/
۰۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۴

شرکت‌های مناطق نفت‌خیز جنوب و پتروایران تفاهم‌نامه امضا کردند

شرکت‌ ملی مناطق نفت‌خیز جنوب و شرکت توسعه پتروایران با هدف به‌کارگیری تلمبه‌های چندفازی ساخت داخل در میدان‌های نفتی تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند.
کد خبر : ۲۱۷۵۷

نبض نفت- شرکنت ملی مناطق نفت خیزجنوب:این تفاهم‌نامه دیروز (دوشنبه، هشتم مهرماه) به امضای احمد محمدی، مدیرعامل این شرکت و سپهر سپهری، مدیرعامل شرکت توسعه پتروایران رسید.

محمدی اظهار کرد: تلمبه‌های چندفازی سرچاهی از تجهیزات مهم در فرآیند تولید و استخراج نفت از چاه‌های کم فشار است که به‌کارگیری آنها در چاه‌های تولیدی نفت که دچار افت فشار جریانی سرچاهی می‌شوند، تاثیر مهمی بر استمرار و نگهداشت تولید نفت کشور دارد.

وی گفت: استفاده از این تجهیزات برای چاه‌های با فشار جریانی پایین در مقایسه با پمپ‌های درون‌چاهی بهینه‌تر و به‌صرفه‌تر است و در افزایش عمر چاه، بهبود فرآیند تولید، پیشگیری از سوزاندن گازهای همراه و حفظ محیط زیست آثار مفیدی دارد.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب افزود: استفاده از پمپ‌های درون‌چاهی به دلیل لزوم برپایی دکل حفاری برای نصب و همچنین عمر مفید کوتاه آنها هزینه‌های بیشتری نسبت به تلمبه‌های سر چاهی دارند، بنابراین به‌کارگیری تلمبه‌های سرچاهی برای احیای چاه‌های کم‌فشار در اولویت قرار دارد.

محمدی با اشاره به تجربه به‌کارگیری پمپ‌های سرچاهی چندفازی در میدان اهواز گفت: به دلیل اهمیت این تجهیزات و حمایت از ساخت داخل، شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب بومی‌سازی آنها را در دستور کار قرار داد که با همکاری همکاران مرتبط و به‌ویژه شرکت بهره‌برداری نفت و گاز کارون و مدیریت فنی ستاد و یک شرکت دانش‌بنیان بخش خصوصی، یک نمونه از آن امسال ساخته و در میدان اهواز نصب شد و مراحل آزمایش میدانی را نیز با موفقیت پشت سر گذاشت.

این مقام مسئول افزود: به‌منظور توسعه ساخت داخل، حمایت از بومی‌سازی و خوداتکایی صنعت نفت و توانمندسازی بخش خصوصی، تفاهم‌نامه به‌کارگیری این پمپ‌ها با شرکت پتروایران امضا شد که امیدواریم در کوتاه‌ترین زمان ممکن به امضای قرارداد نهایی برسد.

در ادامه سپهر سپهری، مدیرعامل شرکت توسعه پتروایران نیز با ابراز خرسندی از حمایت‌ها و تلاش‌های شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب برای بومی‌سازی این تجهیز کاربردی، اظهار کرد: اگر حمایت مناطق نفت‌خیز جنوب از سازندگان و شرکت‌های داخلی نبود، این دستاورد محقق نمی‌شد و امیدواریم امضای این تفاهم‌نامه الگویی برای دیگر شرکت‌ها باشد.

وی گفت: پترو ایران شرکتی دولتی است و سیاست کلی آن حمایت از شرکت‌های داخلی به‌ویژه شرکت‌های دانش‌بنیان است.

منبع: شانا
مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر