/
۱۹ مهر ۱۳۹۸ - ۲۰:۴۴

نفت خام در بورس انرژی مشتری ندارد

عرضه نفت در بازار بورس انرژی در شانزدهمین دوره عرضه، مشتری نداشته و معاملات محدود به فروش چندین محموله مانده است.
کد خبر : ۲۲۰۵۵
نبض نفت- بورس انرژی طی یک سال گذشته شاهد عرضه نفت و مواد پتروشیمی بوده است، محموله‌هایی که هر هفته برای فروش عرضه می‌شود، اما مشتری چندانی نداشته است.

به گفته فعالان این حوزه؛ بخشی از کسادی بازار بورس انرژی به سنگین بودن قیمت محموله‌های انرژی باز می‌گرددو بخش خصوصی به دلیل کمبود نقدینگی توانایی خرید ۳۵ هزار بشکه نفت در یک خرید را ندارد.

در این میان نحوه قیمت گذاری محصولات نفتی و فراورده‌های آن نیز انتقاداتی را به همراه داشته تا جایی که فعالان این حوزه قیمت گذاری بر اساس فوب خلیج فارس را مشوق خوبی برای خرید از بورس انرژی نمی‌دانند.

بخش خصوصی داخلی تجربه‌ای در خرید و فروش نفت ندارد

غلامحسین حسن‌تاش کارشناس حوزه انرژی با اشاره ارائه نفت و فراورده‌های نفتی در بورس انرژی اظهار کرد:بحث عرضه انرژی در بورس از سال‌های گذشته مطرح شده و در دوره‌های مختلف اهداف مختلفی مطرح بوده، مثلا در یک دوره هدف رقابت با بورس‌های دیگر دنیا که معاملات آتی انجام می‌دهند و یا برای تامین مالی بوده است، اما در دوره اخیر به نظر می‌رسد که به نوعی هدف دور زدن تحریم بوده است.

این کارشناس انرژی با بیان اینکه از ابتدا شروع به کار بورس انرژی، عدم موفقیت آن قابل پیش بینی بود؛ تصریح کرد:یکی از دلایل عدم موفقیت بورس انرژی این است که نفت در احجام بزرگ معامله می‌شود و بخش خصوصی داخلی توان مالی و نیز توان لجستیکی خرید و انتقال و فروش آن را ندارد.

حسن تاش ادامه داد: در ایران (و اغلب قریب به اتفاق کشور‌های جهان) نفت‌خام متعلق به دولت است و تحریم‌ها هم شامل نفت‌خام تولیدی ایران است که همه می‌دانند که متعلق به دولت است ولذا بخش‌خصوصی هم برای صادرات این نفت‌خام همان محدودیت‌ها و مشکلاتی را دارد که شرکت نفت دارد و فرقی نمی‌کند.

وی افزود: تجربه بسیار اندک بخش خصوصی داخلی در فروش نفت نیز از دلایل مهم عدم استقبال از بورس انرژی است.

حسن تاش گفت: چند محموله محدود تا کنون در بورس عرضه شده و به دلایلی که ذکر کردم مورد استقبال نبوده است و باز تا جائی که اطلاع دارم بعضی موارد اولیه هم معاملات توسط بخش خصوصی نبوده است یعنی احتمالا برای رونق دادن به بورس بعضی از شرکت‌های خصولتی وابسته به خود وزارت نفت وارد معامله شده‌اند، ولی اصل کار به همان صورت قبلی توسط خود شرکت ملی نفت ایران انجام شده است.
 
منبع: میزان
مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر