/
۲۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۸

نرخ خوراک پالایشگاه‌ها کاهش یافت

سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی گفت: در پی انتقادات نسبت به شرکت ملی نفت درباره نوع قیمت گذاری خوراک پالایشگاه ها، اکنون نرخ خوراک به قیمت شهریورماه سالجاری بازگشته است.
کد خبر : ۲۲۰۷۱

نبض نفت- سید حمید حسینی، سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی با بیان اینکه در پی انتقادات مطرح شده نسبت به شرکت ملی نفت ایران درباره نوع قیمت گذاری خوراک پالایشگاه ها اکنون نرخ خوراک به قیمت شهریور ماه سال جاری بازگشته است، گفت: روز گذشته به دلیل انتشار خبر اصابت موشک به نفتکش ایرانی، قیمت نفت افزایش یافت. همین افزایش قیمت موجبات نگرانی افزایش مجدد قیمت خوراک پالایشگاه ها را فراهم کرده است.

وی افزود: انتظار ما از شرکت ملی نفت ایران این بود که خوراک پالایشگاه را با نرخ تخفیف‌دار در اختیار پالایشگاه ها قرار دهند.

به گفته حسینی بنزین و گازوییل در بورس انرژی به طور میانگین در هر تن ١٠٠ دلار زیر قیمت های جهانی فروخته می شود چرا که این منطقه کشش قیمت هایی مطابق نرخ های بین المللی را ندارد.

سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی با بیان اینکه شرکت ملی نفت ایران در پایان دوره مالی پالایشگاه ها قیمت خوراک را اعلام می کرد، ادامه داد: نرخ خوراک پالایشگاهی داخلی معادل نرخی که با تخفیف به مشتریان در مقاصد مختلف خارجی تخصیص داده می شود، محاسبه نمی‌شود؛ چنین رویه‌ای موجب می‌شود تا حضور پالایشگرهای ایرانی در بازارهای بین‌المللی بسیار سخت شده و حتی در برخی موارد بازارهای صادراتی در آستانه از دست رفتن قرار بگیرند.

این مقام مسئول نرخ فوب خلیج فارس را رقمی گنگ دانست و اظهار داشت: قیمت گذاری خوراک باید به نحوی باشد که امکان رقابت با رقبای خارجی خود را داشته باشیم؛ چنانچه شرکت ملی نفت ایران نفت صادراتی خود را با تخفیف روانه مقاصد صادراتی می کند.

منبع: مهر
مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر