/
۱۶ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۹

تنزل رتبه اعتباری آرامکو پس از حملات اخیر

موسسه اعتبارسنجی فیچ ریتینگز رتبه اعتباری IDR شرکت نفتی آرامکوی سعودی را در پی حملات ۱۴ سپتامبر به تاسیسات نفتی مهم این شرکت که تولیدش را موقتا نیمی کاهش داد، از A پلاس به A تنزل داد.
کد خبر : ۲۱۹۸۶

نبض نفت- فیچ ماه گذشته رتبه اعتباری عربستان سعودی را نیز به دلیل آسیب پذیری زیرساخت اقتصادی این کشور و ادامه وخامت ترازنامه مالی و خارجی آن به A تنزل داده بود. این تنزل رتبه پس از حملات به تاسیسات ابقیق که بزرگترین تاسیسات پالایش نفت در جهان است و میدان نفتی خریص که دومین میدان نفتی بزرگ عربستان سعودی است، صورت گرفت.

فیچ در بیانیه‌ای اعلام کرد: ما رتبه اعتباری آرامکو را به دلیل تاثیری که دولت عربستان سعودی روی تصمیمات استراتژیک، سود سهام و مالیات این شرکت اعمال می‌کند و همچنین ارتباط میان این دو تنزل کردیم. با این حال فیچ اعلام کرد دورنمای باثبات برای آرامکو را حفظ کرده و تغییر نداده است.

عربستان سعودی در حال حاضر در حال آماده سازی عرضه اولیه عمومی سهام شرکت آرامکو به میزان حداکثر پنج درصد در بازار داخلی و بین‌المللی است و انتظار می‌رود فروش سهام در فاصله سال ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۱ انجام شود.

آرامکو که سودآورترین شرکت و بزرگترین تولیدکننده نفت جهان است، نخستین اوراق قرضه بین‌المللی به میزان ۱۲ میلیارد دلار را در آوریل عرضه کرد که تقاضای خرید برای آن از مرز ۱۰۰ میلیارد دلار عبور کرد.

حملات ۱۴ سپتامبر تولید نفت عربستان سعودی را به میزان ۵.۷ میلیون بشکه در روز کاهش داد اما وزیر انرژی این کشور هفته گذشته اعلام کرد تولید به سطح پیش از حملات که حدود ۹.۹ میلیون بشکه در روز بود، بازگشته است و ظرفیت تولید نفت به ۱۱.۳ میلیون بشکه در روز احیا شده است. این کشور قصد دارد ظرفیت تولید نفت را تا پایان نوامبر به ۱۲ میلیون بشکه در روز احیا کند.

طبق نظرسنجی پلاتس، حملات به تاسیسات ابقیق و خریص باعث شد تولید نفت عربستان سعودی در سپتامبر به ۸.۴۵ میلیون بشکه در روز کاهش پیدا کند.

بر اساس گزارش پلاتس، فیتچ اعلام کرد این حملات در سودآوری آرامکو در سال ۲۰۱۹ تاثیری نگذاشته است. سود آرامکو در نیمه اول سال ۲۰۱۹ به میزان ۱۲ درصد کاهش پیدا کرد و به ۴۶.۹ میلیارد دلار رسید.

منبع: ایسنا
مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر