/
۲۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۱

در چه صورت ریسک عرضه نفت در خاورمیانه افزایش می‌یابد؟

افزایش ۲.۵ دلاری قیمت نفت پس از حادثه برای نفتکش ایرانی از نقش غیر قابل انکار ایران در قیمت نفت در بازار‌های جهانی حکایت دارد.
کد خبر : ۲۲۰۸۱

نبض نفت- سانحه دیروز برای نفتکش ایرانی SABITY، گمانه زنی‌های از برخی رفتار‌های سیاسی و تلافی جویان کشور‌های حوزه خلیج فارس را ایجاد کرد امری که با موضوع گیری آرام ایران به نظر نمی‌رسد چندان محتمل باشد.

با وجود اینکه هنوز علت دقیق این حادثه اعلام نشده است بنا به گفته شبکه سی ان بی سی قیمت نهایی شاخص نفت خام برنت در روز پنجشنبه (۱۸ مهرماه) ۵۹ دلار و ۱۰ سنت و قیمت شاخص دبلیوتی‌آی آمریکا ۵۳ دلار و ۵۵ سنت بود که پس از انتشار اخبار رسانه‌های ایرانی درباره وقوع حادثه برای یک نفتکش ایرانی در دریای سرخ، قیمت نفت تا ۲ و نیم دلار افزایش یافت.

به نظر می‌رسد برای میزان تاثیرپذیری بازار نفت از سانحه نفتکش ایرانی، باید منتظر اعلام رسمی دلیل این آتش سوزی بود امری که می‌تواند به افزایش یا کاهش تنش در منطقه نفت خیز خاورمیانه منجر شود.

سانحه برای نفتکش ایرانی شرایط ناهنجاری را در کریدور انرژی ایجاد کرده است

محمدعلی صادقی کارشناس مسائل انرژی با اشاره به آتش سوزی در نفتکش ایرانی اظهار کرد: سانحه برای نفتکش ایرانی شرایط ناهنجاری را در کریدور انرژی ایجاد کرده و باعث افزایش ۲ دلاری قیمت نفت در بازار‌های جهانی شده است با این وجود تاثیر فاحشی در قیمت بازار نخواهد داشت.


این کارشناس مسائل انرژی تصریح کرد: هنوز علت دقیق این حادثه روشن نشده است و به نظر می‌رسید تا پیش از اعلام رسمی دلیل این حادثه بازار به آرامی به کار خود ادامه می‌دهد و نقش چندان مخربی در عرضه و تقاضا بازار نخواهد داشت.

وی افزود: در صورتی که دلیل حادثه برای نفتکش ایرانی، تهدیدات سیاسی و نظامی اعلام شود، ریسک عرضه نفت در خاورمیانه افزایش و احتمالا سیر صعودی قیمت نفت آغاز خواهد شد.

صادقی عنوان کرد: تاکنون ایران و کشور‌های منطقه موضع گیری خاصی نسبت به این اتفاق نداشته اند که این رفتار به کاهش تنش در خلیج فارس کمک می‌کند.

وی ادامه داد: توجهات جهانی در منطقه به درگیری میان ترکیه و کرد‌های سوریه است و سانحه برای کشتی ایرانی در حاشیه قرار گرفته که این موضوع می‌تواند اثرگذاری بر بازار نفتی را کاهش دهد.


منبع: میزان

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر