/
۱۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۱

ابتکار جدید برای به زانو در آوردن دلار آمریکا

روسیه برای برای جلوگیری از سلطه دلار در بازارهای جهانی، سهم طلا و ارزهای خارجی را از ذخایر ارزی خود افزایش و سهم دلار را به شدت کاهش داده است.
کد خبر : ۲۱۸۳۱

نبض نفت- کشورهای با اقتصاد بزرگ مانند روسیه و چین و به دنبال آن کشورهای دیگری نظیر ایران و ترکیه از پیشگامان مقابله با سلطه دلار در بازارهای جهانی هستند و طی دو سال گذشته پیمان‌های دوجانبه و چندجانبه برای استفاده از ارزهای ملی به جای دلار امضا کردند. 

در جدیدترین روشی که برای مقابله با سلطه دلار روسیه و چین به کار می‌گیرند استفاده از دارایی‌های غیردلاری و خرید گسترده طلا است. 

خبرگزاری راشاتودی به نقل از بانک مرکزی روسیه اعلام کرد: سهم یوان (ارز ملی چین)‌ در بین طلای ذخیره روسیه و ذخایر ارزی کشور رشد 14.2 درصد از کل ذخایر 532 میلیارد دلاری این کشور رسیده است.

آمارهای بانک مرکزی روسیه نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاری این کشور در چین نیز رشد 8.7 درصدی داشته است. 

سهم ین ژاپن هم به شدت رشد کرده و از 1.7 درصد به 10.2 درصد افزایش یافته است. 

در نقطه مقابل سهم دلار آمریکا که پیش از این در آوریل 2018، 43.7 درصد ذخایر ارزی و طلای روسیه را شامل می‌شد با کاهش بی‌سابقه به 23.6 درصد رسیده است. 

کاهش سهم دلار و همچنین افزایش طلا و دیگر ارزها در ذخایر خارجی روسیه از سال 2017 آغاز شده، روسیه از همان موقع تلاش کرده تا خرید شمش را افزایش دهد و همچنین با متنوع ساختن ذخایر ارزی خود سهم دلار را کمتر کند از سوی دیگر ذخایر خارجی این کشور به 532.6 میلیارد دلار رسیده است و ارزش شمش طلای نگهداری شده نیز به رقم 109.5 میلیارد دلار افزایش یافته است.

ذخایر این کشور عمدتاً سرمایه‌های سریع نقدشونده شامل بازارهای بورس، طلا، ارزهای خارجی و سرمایه‌های حق برداشت مخصوص (SDR) هستند که به عنوان سپرده در بانک روسیه نگهداری می‌شود.

منبع: فارس
مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر