/
۱۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۲

افزایش ۷۵ درصدی سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به اینکه تاکنون ۵۳ میلیارد دلار سرمایه گداری در صنعت پتروشیمی کشور انجام شده، گفت: این رقم تا سال ۱۴۰۴ و بعد از جهش سوم پتروشیمی به ۹۳ میلیارد دلار می‌رسد که حکایت از رشدی ۷۵ درصدی دارد.
کد خبر : ۲۲۰۲۸

نبض نفت- بهزاد محمدی امروز (چهارشنبه) در مراسم اختتامیه پنجمین کنگره نفت و نیرو صنعت پتروسیمی ایران را به عنوان صنعت جداب و پایدار که نقش دوم را در اقتصاد کشور دارد، معرفی کرد و افزود: هر جهش باعث ایجاد توسعه در صنایع پایین دست و اشتعالزایی خواهد شد. 

وی با اشاره به اینکه  منابعی که در این صنعت استفاده می‌شود، خوراک آب و برق است، افزود: این صنعت با ظرفیتی ۶۶ میلیون تنی، سالانه ۳۳ میلیون تن خوراک را از صنایع نفت و گاز دریافت می‌کند که معادل ۶۵۰ هزار بشکه نفت خام است.

محمدی تاکید کرد: اکنون ۵۵ مجتمع فعال در کشور وجود دارد که در سال ۱۴۰۰ تعدا مجتمع‌ها به ۸۳ مجتمع ارتقا پیدا کرده و خوراک به ۶۲ میلیون تن معادل ۱.۴ میلیون بشکه می‌رسد و در سال ۱۴۰۴ و با جهش سوم تعداد مجتمع‌ها ۱۰۹ مجتمع خواهد شد که ۷۴ میلیون تن خوراک معادل ۱.۷ میلیون بشکه را دریافت خواهد کرد. 

به گفته محمدی، صنعت پتروشیمی براساس خوراک گاز توسعه پیدا کرده و اکنون خوراک گاز ۷۷ درصد از سهم مجموع خوراک پتروشیمی را به خود اختصاص داده و این سهم تا سال ۱۴۰۴ سهم گاز به ۸۶ درصد می‌رسد.

وی اضافه کرد:  این خوراک اقتصادی است و قابلیت توسعه صنایع پایین دستی را دارد و در پاسخ به منتقدانی که صنعت پتروشیمی را صنعتی آب بر می‌دانند، گفت: سالانه ۱۰۰ هزار میلیون متر مکعب آب در کشور مصرف می‌شود که پتروشیمی  ۳۰۰ هزار متر مکعب آب  مصرف می‌کند که از این میزان ۵۰

درصد آب از خلیج فارس، ۳۴ درصد از رودخانه کارون و  ۱۶ درصد از منابع داخلی تامین می‌شود و کل مصرف معادل ۱۷ روز مصرف آب تهران است.

مدیرعامل پتروشیمی افزود: در هاب پتروشیمی ماهشهر فجر و در عسلویه مبین و دماوند مسئولیت تولید برق را بر عهده دارند و در مجموع یکهزار و ۹۰۰ مگاوات برق در پتروشیمی‌ها تولید می‌شود که بخشی از ان در پتروشیمی‌ها مصرف، و بقیه به شبکه برق تزریق می‌شود.

محمدی گفت: از ۸.۵ میلیون تن مصرف داخلی محصولات پتروشیمی، ۴.۹ میلیون تن در بورس عرصه می‌شود که خوراک ۱۵ هزار واحد تولیدی در ۱۰ حوزه مختلف را تامین می‌کند.

وی با بیان اینکه ۵۶ مجتمع تولیدی و ۵۳ پروژه فعال در صنعت پتروشیمی کشور وجود دارد، تاکید کرد: امروز  ۱۰۸ هزار نفر نیروی کار مستقیم در این مجتمع‌ها مشغول به کارند که به ازای هر یک میلیون تن طرفیت، هزار نفر اشتعالزایی ایجاد شده است.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی  اضافه کرد: امروز در ۱۵ هزار بنگاه کوچک و متوسط تعداد ۸۸۰ هزار نفر اشتعالزایی ایجاد شده و به ازای هر یک میلیون تن ۱۷۰ هزار شغل ایجاد شده است.

وی گفت: بخش کشاورزی از ۳.۲ میلیون تن کود مصرفی بالغ بر ۷۲ درصد کود، توسط  مجتمع‌های پتروشیمی کشور تامین می‌ شود.

منبع: ایرنا
مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر