهر مرزی فیش کاپور می شود.

علاوه بر توسعه خط لوله های موجود، یک خط لوله کوچکتر هم اضافه می شود که به بغداد اجازه می دهد میادین نفتی جنوبی و مرکزی را هم متصل کند.

 عراق در جهت افزایش ظرفیت صادرات نفت خود، قراردادی هم با شرکت هلندی رویال بوسکالیس وست مینیستر برای ساخت یک جزیره مصنوعی در جنوب پایانه البصره در خلیج فارس امضا کرده است. این قرارداد در جهت تصمیم اخیر وزارت نفت عراق برای فعال سازی دوباره حداقل 12 تانکر ذخیره و تاسیسات ترکیب نفت در الفائو بسته شده است.

 وزارت نفت عراق اعلام کرد مذاکرات با شرکت های بریتیش پترولیوم و انی برای راه اندازی یک پروژه 400 میلیون دلاری پیشرفت  داشته است. طی این پروژه دو خط لوله قدیمی در کف دریا جایگزین میشوند که ظرفیت صادرات عراق را بالاتر می برند.

 طبق اطلاعات وزارت نفت عراق، یک پایانه صادراتی به جزیره مصنوعی که ساخت خواهدشد متصل می شود. این پایانه 4 اسکله خواهد داشت و همزمان 4 نفتکش بزرگ را در خود جای می دهد که هر کدام ظرفیت 320 هزار تن نفت را دارند.

 وزارت نفت عراق انتظار دارد این جزیره جدید و طرحهای مربوط به آن ظرفیت صادرات عراق را طی سه سال آینده دو برابر کند.

منبع: تسنیم
مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر