/
۱۵ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۰

آیا فروش کاغذی می‌تواند نفت بیشتری را روانه بازارهای بین‌الملل کند؟

تحلیلگر بازار سرمایه گفت: صرفا فروش اوراق می‌تواند راهکار خوبی برای تامین مالی پروژه‌ها باشد و البته مستلزم این است که بخش نفت و گاز و پتروشیمی از این نقدینگی حاصل شده بهترین بهره را ببرد.
کد خبر : ۲۱۹۵۳

نبض نفت- ایزاک سعیدیان درباره ساز و کار فروش کاغذی نفت اظهار داشت: ابتدا باید در نظر داشت که تاکنون چه قبل و چه بعد از انقلاب فروش نفت به صورت قانونی و سنتی در اختیار وزارت نفت بوده و پروسه فروش در اختیار شرکت‌های خصوصی قرار نگرفته و این بخش به هیچ عنوان سازوکار فروش نفت در دنیا را نمی‌داند حتی اگر شرکت‌های خصوصی برای فروش نفت وارد شوند طرف‌های قرارداد خارجی آنها را به عنوان طرف معتبر برای فروش نفت به رسمیت نمی‌شناسند.

وی افزود: نکته دیگر اینکه ما فعلا در یک بحران تحریم نفتی به سر می‌بریم بنابراین اگر حتی در داخل کشور خریدار نفت پیدا شود قطعا برای فروش با مشکلات زیادی مواجه خواهد شد اما مزیتی که عرضه نفت در بورس دارد جذب نقدینگی است.

این تحلیلگر بازار سرمایه خاطرنشان کرد: فروش نفت از سوی بخش خصوصی زمانی می‌تواند اجرایی شود که زیرساخت‌ها فراهم باشد و بخش خصوصی آموزش دیده باشد که چگونه با طرف خارجی قراردادهای مناسب منعقد کند بخش خصوصی ما هیچگاه در بحث قراردادهای نفتی مهارت و آموزش لازم را نداشته بنابراین بعید است در شرایط تحریم هم به خوبی عمل کند.

وی با بیان اینکه انتشار اوراق می‌تواند به فروش نفت کمک کنند،‌ افزود: فروش آتی و خرید اوراق در شرایط کنونی می‌توان به نفت کمک کند اما باید در نظر داشت ریسک بخش خصوصی برای ورود به بازار و صادرات نفت خام بسیار بالا است، زیرا با توجه به تحریم ممکن است این شرکت‌ها تا مدت‌ها در بلک لیست قرار بگیرند، بنابراین در این شرایط حتما شرکت‌هایی می‌توانند ورود کنند که از بنیه مالی بالایی برخوردار باشند.

سعیدیان تاکید کرد: فروش بیشتر نفت مستلزم این است که با بازرهای جهانی تعامل داشته باشیم و تحریم‌ها شامل حال ما نشوند بنابراین هر قدر نقدینگی جمع کنیم نمی‌تواند فروش نفت را افزایش دهد. البته انتشار اوراق می‌تواند بخشی از هزینه‌های مالی پروژه‌ها را از داخل کشور تامین کند البته مهم است که اوراق به شکلی فروخته شود، برای کسی که اوراق را خریداری می‌کند ریسک بالایی در نظر بگیریم و ساز و کار به این شکل باشد که اوراق به قیمت روز تسویه شود و اگر قیمت افزیش یافت، مشتری بتواند با قیمت بالاتری اوراق خود را بفروش برساند. قطعا اگر اوراق با قیمت پایین باشد ریسک به ریوارد خوبی برای ترغیب مشتری جهت خرید نخواهد بود.

وی یادآور شد: صرفا فروش اوراق می‌تواند راهکار خوبی برای تامین مالی پروژه‌ها باشد و البته مستلزم این است که بخش نفت و گاز و پتروشیمی از این نقدینگی حاصل شده بهترین بهره را ببرد.

این تحلیلگر بازار سرمایه  گفت: در حال حاضر نیاز است که زیرساخت‌های نفتی کشور که حدود 40 سال دست نخورده باقی مانده بازسازی و نوسازی شود با توجه به اینکه ما فعلا سرمایه گذاری خارجی نداریم استفاده از اوراق در این زمینه می‌تواند کمک خوبی باشد.

منبع: ایلنا
مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر