/
۱۶ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۹

فرش قرمز دمشق برای فعالیت شرکت‌های نفتی ایران

وزیر نفت و منابع معدنی سوریه گفت: این نوید را می‌دهیم که متخصصان سوری در همه بخش‌های نفتی و غیرنفتی به کمک متخصصان ایرانی دوباره کشور خود را احیا خواهند کرد و پالایشگاه‌ها و تاسیسات نفتی دوباره به روزهای اول فعالیت خود باز خواهد گشت.
کد خبر : ۲۱۹۹۲

نبض نفت- علی غانم در خصوص سفر خود به ایران و آخرین وضعیت صنعت نفت این کشور پس از جنگ گفت: من در راستای گسترش همکاری‌های بین دو کشور در حوزه انرژی و معادن به ایران سفر کردم. هدف اصلی ما ارتباط با بخش خصوصی ایران و دعوت آنها برای حضور در پروژه‌های نفت و گاز سوریه بود.

وی در پاسخ به این سوال که دولت سوریه چه مشوق‌هایی برای شرکت‌های ایرانی فعال در حوزه نفت و گاز دارد، گفت: در جلساتی که من در تهران داشتم بحث اصلی در مورد نفت و مشتقات آن بود ما به دنبال این هستیم که شرکت‌های نفتی ایران در سوریه حضور پیدا کنند تا فعالیت‌های سوریه در حوزه انرژی از سر گرفته شود.

وزیر نفت سوریه گفت: طرح‌های تشویقی و تسهیلاتی که دولت سوریه در این حوزه برای صنعتگران و شرکت‌های ایرانی در نظر گرفته بسیار جذاب است ضمن آنکه ما در حال تدوین یک قانون جدید سرمایه‌گذاری هستیم که در آن مشوق‌های جذابی برای سرمایه گذاران خارجی در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: من تلاش دارم در این سفر نحوه ورود و راهکارهای سرمایه گذاری در سوریه را برای بخش خصوصی ایران روشن کنم و به آقای سفیر نیز ماموریت داده شده برای حضور ایرانی‌ها تمام راهکارهای لازم را در نظر بگیرند و مهمترین برنامه تسریع برای حضور شرکت‌های ایرانی در سوریه است.

غانم با بیان اینکه روزهای آینده روزهای همکاری مشترک سودآور برای دو کشور خواهد بود؟ اظهار داشت: سوریه تمایل دارد با کشورهایی کار کند که در روزهای تلخ گذشته در کنار دولت و ملت سوریه قرار داشته‌اند، آنها دوستان ما محسوب می شود و در راس این دوستان ایران قرار دارد.

وی با اشاره به دیدار خود با وزرای اقتصادی گفت: یکی از صحبت‌های من در ایران پایبندی و تعهد طرفین به قراردادها و تعهدات قبلی و فعلی بود که دو طرف باید خود را ملزم به اجرای آن بدانند.

وی با اشاره به دیدار خود از عسلویه گفت: تولیدات و فعالیت صنعت‌گران ایرانی در بحث مشتقات نفتی برای من قابل احترام و افتخار بود شرکت‌های ایرانی موفق شدند با وجود تحریم‌های سخت به نحوه قابل ملاحظه‌ای خود کفا باشد و تولیدات با کیفیت و کمیت فوق العاده‌ای داشته باشد.

علی غانم در پاسخ به این سوال که جنگ سوریه چه آسیب‌های به صنعت نفت این کشور زده است گفت: همانطور که همه می‌دانند صنعت نفت سوریه جزو اولین قربانیان جنگ بود به طوری که بسیاری از متخصصان ما شهید شدند. ما در این حوزه خسارت‌های بسیاری متحمل شدیم اما این نوید را می‌دهیم که متخصصان سوری در همه بخش‌های نفتی و غیرنفتی به کمک متخصصان ایرانی دوباره کشور خود را احیا خواهند کرد و پالایشگاه‌ها و تاسیسات نفتی دوباره به روز اول باز خواهد گشت.

منبع: ایلنا
مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر