/
۱۵ مهر ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۶

بدون خرید نفت ایران از سوی اروپا صندوق SPV فعال نخواهد شد

معاون وزیر صمت اظهار داشت: ما در شش ماهه اول سال جاری ۲۰ میلیارد و ۹۴۸ میلیارد دلار صادرات داشتیم که نسبت به همین مدت در سال گذشته ارزش آن ۱۰.۵ درصد کاهش داشته است. در بحث واردات نیز بیش از ۲۱ میلیارد دلار کالا به کشور وارد شده که در این حوزه نیز شاهد کاهش ۵ درصدی بودیم البته ترکیب بازارهای ما نسبت به گذشته هیچ تفاوتی پیدا نکرده است.
کد خبر : ۲۱۹۶۵

نبض نفت- در نشست خبری مدیرعامل سازمان توسعه تجارت حمید زادبوم با اشاره به برنامه‌های این سازمان برای روز ملی صادرات گفت: امسال نیز این سازمان به عنوان متولی تجارت خارجی کشور در تاریخ 29 مهرماه که روز ملی صادرات نامگذاری شده از 50 صادرکننده برتر طی مراسمی با حضور رئیس جمهور و یا معاون اول ایشان در سالن اجلاس سران تقدیر خواهد کرد.

وی ادامه داد: امسال 32 شرکت برای حضور در ماراتن انتخاب صادرکننده برتر ثبت نام کردند که 265 شرکت حائز شرایط بودند و هم اکنون کمیته‌ها در حال انتخاب 50 صادرکننده برتر هستند. این برنامه امسال برای اولین بار به صورت مشارکتی با اتاق بازرگانی ایران برگزار می‌شود و صندوق ضمانت صادرات نیز کمک زیادی برای برگزاری این مراسم کرد. عقیده ما این است که تشکل‌گرایی باید در اولویت قرار بگیرد و تمام کارهایی که می‌توان به بخش خصوصی و تشکل‌ها واگذار کرد در اسرع وقت باید صورت بگیرد که برگزاری مراسم روز ملی صادرات نیز  یکی از همین کارها است.

وی با اشاره به آمار تجارت خارجی در شش ماهه اول سال جاری گفت: از روزی که جنگ تجاری بین آمریکا و چین آغاز شد دولت چین به طور اعم تمام آمارها را از وب‌سایت‌های مراکز دولتی حذف کرد ما نیز از اقتصاددان‌ها و خبرنگران انتظار داریم که در این حوزه مسائل ملی را در نظر بگیرند. ما در شش ماهه اول سال جاری 20 میلیارد و 948 میلیارد دلار صادرات داشتیم که نسبت به همین مدت در سال گذشته ارزش آن 10.5 درصد کاهش داشته است. در بحث واردات نیز بیش از 21 میلیارد دلار کالا به کشور وارد شده که در این حوزه نیز شاهد کاهش 5 درصدی بودیم البته ترکیب بازارهای ما نسبت به گذشته هیچ تفاوتی پیدا نکرده است.

معاون وزیر صمت در خصوص آخرین وضعیت SPV (صندوق تامین مالی اروپا) گفت: پس از خروج آمریکا از برجام سه کشور اصلی اروپایی اعلام کردند که بخش خصوصی ما به رغم توصیه‌های دولت‌ها برای ادامه همکاری با ایران ملاحظاتی دارند و نمی‌خواهند تحت تاثیر تحریم‌های آمریکا قرار بگیرند. ضمن آنکه ما هر چقدر جلوتر رفتیم شاهد بدعهدی بیشتر دولت‌های اروپایی بودیم بر همین اساس قرار شد پروژه اینستکس اجرایی شود و مبالغ حاصل از صادرات نفت و فرآورده‌های نفتی به این صندوق واریز و از محل آن واردات ما صورت بگیرد. مهمترین شریط این صندوق این است که اروپا از ما نفت و فرآورده‌های نفتی خریداری کنند در غیر این صورت این صندوق هیچ معنایی ندارد و لذا با جلسات مشترکی که با سفرای کشورهای اروپایی داشتیم این شرط را اعلام کردیم و تصمیم نهایی به عهده آنها است.

زادبوم در خصوص واردات خودروهای دست دوم از ترکیه گفت: دفتر مقررات از زیرمجموعه سازمان توسعه تجارت خارج شده و این سازمان دیگر نقش قبلی خود را در بحث واردات ندارد هر چند درخواست دادیم که تمام بحث تجارت خارجی در این سازمان متمرکز شود در خصوص واردات خودرو نیز شاید بازار اندکی سروسامان بگیرد و قیمت‌ها متعادل شود اما هیچ منطقی وجود ندارد که ارزی که امروز با سختی تهیه می‌شود به واردات خودروی دست دوم اختصاص یابد.

وی در خصوص دستور رئیس جمهور برای الحاق به سازمان توسعه تجارت جهانی گفت: ما چندین سال است که در این سازمان عضو ناظر هستیم و با وجود مشکلات سیاسی که اکنون وجود دارد شاید روند عضویت ما طولانی‌تر شده باشد اما باید یک سری آمادگی‌ها و استاندارسازی‌ها از هم اکنون صورت بگیرد بر همین اساس سال گذشته وزیر صمت از رئیس جمهور درخواست کرد که ستاد الحاق به سازمان تجارت جهانی تشکیل شود و رئیس جمهور نیز اعلام کردند که این ستاد به ریاست وزیر صمت و وزیر خارجه تشکیل شود و هم اکنون هر دو هفته یک بار جلساتی در سطح معاونان وزیر برگزار می‌شود تا ما بتوانیم به استانداردهای جهانی برسیم.

منبع: ایلنا
مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر